Hörde jag marknadsföring?

Niklas Gerholm

Publicerades: 6 november, 2015

Idag släppte jag ett avsnitt av min podcast som alla borde lyssna på. Det handlar om 93-åriga Gabriella Kassius som arbetade tillsammans med Raoul Wallenberg i andra världskrigets Ungern. Vi träffade och intervjuade Gabriella under två underbara dagar och resultatet ligger ute här och på iTunes under punschverandan. Hennes historia är helt hissnande. Ska ni lyssna på en enda pod den här veckan eller kanske tom det här året är det här en bra bubblare för det ändamålet.

Så vad har det med entreprenörskap att göra? Jag skulle vilja säga att podcast är entreprenörskap. Inte minst då det kommer till marknadsföring. Oavsett hur fantastisk din idé än är (i det här fallet är Gabriella idén men ni fattar) så krävs det en sak av dig. Marknadsföring. Ok du visste det? Då vet du också att du vid din lansering var helt beroende av denna variabel i entreprenörskapet. Men det var också ett bekymmer du gärna inte ville ta i. Jag är övertygad om att du gärna polerade vidare på din fantastiska produkt och räknade på hur stor volym du skulle kunna åstadkomma. Men hela tiden kom du tillbaka till försäljning. Det blir ingen försäljning utan kunder och det blir inga kunder utan marknadsföring. Stoppade du huvudet i sanden igen eller tog du dig an och brottades med problemet? Erkände du för dig själv i den mörka natten med din partner snarkandes bredvid dig det surt jobbiga faktumet: du har inga pengar att marknadsföra dig med.

Men, tänker du! Det klarar jag galant ändå. Man kan ju använda sig av sociala medier och word of mouth metoden. Starta en blogg och ett facebookonto. Ja visst. Det kan man göra. Men faktum är att så länge du inte betalar för dig så kommer du inte nå många fler än dina kompisar. Vem ska läsa din blogg? Vem förutom dina vänner ska klicka på din länk. Utanför dina vänner så syns du inte i det så kallade bruset. Idag är det så illa ställt att om en kompis skickar ett längre klipp till dig (och med längre menar jag 1 minut) så är chansen att du tittar på hela klippet väldigt liten om det inte verkligen talar till dig. Så varför ska någon utanför din vänkrets bry sig om om en kompis dem delar en av dina länkar? Det talar också emot den billiga Facebookannonseringen eller bannerplacering. Du måste nå kunden på kundens villkor. Facebook tillåter det men du hamnar mitt i ett flöde av gulliga djur och middagsbilder från vänner. Du konkurrerar på väldigt hårda marknad: Kundernas vänner. Podcasten Punschverandan är en empirisk studie i exakt detta faktum. Mitt rollspel Starchallenge är också ett raden av exempel. Ett annat podexperiment ett tredje. Och så vidare.

Annars är Punschverandan en bra produkt. De som lyssnar säger att det är en väldigt bra podcast och vi har hyfsat antal lyssningar givet i princip ingen marknadsföring.

Det finns massa fina termer och utbildningar i marknadsföringens konst. Jag är inte expert på dem men du kan googla. Problemet är att det inte hjälper dig inte särskilt mycket. Då du snubblar över artiklar som ”Konsten att marknadsföra sig gratis” så handlar det om att försöka få någon att nämna dig på en blogg eller kanske bli intervjuad i lokaltidningen. Och bara det är inte helt enkelt vill jag lova.

Med vår podcast Punschverandan har vi försökt marknadsföra oss en masse. Vi har kontaktat tidningar, artister, relaterade organisationer, kändispoddar, fackpress, äldrehem, you name it men det har än så länge, efter hela 4 veckor, bara resulterat i en tweet från Fredrik Wikingsson och en från Kristoffer Triumf (Värvet). Nu kommer vi förvisso förekomma i en artikel nu på onsdag i Svenska Dagbladet som har en räckvidd på över 160 000 personer men det är så långt vi kommit. Däremot har vi fortfarande krut kvar i bössan. Och en artikel i Svenskan kan ge ringar på vattnet. Jag lär återkomma i marknadsföringens fråga. Jag kommer snart börja jobba med det på allvar men Punschverandan och ett annat experiment under 2015 har en hel del att lära.

Har vi lyckats med marknadsföringen? Kanske. Har du tänkt tanken att lyssna på Gabriellas historia som jag inledde med så har jag i alla fall kommit en bit på väg. Och jag sprängde dessutom in det i något du är intresserad av. Det kallas i de fina rummen för Content marketing – och är väl ett lika hett ord som sociala medier var för fem år sedan. Vi ska prata mer om om det senare – det lovar jag. Den här gången satte jag mer fingret på problemet än gav lösningar. Men det kommer. Förr än du anar. Jag har utvecklat hela hösten vilket är superkul men nu vill jag marknadsföra. Så låt oss tala mer om detta ämne snart.

PS

Vad är det för utveckling jag talar om? Eftersom jag själv brottats med marknadsföringsproblem ville jag hitta lösningar på problemen. Jag kommer snart berätta om mina tekniska landvinningar denna höst. De kommer ge dig nya verktyg att ta dig an marknadsföringsproblemet. Och en annat problem i idéfasen. Se där – en hint om en lösning. Ha det så bra så länge.

PS2

Vi marknadsförde idag Gabriellas avsnitt på Facebook för ynka 130 kronor. Låt oss se vad det genererar. Ja – jag ska ge er en recension av Facebooks marknadsföringsmotor helt enkelt.

PS3

Jag blev refuserad av ett Bonnierförlag idag med mitt spänningsromanmanus Den Femte världens skymning (se trailer här). Mina andra fyra refuseringar var hyfsat väntade. Bonnier är lite mer svårsmält särskilt som de släppt en bok i samma genre men det kanske var just därför. Manuset var lite otrovärdigt. Nej det är inte en beskrivning av diskbänksrealismen jag söker. Its a story för f-n. Det gör ont men är väntat. 16 förlag kvar…