<![CDATA[]]>

Fishbrain-grundaren: Nu ska vi börja tjäna pengar

Oskar Sjölander

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 12 januari, 2016

Erövrar du USA, följer Sydamerika och Europa per automatik. Så resonerar Johan Attby, en av grundarna till appen Fishbrain – som är tänkt att bli varje sportfiskares bästa vän.

Johan Attby är matematiker och civilingenjör från Chalmers i grunden. Han beskriver sig själv som analytisk och det var just en analys – av framtiden och marknaden – som blev starten till appen Fishbrain. I dag en social mobilplattform riktad enkom mot personer som brinner för att fiska, och inte minst visa upp sin fångst.

– Det är en social mobilapp som handlar om var och när du kan hitta din fångst och som ger dig möjlighet att skryta om den, konstaterar Johan Attby.

För skryt är centralt.
– För många sportfiskare är det catch-and-release som gäller. När man väl får upp sin fångst vill man förstås berätta det och visa upp för alla likasinnade, fortsätter han.

Fishbrain lanserades 2013 och har i dag 1,5 miljoner användare i USA – som är huvudmarknaden – och mellan 60 000–70 000 i Sverige. Appen är flitigt förekommande på topplistor när både analytiker och användare tycker till.

Men hur kommer det sig att en västgöte, som visserligen gillar att fiska men långt ifrån har det som största passion, rodde detta i land?

När Driva Eget ber Johan Attby backa bandet landar vi i Silicon Valley. Året är 2006 och han har precis flyttat hit för att driva det mjukvarubolag (Tific) han startat i Sverige några år tidigare.

– Vår plattform för teknisk support växte framgångsrikt och fick till slut Microsoft som kund, berättar han.

Men att driva storbolag ingår inte i Johans DNA, som han uttrycker det. Efter en lyckad försäljning blev han av konkurrensskäl ”inlåst” i 1,5 år. Så, vad göra?

– Nödvändigtvis behövde det inte vara något eget, det viktiga var – och är fortfarande – innovationsfasen.

Han blickade framåt. Efter att ha författat en vida spridd artikel som drev tesen att sociala medier var nästa marknad att vertikaliseras, det vill säga delas upp i fler och smalare segment, fick han vatten på sin kvarn.

– De största sociala medierna har ett ytligt innehåll. Det är brett, men grunt. Är du riktigt intresserad av något vill du gå djupare.

Han kom över en artikel i magasinet Forbes, som rankade världens största hobbys. Nummer ett var inte golf eller cykling utan just fiske.

Ytterligare research ledde till två svenskar i Göteborg, Jens Persson och Marcus Fransson, som hade utvecklat något liknande fast för webben.

– Jag flög över och träffade dem och några månader senare flyttade jag hem till Sverige och blev vd.

Det var för nästan exakt tre år sedan. Webbsatsningen skrotades snabbt och utvecklingen av appen tog fart.

Hoppar vi fram till nutid är Fishbrain inne i en expansionsfas. Man rekryterar för fullt och kommer inom kort ha 27 personer på lönelistan. Och strategin är tydlig: Allt handlar om att vinna och växa på den amerikanska marknaden, som har 60 miljoner sportfiskare och alltså lika många potentiella användare, så kommer sedan Sydamerika och Europa att haka på. En lansering i Japan sker också inom kort.

– Den här marknaden har bara en vinnare, är vi inte den så är det lika bra att ta ner skylten, säger Johan Attby, vars skylt ser ut att bli den som hänger kvar.

– Vi är i dag störst i USA och växer snabbare än våra konkurrenter.

Under januari 2016 inleds nästa fas – den som handlar om att tjäna pengar. Då lanseras en premium-version av Fishbrain. Fler funktioner, bland annat statistik som gör det möjligt att förutspå sannolikheten för fångst kommer att ingå.

I somras tog Fishbrain in externt kapital om 68 miljoner kronor, något som inte skulle vara möjligt om detaljerade planer på att tjäna pengar saknades.

– Förutom vår premiumversion finns det tre andra sätt vi ska tjäna pengar, säger Johan Attby hemlighetsfullt och fortsätter:

– Vi har i dag utvecklat en femtedel av vad Fishbrain ska komma att bli.