Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

10 smarta tips om SEO – för nybörjare och nördar

31 augusti, 2017 5 minuters läsning
SEO eller sökordsoptimering

Foto: Sökordsoptimering eller SEO är avgörande för att lyckas med webbsidan. Foto: Getty Images

Det räcker inte med en snygg hemsida. Har du inte gjort din hemläxa och jobbat med sökordsoptimeringen är det bortkastad tid och pengar.

Du vet att du måste jobba med sökordsoptimeringen, eller SEO, för att du ska lyckas med din hemsida. Och kanske har du redan gjort grunderna men det är inte självklart att det som gällde igår även funkar idag. Förutsättningarna för att hamna högt i Googles sökresultat förändras med tiden och det gäller att inte slå sig till ro. På webbyrån EMS Design Webbyrå har man lång erfarenhet av att skapa webbsidor till mindre företag och det lägger stort fokus på sökordsoptimeringen.

– Vi tycker att alla ska ha råd med en snygg och modern hemsida som ger bra resultat i Google. Vi lägger 60 procent av tiden på att bygga själva sidan och 40 procent på SEO, säger Erik Sundell, grundare till EMS Design Webbyrå.

Han började att snickra hemsidor redan en gång på Passagen-tiden i mitten av 90-talet. Han kodade och drev sidor åt vänner och bekanta. Intresse för design gjorde att han startade den egna webbyrån EMS Design 2012. Inledningsvis jobbade de med flera publiceringsverktyg men idag är det enbart Wordpress som gäller.

LÄS OCKSÅ: Rätt sökord kan avgöra

– Det är mycket roligare för oss att jobba i ett så pass stort och etablerat system. Det medför att vi kan använda en hel del smarta plug-in som i många fall är gratis, säger han.

Idag driver han tillsammans med sina kollegor en blogg där de ger tips om hur du kan vässa din webbsida. Sökordsoptimeringen har blivit allt viktigare för att din webbsida ska bli framgångsrik. Här bjuder Erik Sundell och EMS Design på sina bästa tips på saker som du kan göra själv för att hamna högre upp i Googles sökresultat.

LÄS OCKSÅ: Så lockar du besökare till din webbshop

10 tips som vässar din SEO


SEO står för sökmotoroptimering på svenska och är ett stort ämne om hur du rankar och får en positionering av en hemsida på sökmotorer som t.ex. Google, Bing eller Yahoo.
  1. TITEL. Något av de absolut viktigaste när det kommer till SEO är ha en bra titel på hemsidan eller undersidan. Exempelvis om du säljer fruktkorgar bör titeln på hemsidan t.ex. vara ”Köpa fruktkorgar till företag – Företaget AB”. Titeln står för en stor del av sökoptimeringen och bör vara så relevant som möjligt för innehållet på hemsidan. Detta gäller även alla undersidor som finns på en hemsida
  2. RUBRIKER. Bra innehåll i form av rubriker är ett måste. Dela gärna upp det i olika sektioner så att det blir lättläsligt. Varje sida ska ha en H1 rubrik (alltid bara en sådan per sida) samt flera H2 och H3.
  3. INNEHÅLL. En riktigt bra hemsida har relevant och bra text där fokus inte bara ligger på en säljande text utan också en välskriven och informationsrik text. Exempel på detta kan vara att just en undersida om fruktkorgar har med ordet ”fruktkorgar” ett antal gånger på den undersidan och gärna med olika böjningar och närliggande ord.
  4.  URL. En ren och kort url. Har du någon gång kommit in på en hemsida och så ser du t.ex. detta i URL fäletet ”minhemsida.se/?p=2362”. Det är en dålig url struktur. En bra struktur hade t.ex. varit ”minhemsida.se/fruktkorgar/”. Att ha en bra url struktur är väldigt viktigt när det kommer till sökmotoroptimering.
  5. META TEXT. Att ha en bra Meta text hjälper dina besökare att välja dig. Förr så var denna text viktigare men har tappat i värde de senaste åren allt eftersom Google blivit bättre och uppdaterats. Men det är fortfarande en viktig del i hur du uppfattas av dina besökare och kunder. Skriv därför en relevant och säljande text som fångar intresset för dina kunder. Exempel på detta är: ”Köp fruktkorgar online i Sveriges bästa fruktbutik på nätet. Leverans samma dag och prisgaranti.” Försök att använda maximalt 160 bokstäver då längre än detta så klipper Google av den.
  6. LÄNKAR. Länkar till och från en hemsida betyder mycket. Att byta länkar med bloggare, andra hemsidor inom samma bransch kan göra så att du klättrar på Google. Även dina egna länkar på hemsidan bör vara relevanta och spegla ditt innehåll som exempel: Om en länk ska gå till fruktkorgar bör texten på länken vara ”Visa alla fruktkorgar” där html-koden blir Visa alla fruktkorgar.
  7. BILDER. Att döpa bilder korrekt och inte glömma att få med ALT taggen. En ALT tagg är en sorts informationsruta där man kan beskriva vad som är på bilden. Skulle jag ha en bild fruktkorgar skulle ALT taggen bli ”Våra fruktkorgar”. Om det var en bild på personalen på företaget skulle det bli ”Personalstyrkan på mittföretag AB”. Att döpa bilder korrekt och lägga in en bra ALT tagg optimerar din SEO.
  8. SAJTKARTA. En sajtkarta eller webbkarta som de heter är en fil i XML format som visar din struktur på hemsidan. Detta är en fil som bör finnas på varje hemsida då den används av Googles robotar som analyserar hemsidan för att hitta ditt innehåll.
  9. MOBILANPASSA. För inte allt för länge sen så gick Google själva ut och sa att de kommer ranka hemsidor som är mobilanpassade bättre än de som inte var det. Om det stämmer eller inte spelar ingen roll då det är bevisat att hemsidor som är mobilanpassade klarar sig bättre än de som inte är det. Då surfandet via mobiler och surfplattor har exploderat så är en mobilanpassad hemsida något att alltid satsa på.
  10. DUPLICERA. Har du någon gång hört ordet Duplicerat innehållet? Inte. Det är om innehållet i form av text, rubriker och annat finns på flera ställen. Kanske på flera ställen på din hemsida eller flera ställen på internet. Hur som helst så är det inte bra för din sökmotoroptimering. De bästa är att kontrollera detta, antingen med program och sen manuellt så att de kan rättas till. Skriver man allt innehåll från grunden och inte kopierar är det bästa sättet att undvika dubbletter när det kommer till innehåll på hemsidan.

LÄS OCKSÅ: 5 tips när du väljer domännamn

Fortsättning följer med användbara verktyg och plugin.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.