Vi handlar mer när vi pratar i telefon, visar Carl-Philip Ahlbom i sin avhandling. Foto: Nicklas Gustafsson

Därför ska du älska att kunderna pratar i mobilen

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 17 april, 2019
Publicerades: 5 april, 2019

Många tycker att det är lite otrevligt när kunder fortsätter prata i mobilen när de kommer in i en butik. Men som handlare borde du vara jätteglad, visar en ny avhandling.

How Technology is Evolving In-Store Shopping Behaviors är titeln på Carl-Philip Ahlboms avhandling vid Handelshögskolan i Stockholm. Här har han kikat på hur olika typer av teknik i butiken påverkar köpbeteendet hos kunderna.

Det kan vara bildskärmar som ständigt visar nya produkter, musik eller dofter som skjuts ut för att vi ska dras till en speciell avdelning i butiken.

LÄS OCKSÅ: SÅ FÅR DU MER TID

Men det handlar ändå mindre om vad butiken gör än vad kunden gör själv. För tvärtom mot vad man skulle kunna tro så handlar faktiskt kunder mer om de samtidigt pratar i telefon. I alla fall i matbutiken.

Hela 40 procent mer blir det i snitt när man väl kommer till kassan jämfört med om man låter mobilen ligga kvar i fickan medan man går runt i butiken.

Detta har man kunnat mäta genom att låta kunder ta på sig ett par speciella glasögon med så kallad eye tracking-teknik, som alltså mäter ögats rörelser.

– Kunder som fokuserar på telefonen saktar ner, man bryter helt enkelt sitt vanemönster i butiken. Och när kunder har saktat ner börjar de titta på fler produkter och röra sig runt i butiken i större utsträckning, säger Carl-Philip Ahlbom.