Med entreprenörskraft klarar du det mesta

Anders Andersson

Publicerades: 18 maj, 2010

Att utveckla och tillverka en solcellslampa som ska säljas i Afrika i konkurrens med storföretagen borde vara en omöjlighet för en ensam svensk. Men 33-åriga Linda Krondahl, som jag coachade i TV-programmet Vinna eller försvinna, är nu på väg att lyckas.

Att det kan gå beror inte på produkten – utan på människan bakom. På entreprenörskraften!

– De stora företagen är för trötta och trögrörliga. När jag går på en mina prövar jag ett nytt spår. Så tänker jag hålla på tills jag lyckas, säger hon.

Med den inställningen lyckas hon – förr eller senare. Det gör du också om du tänker ungefär på det sättet.

Entreprenörsinställningen är avgörande också för stora företag. Varför tror du att nätbokhandeln Adlibris gick med 68 miljoner i vinst med 7 procent i vinstmarginal förra året, medan konkurrenten Bokus ständigt går med förlust? Förklaringen är att Adlibris styrs av tre kostnadsjagande entreprenörer, medan Bokus företagaranda präglas av KF:s sega byråkrati.

Entreprenörskraft är en gemensam nämnare för många artiklar i senaste Driva Eget.

De fem nätstrategierna som är numrets tema på 11 sidor fungerar endast om de drivs av eldsjälar. Inte hade Happy Socks kunnat erövra världen med sina färglada strumpor utan Mikael Söderlindhs entusiasm.

De flesta nätsuccéer har dragits igång som små källarprojekt av människor som varit besjälade av en idé. Så startade Blocket, hitta.se, bytbil.se och internationella Skype och Spotify, innan de stora koncernerna köpte in sig och gjorde entreprenörerna stormrika.

En entusiastisk entreprenör driver igenom sina idéer även om priset är högt. Helén Andersson var tvungen att köra över sin egen far för att bli först i Sverige med att sälja färdigstyckade kycklingar. Hon gav sig inte trots att hela familjens livsverk raserades av en virussjukdom. En bra entreprenör försöker lära sig något av varje motgång. Det gjorde Helén.

Entreprenörskapet kan till och med lösa världens fattigdomsproblem. Det menar Percy Barnevik i sin krönika i tidningen.

Att Driva Eget ständigt drar fram entreprenörsexempel kan bero på att tidningen i sig faktiskt är ett sådant exempel. Tidskrifter med upplagor kring 20 000 anses inte vara något att satsa på för de stora förlagen Bonniers och Allers.

Därför sålde Bonnier Tidskrifter Allt om vin till entreprenören Håkan Larsson. Driva Eget såldes till mig på den tiden när den hette Privata Affärer småföretag.

Vad som är en obetydlig produkt i en stor koncern kan vara en lysande affär för en hårt arbetande enmansföretagare, som inte belastas av kostsam administration och byråkratisk rapportering. För visst kan Driva Eget vara en bra affär – både för ägare och läsare.