Frilansskolan del 31: Så säljer du in tester

Camilla Björkman

Publicerades: 1 december, 2011

Till att börja med skulle jag vilja råda alla att delta och sprida Hanna Fridéns Portföljjakten vidare. Det är ett fantastiskt projekt som hon driver på sin blogg och hjälper illustratörer, formgivare osv att sätta ihop en bra portfölj. Nu behövs fler deltagare för att den ska fortsätta, så hjälp till och sprid till era vänner som är illustratörer och formgivare! Det är ju för guds skull både superbra och konkret hjälp – och gratis!

Sen tänkte jag att vi skulle prata om ett lite annorlunda uppdrag, nämligen: tester. Många tror att tester är förpassade till tjejtidningarnas sex- och kärlekssidor men så är absolut inte fallet. Jag snackar alltså inte om att testa grillar eller tomtemössor och ge betyg, utan om att göra tester där läsarna kan kryssa i olika alternativ och sedan få ett resultat som passar dem.

Här är några av de test jag har gjort genom åren:

  • Passar du som företagare?
  • Vilken pengapersonlighet är du?
  • Vilken träning passar dig?
  • Vad är ditt mål i karriären?
  • Är du en bra säljare?
  • Vad tänder du på i sängen? (skratta ni!)

Det finns flera orsaker till att tester är bra att sälja in. Några är:

  • Väldigt få gör dem. Det är ju inte direkt urtypen av journalistjobb, om man säger så…
  • Det sticker ut. Bland hundratals personporträtt kommer ditt test att vara en rolig uppstickare!
  • Du får en specialistkunskap som inte många andra har.
  • Det blir en paus i det ”vanliga” skrivandet. Även om du skriver här också blir det på ett annat sätt.

Hur gör man då ett bra test? Enligt mig är det perfekta testet en bra mix av seriositet, humor och konkreta tips. Det ska inte vara en massa larv, utan frågorna ska vara genomtänkta och resultaten som testet leder fram till ska vara seriösa och ge bra tips och råd.

Samtidigt får man inte ge sken av att testet ska lösa ett stort och allvarligt problem, eller välja ett ämne som är för vetenskapligt (eller hur jag nu ska uttrycka mig). Dels blir det tufft för dig att sätta ihop ett sådant test på egen hand, dels tar det väldigt mycket mer tid. Jag skulle till exempel aldrig sälja in ett test om vilken terapimetod som passar hos psykologen.

För att vara tydlig med ovanstående försöker jag att alltid skriva något i stil med följande i ingressen: ”Gör xxx-tidningens test och få en hint om du …” På så sätt ger du inte sken av att ge läsaren något annat än ett kul och praktiskt test. Sen att det faktiskt ger riktigt bra råd blir en bonus.

Hur gör man då ett test? Låt oss ta DET HÄR enkla testet som exempel, som jag gjorde till tidningen Driva Eget och som sedan lades upp på nätet. Då rekommenderar jag att göra det i den här ordningen:

1. Välj ämne och rubrik. Som här: ”Passar du som företagare?”

2. Bestäm vilka olika resultat testet ska leda fram till. Du börjar alltså bakifrån. Till exempel, som i fallet med det här testet ovan, så är resultaten:

  • Ja – men se till att fokusera.
  • Nja, du behöver mer säljfokus.
  • Nej, än passar du bäst som anställd.

Skriv några korta stödanteckningar under varje resultat. Detta är viktigt att göra först eftersom det blir mycket lättare att sen skriva frågorna och svarsalternativen.

3. Skriv frågorna och svarsalternativen. Det vill säga: först en fråga och sedan t ex A, B och C med olika svarsalternativ. Har du tre resultat som testet mynnar ut i är det praktiskt att ha tre svarsalternativ på varje fråga. Det här är ofta det svåraste. Undvik att skriva frågor som direkt svarar på själva testrubriken. Till exempel är det ingen idé med en fråga i stil med: ”Hur skulle du se på att vara företagare?”. Nej, det gäller att hitta på frågor som på olika sätt hintar vad man vill få fram. Se mina frågor i företagartestet ovan för att se exempel. Det blir lättare om du tänker att varje svarsalternativ ska peka mot ett av resultaten.

4. Skriv sedan resultaten som löptext. De ska först beskriva personen i fråga, typ ”så här är du”. Gärna på ett lite humoristiskt sätt, om det passar. Därefter tar du hjälp av en expert för att ge råd till läsaren. I ”Passar du som företagare?”-testet är svaren lite väl korta enligt min åsikt. Jag gillar när de är åtminstone 1 000 tecken/alternativ och då varvat med citat från experten.

5. Slutligen matchar du ihop svarsalternativen med resultaten. Jag gillar inte test i stil med: ”Flest C – du är så här” eftersom läsaren då snabbt fattar vilken typ hon är och kommer att påverkas när hon svarar. Jag blandar därför om frågorna rejält och gör en ruta som layoutas in upp och ner: ”Räkna ut ditt testresultat”. Varje svarsalternativ blir då X, Y eller Z. På så sätt blir resultaten i stället: ”Flest X – du är så här”. Hoppas ni förstår hur jag menar?

EDIT: Jobbar man ihop med en illustratör är det här ett utmärkt jobb att sälja in tillsammans. Många redaktioner använder nämligen illustrationer till tester, t ex för att göra en illustration av varje resultat som testet leder fram till. I det här Driva Eget-testet hade det till exempel varit fint och kul med talande illustrationer på entreprenören, ”halv-entreprenören” och den anställde.

Vad tycker ni om det här? Lämna gärna en kommentar och/eller en fråga!

Om du vill få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla mig på camilla@driva-eget.se.