Med tålamod kan man bli bäst här i solen på Koh Lanta

Anders Andersson

Publicerades: 21 januari, 2015

Här berättade jag om att det visst går att sitta i Thailands sol och arbeta i sitt svenska företag – om man har tillräcklig arbetsdisciplin?

Men att starta ett thailändskt företag?

Jo, det går det också, men då måste man ha tålamod att övervinna alla de svårigheter som kommer i början.

DSC_6688

Unga paret Martin Enström och Frida Andersson drev en liten krog med bungalowuthyrning på Koh Lanta i fem år, trots att den gick med minus varje år. Men så plötsligt vände det. Nu är det fullsatt varje kväll.

– Det beror på att vi klassats som bästa krogen på Tripadvisor, säger Martin.

Vad besökarna sätter för betyg på den internetsajten har blivit avgörande för både krogar och hotell på världens turistorter.

Längst in mot skogen bakom andra krogar och barer på ”fel” sida av vägen vid stranden Klong Nin ligger deras krog som nu heter Yang.

Där köpte Martin och Frida för sex år sedan kontraktet för detta ställe för bara 2 000 kronor. Det var ungefär vad dessa ungdomar hade råd med och de fick bara några enkla bambuskjul.

De älskar Thailand och att laga mat och jobbar som kockar hemma i Sverige. Nu ville de pröva på att driva restaurang i Thailand.

Det gick inte bra. De stötte på alla tänkbara problem och kulturkrockar. Inte hjälpte det att de var duktiga kockar och att Martin var upplärd av bland annat stjärnkocken Mattias Dahlgren.

– Vi trodde det berodde på att vi var dåliga affärsmän och när vi skulle åka hem till Sverige i maj varje år var det minus på kontokortet, säger Martin.

De kom fram till att det inte går att leva på att driva krog i Thailand, men tänkte ändå ge sin thailandsdröm en sista chans. Så de sålde sin lägenhet hemma i Sverige och satsade 180 000 kronor på att rusta upp sin krog och inreda den i egen modern svensk stil. Den tuffa vägen hade de lärt sig hur man bör göra, och att man måste behandla thaipersonal mycket varligt för att de inte ska sluta.

Vändningen kom i februari i fjol, två månader efter nyöppningen. Det var då Yang klättrade upp på förstaplats på Tripadviser, nu är den etta i hela Krabiprovinsen.

För att få plats där måste man  nu boka bord flera dager i förväg. Ryktet om den höga matkvalitén har spridit sig. Nu tjänar de  mer  per månad än som anställda hemma i Sverige.

Nästa steg kan bli en ny krog på Koh Lanta med bättre läge eller en restaurang i Bangkok.

– Men den få inte vara för stor. Då finns det risk att vi tappar kontrollen. Vi måste vara säkra på att alla kunder är nöjda när de går.

Mina slutsatser av denna historia ser ut så här:

  • Det är viktigare att brinna för vad man gör än att vara bra affärsman, särskilt i krogbranschen i Thailand.
  • Tålamod ger resultat. För att lyckas som företagare måste man pröva sig fram och inte ge sig, särskilt inte när kulturskillnaden är så stor som mellan Thailand och Sverige.
  • Kvalité ger resultat, men bara om det visas upp på ett  sätt som skiljer sig från andra. Talet om att läget för en krog är avgörande verkar inte gälla överallt.
  • Att kunderna är nöjda är det viktigaste i alla miljöer och branscher. Tripadviser är bara ett slagkraftigt sätt att visa detta i den nya digitala världen.

DSC_6694