Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

10 råd inför valet av e-handelsplattform

23 september, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Med en smart affärsidé och kunskap om din verksamhet kan du snabbt få igång en bra webbshop. Men det gäller att välja en plattform som passar dig för att bygga din e-butik. Här är tio råd inför valet.1. Ha is i magen

Det är inte svårt att snabbt googla fram en leverantör som med lite tur till och med kan bli en riktigt bra lösning för din e-handelssatsning. Men chansa inte. Ta reda på vad just du behöver och ta tid på dig att gå igenom alternativen.



2. Ring runt

Kolla upp e-handelsleverantörernas referenser. Lyft luren och ring runt för att se vad andra tycker om det verktyg och den leverantör du funderar på. Prata om möjligt med både folk på teknik- och ekonomisidan. Finns det inga seriösa referenser att få tag på - välj en annan leverantör.



3. Kolla kopplingarna

Självklart är det bra om det verktyg du väljer redan har färdiga kopplingar till affärssystem som du redan använder dig av, eller som du planerar att införa. Likaså bör det finnas kopplingar till de betalningslösningar du önskar, till prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner och till det statistikverktyg du använder till din sajt. Vill du ha kopplingar till sociala medier som bloggar, Facebook och Twitter är det bra att redan från början ta reda på hur dessa kan integreras med e-butiken.



4. Var öppen med din budget

Hymla inte med hur mycket pengar du har att röra dig med när du begär in offerter från leverantörer. Är du öppen med din budget ökar chansen att ni ställer realistiska förväntningar på varandra.



5. Jämför inte äpplen och päron

Inköpskostnaden är inte allt. Det måste du ha koll på när du jämför leverantörernas priser.



6. Fundera på öppen källkod

Med rätt kunskap kan gratisverktyg som Drupal, Joomla eller Wordpress mycket väl vara grejen. Men räkna med att det tar tid. Och har du varken programmeringskunskaper eller beställarkompetensen bör du helt avstå från Open source-alternativet.



7. Måla inte in dig i ett hörn

Å ena sidan ska du ju inte betala för mer än vad du behöver. Å andra sidan måste verktyget vara tillräckligt flexibelt för att kunna utökas i takt med att din verksamhet gör det. Klarar verktyget att din produktkatalog växer från 100 till 1000 produkter? Och håller den tekniska lösningen för en besökarexplosion vid exempelvis en lyckad tv-kampanj?



8. Rata ramarna

Undvik lösningar som tvingar dig att använda så kallade ramar eller ”frames” för din webbshop. Dels för att ramar är generellt sett är en omodern webbteknik som inte heller är särskilt bra ur ett sökmotorsperspektiv. Och dels för att verktyget helst inte överhuvudtaget ska vara avgörande för hur du utformar din sajt.



9. Kräv konkreta svar

  • Nöj dig inte med svävande svar av typen "det tror jag nog vi kanske kan ordna" när du checkar av din kravspecifikation med din tilltänkta leverantör. Kräv tydliga svar på dina frågor. Exempel på frågor kan vara:

  • Hur lägger jag till produkter till min e-butik?

  • Hur kan jag själv ändra butikens utseende?

  • Hur smidigt är det för en kund att handla i e-butiken?

  • Har verktyget stöd för flera språk och valutor?

  • Vilka betalningslösningar stöder verktyget? (Visa, Paypal, faktura, sms etc.)

  • Hur underlättar verktyget mitt jobb med att få butiken väl synlig på Google?

  • Hur tar jag ut egna rapporter och sammanställningar från systemet?

  • När jag väl kommit igång med min e-butik - hur stöttar ni mig i försäljningsprocessen?
10. Syna supporten

Du kommer att behöva hjälp, speciellt i början. Kolla upp supportens öppettider, tillgänglighet och framförallt - kunskap och vilja att hjälpa dig.



Och... Lita på magkänslan - också

Vi började med att konstatera att du ska ha is i magen och inte nappa på första bästa erbjudande. Men när du väl gjort en ordentlig genomgång av marknaden och närmar dig ett beslut är det viktigt att det känns rätt också.

 



Artikeln är en del av

ett femsidigt reportage i nya Driva Eget om hur du hittar rätt leverantör till din e-butik.



Här i Driva Egets nya undersajt om nätaffärer får du fler konkreta råd för hur du lyckas på nätet.

Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.