<![CDATA[]]>

Våga höja dina priser!

Camilla Björkman

Publicerades: 15 september, 2010

Tvingades du sänka dina priser under lågkonjunkturen? Nu har vinden vänt – och du ska ha mer betalt igen. Lär dig hur med säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns bästa råd.

Ulla-Lisa Thordén är säljcoach och aktuell med boken Luspank och idérik – överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare. Här visar hon steg för steg hur du vågar höja dina priser, som du kanske sänkt under lågkonjunkturen.

1. Ändra attityd
När du fick sänka ditt pris under krisen är det lätt att börja tro att det priset är vad du är värd. Helt fel.
– I lågkonjunkturen kan du fortfarande vara värd 1 200 kronor för ett uppdrag men bara få betalt 700 kronor. Det är viktigt att du är medveten om skillnaden och själv vet att du är värd mer, annars kan du aldrig motivera det för kunderna, säger Ulla-Lisa Thordén.

2. Bestäm ditt värde
Skaffa argument på argument på varför du inte kan bytas ut mot någon annan. Gör det genom att skriv ner svar på frågor som:

  • Vilken kompetens och erfarenhet har du?
  • Vad exakt har du som är så speciellt?
  • Vad kan du ge dina kunder som gör deras liv enklare, billigare, roligare?

3. Argumentera för prishöjningen
Beroende på vilken kund det gäller måste du kunna argumentera för din prishöjning – allt sagt med ett stort leende och med självförtroende.

  • Nya kunder. Här tar du direkt ditt nya pris, de vet ju inte om vad du tog tidigare.
  • Gamla kunder som du får ny kontakt med. Säg det som en självklarhet, utan att ursäkta dig, att du sedan sist har höjt dina priser. Förklara att de sist fick ett introduktionspris och att det nu är ditt normalarvode som gäller.
  • Kunder du jobbar med idag. Säg att du tyvärr inte har råd längre att ta det pris ni har kört hittills. Skyll på många kunder och att du måste prioritera de som betalar mer. Säg sedan att du självklart gärna fortsätter att jobba med dem, men att det då måste ske till ditt normalarvode.

4. Bemöt prutningar
När kunden börjar pruta gäller det att ha is i magen. När du accepterar prutning kommer du att ha svårt att höja priset sedan, menar Ulla-Lisa Thordén. I stället gäller det att du vågar säga emot och förklara varför du är värd ditt högre pris. Gå tillbaka till punkt två och förklara att absolut, andra kan göra tjänsten billigare, men du gör den bättre (därför att…).
– Räkna upp allt som ingår i ditt pris så att det verkar som att de får massor för pengarna, säger hon.

5. Våga tappa kunder
När du höjer dina priser kan det hända att du förlorar ett antal kunder, men se det som ett steg mot din nya, mer lönsamma firma. Faktum är att du också kan vinna nya kunder. Vissa säljcoacher menar att du bör höja ditt pris högt över konkurrenterna just för att fånga deras uppmärksamhet. Ditt pris signalerar då att du är i en egen klass – och du attraherar kunder som vill åt just den.

Driva Eget nr 4. Där kan du också läsa om olika metoder av prissättningar, och vilken som är bäst.