Småföretagare, så drar du igång din PR-höst

Anna Fagerström

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 8 augusti, 2014
Så kan småföretagare sticka ut med hjälp av PR

Så kan du som småföretagare sticka ut med hjälp av PR i höst.

Hur drar jag som småföretagare igång min PR-höst? Här är PR-kioskens to-do-lista. 

1. Vad händer i företaget?

Börja med att göra en lista på vad som händer i ditt företag de närmaste månaderna.

Planerar du att dra igång en ny tjänst? Ska du lansera en produkt? Ska ditt företag delta i en mässa? Arrangera ett eget event? Om du inte kommer på något så bör du kanske fundera på att se till att det börjar hända lite. För att nå nya kunder behöver du kommunicera, och för att kunna kommunicera behöver du ha något att kommunicera om.

2. Hur skapar jag nyhetsvärde?

Ta en funderare på varje punkt på din korta eller långa lista. För att använda dig av PR som marknadsföringsmetod behöver du erbjuda journalister nyheter. Nyheter är olika saker för olika medier. För en heminredningstidning kan det vara en ny smart inredningsdetalj, för lokaltidningen ett lokalt event, och för morgonsoffan en ny vinkel på ett pågående nyhetsskede.

3. Gör en tidsplan.

Ta reda på pressläggningstider för de olika medier du vill satsa på att komma med i, och gör tidsplanen utifrån dessa. Men var också beredd på att fånga tillfällen i ”vingspetsen” – det kan ofta ge oväntat bra resultat. Och var inte rädd för att kontakta journalister. Det värsta som kan hända är att du får ett ”nej”.

(Detta blogginlägg publiceras även på prkiosken.se)