Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Därför är 2024 bästa året att starta eget – någonsin

Drömmer du om att göra din passion till ett eget företag? Grattis, 2024 kan vara bästa året någonsin att göra det. Vill du veta varför? Häng på!

Visma Spcs 7 februari, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 8 minuters läsning
Starta eget 2024

Är det dags nu? Att förverkliga den där drömmen du har burit inom dig så länge. Egna byggbolaget? Bli konsult? Sadla om till frilans och frihet? Jobba med sociala medier? Eller göra din underbara hobby till en liten sido-business?

Åhh, vad härligt det låter. Att börja om och följa magkänslan. Frihet! Glädje! Ta passionen, och make it a business. Låter det som du? Då kommer du att digga den här guiden, för vi ska berätta varför 2024 är bästa året att starta eget.

(Har du superbråttom? Taggad på action direkt? Gå direkt till vår kostnadsfria starta-eget-checklista eller varför inte vår kostnadsfria mall för affärsplan).

Okej, tillbaka till fokus: I den här guiden får du veta varför 2024 är bästa året att starta eget. Det beror till exempel på…

  1. Att administrationen i ett företag är enklare än någonsin
  2. Att du kan använda ny teknik (enkelt) för att lyckas ännu bättre
  3. Att de bästa företagen ofta har startat i lågkonjunktur
  4. Att det är billigare att starta eget just nu
  5. Att det går att göra företag av nästan vilken idé som helst

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, för att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

1. Administration har aldrig varit så smidig

Att driva företag brukade vara roligt men rätt krångligt. Men 2024 är det både roligt och lekande lätt, i alla fall administrationen. Visste du att bokföringen i princip kan sköta sig själv? Låter rätt nice va?

Steg 1 är att skaffa ett bokföringsprogram från dag 1 – det är nämligen förbjudet att bokföra i Excel. Och vi fattar, bokföring kanske fortfarande låter krångligt. Och det är kanske inte din passion. Men oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, så behöver du en skön lösning packat med coola grejer.

2. Ny teknik gör företagarlivet enklare

För fem, eller tre, eller kanske bara för ett år sedan, var tekniken inte alls lika sofistikerad som den är idag. Idag finns det AI-tjänster för det mesta, allt ifrån att skriva texter till din hemsida till att hitta nya kunder.

  • Kanske en AI-assistent för att ta hand om “kalla kunder”?
  • …eller ChatGPT-liknande verktyg för att skriva texter och göra research?
  • …eller en AI-motor för att automatgenerera videos, till exempel HeyGen?
  • …och såklart utnyttja att det finns AI även i ett smart bokföringsprogram, som ger förslag på konton och lär sig dina rutiner.

Vad betyder det för dig? Jo, du kan fokusera på 2-3 saker som du älskar och som du är riktigt vass på. Resten kan digitala tjänster sköta (kanske inte till 100 %, men bra mycket enklare än för bara några år sedan). Visst kan AI kännas skrämmande, men det kan också spara dig enormt mycket tid. Tid som du kanske kan lägga på familjen eller att bli en ännu bättre företagare.

Psst! Här kan du hitta en riktigt vass starta eget-checklista. Kostnadsfri förstås!

3. Lågkonjunkturen gör dig mer lönsam!

Att starta ett företag kan kosta hur lite som helst, eller hur mycket som helst! En del börjar med en enskild firma samtidigt som de är anställda. När affärsidén börjar lyfta, kanske de går ner på deltid och startar ett aktiebolag. Och när det börjar gå riktigt bra så kan de säga upp sig och satsa allt på företaget. Andra väljer AB med detsamma, det fungerar också bra.

Och vet du – en lågkonjunktur är riktigt bra på ett sätt: mycket blir billigare att köpa in – såväl tjänster och produkter. Det är läge att göra deals! Dessutom kan det finnas fler bidrag att söka, och här kan du läsa allt om bidrag när du ska starta eget.

Dessutom gör tuffa tider att du blir bättre på att hålla i pengarna, och det är en extremt stor fördel. De som startar i högkonjunktur blir ofta slösaktiga, och när det blir tuffare tider…har de svårt att anpassa sig. Lucky you!

Så om du ska göra en business av din passion 2024 – är det smart att ha kontroll på ekonomin redan från start. Vilka intäkter förväntar du dig och vilka kostnader kan du räkna med? Det kan du skriva ned i en budget. Budgeten är en viktig del av affärsplanen, som alla företag borde skapa. Du med, kompis!

Tips! Här hittar du en kostnadsfri mall för affärsplan (som är väldigt viktig i uppstarten).

Många av de främsta företagen har startat i lågkonjunktur

Tufft att starta företag i lågkonjunktur? Kanske, kanske. Men det kan lika gärna vara din största fördel. Vill du veta vilka företag som har startat i lågkonjunktur? Här är några exempel – känner du igen något av dem?

  • KFC
  • Walmart
  • Microsoft
  • Asana
  • Instagram

Psst! Har du den där perfekt affärsidén men vet inte hur du ska komma vidare? Låt oss vara ditt bollplank! Vi älskar när företagsdrömmar blir till verklighet och vi hjälper dig gärna på vägen med vår kostnadsfria rådgivning för företagsdrömmare.

Kan alla idéer bli ett företag?

Vi lever i specialintressets tidsålder då företagande kan vara, ja, lite vad som helst. Din affärsidé kan finnas mitt framför näsan på dig! Passioner finns överallt men få tänker på att det faktiskt kan bli ett företag. Speciellt i lågkonjunktur behöver vi vara extra kreativa, när det är tight med pengar. Vilka lösningar behövs nu, som inte behövdes för fem år sedan?

Tips! Här kan du se 36 roliga idéer som kan bli ett företag 2024.

Här är några frågor du kan ställa för att hitta din drömidé!

– Vad tycker du allra mest om att göra? Utgå från det. Ta fram penna och papper (eller datorn/telefonen) och bara skriv ned vad som får dig att gå igång.

– När du har hittat din passion – fundera på om det finns fler som delar den? Är du kanske själv med i sammanhang där alla älskar samma sak? Finns det grupper i sociala medier som pratar om passionen? Vet du om människor i andra länder kan ha samma passion?

– Okej, du vet vad din passion är och du vet (förhoppningsvis) att fler delar den. Så inom området för din passion, vilken typ av tjänst eller produkt skulle människor (eller företag) vara beredda att betala för?

Och kom ihåg – din idé behöver inte vara perfekt när du startar. Företagande är en resa, och du behöver tweaka, förändra och lära hela tiden. Ingen idé är perfekt från början! Kanske ska du “bara” göra din underbara hobby till en liten sido-business? (Läs hur du smyger igång en skön hobbyverksamhet här).

Exempel på spännande affärsidéer

Vissa affärsidéer kräver stora resurser, men de allra flesta passioner kan omvandlas till mindre företag utan att de behöver kosta skjortan. Du har en idé – Make it a Business!

Här är några exempel på passioner som snabbt kan omvandlas till företag.

Du älskar att skriva – varför inte starta eget som frilansjournalist eller Content Manager?

Du älskar att designa – kanske starta eget som Art Director eller designer av vackra hemsidor?

Du älskar att laga mat – blir det en egen mat-app eller ska du ordna matlagningskurser för företag? Här kan du se YouTube-serien StartUp-resan där Stina bygger en egen mat-app ur sitt intresse för mat.

Du älskar att resa – kanske ett Instagram-konto där du blir reseinfluencer? Eller varför inte skapa en tjänst där du bygger skräddarsydda drömresor åt familjer, par eller företag?

Du älskar att yoga – egen yoga-klass på stranden under sommaren? Digitala prenumerationer på dina egna Yogapass (med månadsvisa betalningar från kunderna?)

Du älskar att snickra – Vad sägs om en YouTube-kanal om smarta snickartips, där du tjänar pengar genom annonsörer? Eller ett finsnickeri där du skapar unika sniderier?

Du älskar att prata – klart du ska ha en podd! Eller bli coach! Eller konferencier! 

Du älskar att koda – kan du använda befintliga AI-tjänster och skapa din tjänst “ovanpå” dem?
Vem trodde att slalomstavar skulle bli en succé som gåstavar? Ingen! Inte innan någon kom på idén och gjorde verklighet av den.

Om du satsar på att starta eget 2024 är vi officiellt din största fanclub och du får stående ovationer! Oavsett om du jobbar som glasstillverkare, bygghantverkare eller mindfulness-expert. För att kicka igång så får du som nystartad halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering, Visma eEkonomi Smart.

Vill komma igång bättre och snabbare? Spana in detta!

Tips 1: Vill du starta ett nytt aktiebolag 2024? Vanligtvis får du vänta i ett par veckor, men här tar det bara 2 timmar! Läs mer här.

Tips 2: Innan du drar igång, vill vi tipsa om Vismas kostnadsfria Starta Eget-kurs, som 10 000-tals företagare redan har gått igenom. Du kan också testa den gratis här.

Tips 3: Vill du redan nu pegga upp för din kommande deklaration, kan du också skaffa en smart deklarationstjänst och möjlighet att deklarera elektroniskt (läs hur du gör här).

Rock on kompis! Friheten och passionen väntar!



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.