Kan Servicefinder kräva pappas företag på 72 000 kronor?

Anders Nyman

Publicerades: 18 december, 2013

Hej!

Jag är 17 år och min pappa som är inte så bra på svenska blev uppringd av Servicefinder som säger sig vara ett stort företag som kan erbjuda min pappa tjänster som ska ge honom nya kunder. Min pappa har startat ett byggföretag för att försöka tjäna mer pengar.

Servicefinder kräver nu pappa på totalt 72 000 kronor (3 000 kronor i 24 månader). Det är han missnöjd med och har vänt sig till Företagshjälpen för att skaffa hjälp.

Vi ringde till Servicefinder och sa att vi inte kunde betala så mycket och att vi inte förstod vad de sa. Vi bad dem att skicka en inspelning av samtalet som de påstår sig ha spelat in. Men vi fick ingen mail från dem och de vill bara ha pengar. De säger att vi har ett avtal på minst tre månader.

Betyder det att man måste betala 72 000? Även om man är kvar i avtalet i tre månader? Och hur blir det med Företagshjälpen?

Jag ber er om hjälp och jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa oss, då har ni gjort min dag, mitt år.

Uppdaterat svar 20 januari 2014:

Efter julhelgen har jag nu varit kontakt med både Servicefinder och kunden. Jag har också lyssnat på inspelningen av själva avtalet frågan rör. Inspelningen bedömer jag inte vara vilseledande (däremot är bara just den delen av samtalet inspelat). I inspelningen framgår att avtalet gäller ett abonnemang hos Servicefinder på två år, som kostar 3000 kronor i månaden, alltså totalt 72 000 kronor.

Enligt Vishal Nanda, Servicefinders grundare och marknadschef, har man alltid ett intresse att reda ut eventuella missförstånd med kunden. I det här fallet hade man noterat att kunden efteråt ifrågasatt tjänsten men trott att allt varit utrett. Ärendet har fallit mellan stolarna, menar Vishal som säger till Driva Eget att han kommer att ta bort avtalet.

Servicefinder är inte med på Svensk Handels eller Förenade Bolags varningslistor, och har tjänsten har fått både positiva och negativa betyg på omdömessajter.

Vad Företagshjälpens säljare lovat har jag inte granskat. Tidigare har Henrik Espe, vd för Boomerang Solutions som driver Företagshjälpen, sagt till Driva Eget att de inte har något intresse av att ha missnöjda kunder.

Har Företagshjälpen lovat för mycket kan det alltså finnas utrymme att diskutera ett eventuellt felaktigt ingånget avtal med dem. Prata med dem!