Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Därför är 2024 bästa året att starta eget – någonsin

Drömmer du om att göra din passion till ett eget företag? Grattis, 2024 kan vara bästa året någonsin att göra det. Vill du veta varför? Häng på!

Visma Spcs 7 februari, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 8 minuters läsning
Starta eget 2024

Är det dags nu? Att förverkliga den där drömmen du har burit inom dig så länge. Egna byggbolaget? Bli konsult? Sadla om till frilans och frihet? Jobba med sociala medier? Eller göra din underbara hobby till en liten sido-business?

Åhh, vad härligt det låter. Att börja om och följa magkänslan. Frihet! Glädje! Ta passionen, och make it a business. Låter det som du? Då kommer du att digga den här guiden, för vi ska berätta varför 2024 är bästa året att starta eget.

(Har du superbråttom? Taggad på action direkt? Gå direkt till vår kostnadsfria starta-eget-checklista eller varför inte vår kostnadsfria mall för affärsplan).

Okej, tillbaka till fokus: I den här guiden får du veta varför 2024 är bästa året att starta eget. Det beror till exempel på…

  1. Att administrationen i ett företag är enklare än någonsin
  2. Att du kan använda ny teknik (enkelt) för att lyckas ännu bättre
  3. Att de bästa företagen ofta har startat i lågkonjunktur
  4. Att det är billigare att starta eget just nu
  5. Att det går att göra företag av nästan vilken idé som helst

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, för att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

1. Administration har aldrig varit så smidig

Att driva företag brukade vara roligt men rätt krångligt. Men 2024 är det både roligt och lekande lätt, i alla fall administrationen. Visste du att bokföringen i princip kan sköta sig själv? Låter rätt nice va?

Steg 1 är att skaffa ett bokföringsprogram från dag 1 – det är nämligen förbjudet att bokföra i Excel. Och vi fattar, bokföring kanske fortfarande låter krångligt. Och det är kanske inte din passion. Men oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, så behöver du en skön lösning packat med coola grejer.

2. Ny teknik gör företagarlivet enklare

För fem, eller tre, eller kanske bara för ett år sedan, var tekniken inte alls lika sofistikerad som den är idag. Idag finns det AI-tjänster för det mesta, allt ifrån att skriva texter till din hemsida till att hitta nya kunder.

  • Kanske en AI-assistent för att ta hand om “kalla kunder”?
  • …eller ChatGPT-liknande verktyg för att skriva texter och göra research?
  • …eller en AI-motor för att automatgenerera videos, till exempel HeyGen?
  • …och såklart utnyttja att det finns AI även i ett smart bokföringsprogram, som ger förslag på konton och lär sig dina rutiner.

Vad betyder det för dig? Jo, du kan fokusera på 2-3 saker som du älskar och som du är riktigt vass på. Resten kan digitala tjänster sköta (kanske inte till 100 %, men bra mycket enklare än för bara några år sedan). Visst kan AI kännas skrämmande, men det kan också spara dig enormt mycket tid. Tid som du kanske kan lägga på familjen eller att bli en ännu bättre företagare.

Psst! Här kan du hitta en riktigt vass starta eget-checklista. Kostnadsfri förstås!

3. Lågkonjunkturen gör dig mer lönsam!

Att starta ett företag kan kosta hur lite som helst, eller hur mycket som helst! En del börjar med en enskild firma samtidigt som de är anställda. När affärsidén börjar lyfta, kanske de går ner på deltid och startar ett aktiebolag. Och när det börjar gå riktigt bra så kan de säga upp sig och satsa allt på företaget. Andra väljer AB med detsamma, det fungerar också bra.

Och vet du – en lågkonjunktur är riktigt bra på ett sätt: mycket blir billigare att köpa in – såväl tjänster och produkter. Det är läge att göra deals! Dessutom kan det finnas fler bidrag att söka, och här kan du läsa allt om bidrag när du ska starta eget.

Dessutom gör tuffa tider att du blir bättre på att hålla i pengarna, och det är en extremt stor fördel. De som startar i högkonjunktur blir ofta slösaktiga, och när det blir tuffare tider…har de svårt att anpassa sig. Lucky you!

Så om du ska göra en business av din passion 2024 – är det smart att ha kontroll på ekonomin redan från start. Vilka intäkter förväntar du dig och vilka kostnader kan du räkna med? Det kan du skriva ned i en budget. Budgeten är en viktig del av affärsplanen, som alla företag borde skapa. Du med, kompis!

Tips! Här hittar du en kostnadsfri mall för affärsplan (som är väldigt viktig i uppstarten).

Många av de främsta företagen har startat i lågkonjunktur

Tufft att starta företag i lågkonjunktur? Kanske, kanske. Men det kan lika gärna vara din största fördel. Vill du veta vilka företag som har startat i lågkonjunktur? Här är några exempel – känner du igen något av dem?

  • KFC
  • Walmart
  • Microsoft
  • Asana
  • Instagram

Psst! Har du den där perfekt affärsidén men vet inte hur du ska komma vidare? Låt oss vara ditt bollplank! Vi älskar när företagsdrömmar blir till verklighet och vi hjälper dig gärna på vägen med vår kostnadsfria rådgivning för företagsdrömmare.

Kan alla idéer bli ett företag?

Vi lever i specialintressets tidsålder då företagande kan vara, ja, lite vad som helst. Din affärsidé kan finnas mitt framför näsan på dig! Passioner finns överallt men få tänker på att det faktiskt kan bli ett företag. Speciellt i lågkonjunktur behöver vi vara extra kreativa, när det är tight med pengar. Vilka lösningar behövs nu, som inte behövdes för fem år sedan?

Tips! Här kan du se 36 roliga idéer som kan bli ett företag 2024.

Här är några frågor du kan ställa för att hitta din drömidé!

– Vad tycker du allra mest om att göra? Utgå från det. Ta fram penna och papper (eller datorn/telefonen) och bara skriv ned vad som får dig att gå igång.

– När du har hittat din passion – fundera på om det finns fler som delar den? Är du kanske själv med i sammanhang där alla älskar samma sak? Finns det grupper i sociala medier som pratar om passionen? Vet du om människor i andra länder kan ha samma passion?

– Okej, du vet vad din passion är och du vet (förhoppningsvis) att fler delar den. Så inom området för din passion, vilken typ av tjänst eller produkt skulle människor (eller företag) vara beredda att betala för?

Och kom ihåg – din idé behöver inte vara perfekt när du startar. Företagande är en resa, och du behöver tweaka, förändra och lära hela tiden. Ingen idé är perfekt från början! Kanske ska du “bara” göra din underbara hobby till en liten sido-business? (Läs hur du smyger igång en skön hobbyverksamhet här).

Exempel på spännande affärsidéer

Vissa affärsidéer kräver stora resurser, men de allra flesta passioner kan omvandlas till mindre företag utan att de behöver kosta skjortan. Du har en idé – Make it a Business!

Här är några exempel på passioner som snabbt kan omvandlas till företag.

Du älskar att skriva – varför inte starta eget som frilansjournalist eller Content Manager?

Du älskar att designa – kanske starta eget som Art Director eller designer av vackra hemsidor?

Du älskar att laga mat – blir det en egen mat-app eller ska du ordna matlagningskurser för företag? Här kan du se YouTube-serien StartUp-resan där Stina bygger en egen mat-app ur sitt intresse för mat.

Du älskar att resa – kanske ett Instagram-konto där du blir reseinfluencer? Eller varför inte skapa en tjänst där du bygger skräddarsydda drömresor åt familjer, par eller företag?

Du älskar att yoga – egen yoga-klass på stranden under sommaren? Digitala prenumerationer på dina egna Yogapass (med månadsvisa betalningar från kunderna?)

Du älskar att snickra – Vad sägs om en YouTube-kanal om smarta snickartips, där du tjänar pengar genom annonsörer? Eller ett finsnickeri där du skapar unika sniderier?

Du älskar att prata – klart du ska ha en podd! Eller bli coach! Eller konferencier! 

Du älskar att koda – kan du använda befintliga AI-tjänster och skapa din tjänst “ovanpå” dem?
Vem trodde att slalomstavar skulle bli en succé som gåstavar? Ingen! Inte innan någon kom på idén och gjorde verklighet av den.

Om du satsar på att starta eget 2024 är vi officiellt din största fanclub och du får stående ovationer! Oavsett om du jobbar som glasstillverkare, bygghantverkare eller mindfulness-expert. För att kicka igång så får du som nystartad halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering, Visma eEkonomi Smart.

Vill komma igång bättre och snabbare? Spana in detta!

Tips 1: Vill du starta ett nytt aktiebolag 2024? Vanligtvis får du vänta i ett par veckor, men här tar det bara 2 timmar! Läs mer här.

Tips 2: Innan du drar igång, vill vi tipsa om Vismas kostnadsfria Starta Eget-kurs, som 10 000-tals företagare redan har gått igenom. Du kan också testa den gratis här.

Tips 3: Vill du redan nu pegga upp för din kommande deklaration, kan du också skaffa en smart deklarationstjänst och möjlighet att deklarera elektroniskt (läs hur du gör här).

Rock on kompis! Friheten och passionen väntar!



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.