<![CDATA[]]>

Middagsfrids grundare om sitt framgångsrecept

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 16 maj, 2013

Förra året ökade försäljningen av mat på nätet med 30 procent. En av pionjärerna är Middagsfrids grundare Kicki Theander. Här avslöjar hon sitt recept på framgång.

HUI och Svensk Distanshandel redovisade tidigare i veckan färska siffror över hur många som beräknas handla mat på nätet – både i form av matkassar och genom att klicka hem varor. I deras undersökning svarade 17 procent av 1 000 tillfrågade att de handlar mat över nätet. En ökning med 30 procent sedan förra året.

Redan 2007 drog Kicki Theander igång företaget Middagsfrid – med affärsidén att minska vardagsstressen för barnfamiljer genom att leverera matkassar med olika menyer.

Företagen med liknande affärsidéer är numera många på marknaden. Till Dagens Industri berättar till exempel Niklas Aronsson, vd för Linas Matkasse, att de räknar med att omsätta 450 miljoner kronor i år.

Middagsfrid har etablerat sitt koncept i bland annat Tyskland, Belgien, Danmark och Norge.

– Vi har många affärshemligheter, säger Kicki Theander. De största är vad vi betalar för maten, hur vår mat packas, vårt kundregister och vilka åkerier vi samarbetar med.

Hon har varit försiktig med företagets affärshemligheter – något hon lärt sig genom erfarenhet. En konkurrent ska ha plagierat kundcitat ordagrant och hela menyer har kopierats och levererats som konkurrentens egna.

Sedan start har Middagsfrids verksamhet utvecklats med julspecial, möjlighet att beställa tilläggsprodukter, fruktkasse, fredagsmys med mera.

– Vi produktutvecklar hela tiden. Exempelvis under juni månad grillanpassar vi kassarna för att folk inte ska pausa sin matprenumeration för tidigt på sommaren, säger Kicki Theander.