Bjud kunderna på något varmt att dricka

Helena Kubicek Boye

Publicerades: 11 maj, 2011

Den kända studien som gjordes bör inte falla i glömska och det tåls att påminna sig om den emellanåt, trots att vi nu går mot varmare tider. I korthet gick experimentet ut på att man lät personer som skulle på ett möte ta en hiss upp till mötet. På vägen upp i hissen erbjöds de antingen något varmt eller kallt att dricka. Det visade sig att de som valde det varma alternativet kom att bli mer följsamma och positivt inställda i mötet.

Förklaringen är sannolikt så enkel att varmt i koppen gör att kroppen slappnar av och det känns behagligt, vi slappnar av, associerar miljön med något inbjudande och släpper garden -öppnar upp oss för nya tankar. Motsatsen att dricka något kallt, som i ett avskalat konferensrum där det står några iskalla mineralvatten uppställda kan i alla fall på mig ha motsatt effekt. Bättre business med varmt i koppen alltså!
Så nästa gång du bjuder in till kundmöte, bjud på lite varmt japanskt te! Eller en kopp kryddigt afrikanskt ekologiskt kaffe? Eller varför inte lite uppvärmd blåbärssoppa nu på vårkanten? Drycken bör såklart stämma med din verksamhets koncept men som studien visade kan något varmt leda mötet precis dit du vill!


HKB

KRG Skåne

Kubicek&Boye