Den grå PR-vardagen ger ditt företag glans

Anna Fagerström

Publicerades: 2 oktober, 2016

All PR är inte lika med att sitta i morgonsoffan i TV. Det finns en grå PR-vardag också – som kan bidra till att ge ditt företag glans.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Tänk hur ett stort, PR-medvetet företag informerar – Ikea, Folksam eller Ica. I deras marknadsföringsstrategier ingår reklamfilm, annonsering, event, myndighetskontakter, mediebearbetning och en lång rad andra marknadsförings- och PR-aktiviteter. De informerar om årsbokslut, VD-byte, och när en felaktig produkt måste kallas in. De skriver på hemsidan, i sociala medier och skickar pressmeddelanden.

Oavsett om de här grå PR-aktiviteterna uppmärksammas av medier eller ej, så bidrar de till bilden av företaget. Dels genom att företaget klättrar på Google, och dels genom att synas i de egna kanalerna (hemsida och sociala medier).

Att de stora företagen lägger stora resurser på den grå PR-vardagen är förstås ingen slump – det finns en väl uttänkt strategi bakom. De har märkt att det lönar sig att berätta om sin verksamhet ur olika aspekter, att informera i både med- och motgång och att hellre informera för mycket än för lite. (Sen är det klart att de inte alltid informerar om allt.) Även när händelsen är negativ – som när en felaktig produkt måste återkallas – blir effekten av information nästan alltid positiv. ”Skönt att de är ärliga!”

Som småföretagare kan du härma och anpassa till dina förutsättningar.

Uppgift

Kartlägg vilka händelser i ditt företag du kunna lägga till i ditt informationsflöde. Särskilt intressant är det med sådant som innebär minimalt med merarbete för dig. Något du vanligtvis producerar för att arkiveras kanske skulle kunna platsa på Facebook eller Linkedin?

Här är några förslag på händelser i den grå PR-vardagen:

  • Hemsidan har fått nytt utseende.
  • Företaget flyttar.
  • Omsättningen har fördubblats på ett halvår.
  • Företaget har fått in en stor order.
  • Årsbokslutet är klart och omsättningen ökade med 25 % jämfört med året innan.
  • Antalet tjänster eller produkter har fördubblats senaste sex månaderna.
  • Ny samarbetspartner – gör en kortintervju.
  • Ny medarbetare – gör en kortintervju.

Planera in några av de grå PR-åtgärder som passar dig. De bidrar till en bra bild av ditt företag.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs