Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De jobbar ideellt i Rumänien – och stärker varumärket

Yasemin Bayramoglu 23 november, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Marcus Hyttmo och hans personal jobbar ideellt i Rumänien också. FOTO KARIN SUNDEMO OCH JOHN ANDERSSON

Utöver att bygga hållbara hus hemma­ i Jämtland åker Marcus Hyttmo regelbundet med sina anställda till Rumänien för att hjälpa till ideellt. Något som känns bra – och gör såväl kunder som anställda stolta.

När Åre kommun behövde hjälp att bygga sopbodar inför VM 2007 startade Marcus Hyttmo som 19-åring sitt byggföretag Hyttmo Lod och Våg. Sedan dess har det snurrat på. Idag, drygt tio år senare, har han 30 anställda och omsätter 40 miljoner kronor. Företagets slogan är ”Lite dyrare, mycket bättre”.
– Det genomsyrar allt vi gör. Vi vill bort från hantverksyrkets dåliga rykte, annars har man inget i en sån här liten dalgång att göra. Det här är trots allt Åre; gör man dåliga jobb blir man inte långlivad. Många andra firmor har försvunnit för ryktet går väldigt fort.

LÄS MER: TJÄNA PÅ ATT AGERA HÅLLBART

Företaget bygger hus från grunden, med långsiktigt och hållbart tänk, säger han och fortsätter:
– Alla jobb vi gör ska naturligtvis vara det bästa, inte något halvdant. Som en av serviceteknikerna sa: han har aldrig fått skäll för att han dammsugit en extra gång. Vi bygger hållbart i den mån det går. Det bästa eko-huset är det som står längst och kostar miljön minst, det är också vårt mål.
Företaget har schyssta arbetsvillkor, alla anställda har till exempel egen privatvårdsförsäkring. Dessutom har de ett stort socialt engagemang. Marcus åker regelbundet med sina anställda till Rumänien för att hjälpa till ideellt.

Kollegor inspirerade


Idén föddes tack vare att två av Marcus första anställda tidigare bott och jobbat som volontärer i landet.
– Det var så jag fick upp ögonen för det. Jag har alltid funderat kring vart pengarna som man lägger i insamlingsbössan på Ica egentligen går. När jag följde med ner första gången för några år sedan kände jag bara att det är ju det här man ska hjälpa till med.

På plats jobbar de för en organisation som ger hjälp till självhjälp. Som professionellt byggföretag har de möjlighet att hjälpa till med sådant som gemene man på plats annars inte klarar av, som att bygga tak på skolor och gjuta betongplattor.
– Organisationen hjälper ett visst antal familjer, och ger dem till exempel en tomatplanta och ett växthus och så får de förvalta det. En kille som vi hjälpte första gången vi var nere hade då ett 30 kvadratmeter stort växthus. Nu har han tre på kanske 300 kvadratmeter för att han förvaltar det han får. Nu livnär han sig nästan själv. Det känns att vi gör skillnad och något schysst för världen.

Företaget brukar åka ner varje vår. Oftast är det mellan fyra och sex anställda som följer med, för att det ska bli så logistiskt bra och effektivt som möjligt i Rumänien. De anställda står för timmarna och får alltså ingen lön på plats, medan företaget står för resa och boende.
– Det är många i personalen som vill åka och snacket går långt i förväg. Jag vet att de är stolta över vårt arbete i Rumänien och över att jobba på en firma som folk tycker gör skillnad. Jag tror att vissa av våra kunder också är stolta över det. Många tycker att vi gör ett väldigt bra jobb och att det är bra att vi hjälper behövande.

Stärker varumärket


Marcus tror att hållbarhetsarbetet kan stärka varumärket på sikt. Samtidigt är det inte en självklar koppling mellan det och fler affärer. Senast i höstas var det några som ville bygga en villa och tyckte företagets miljömedvetenhet, hållbarhetstänk och arbete i Rumänien var väldigt bra.
– Men sedan var vi 200 000 kronor dyrare, då föll det på det ändå. Vi sätter av pengar för att kunna göra den här resan varje år och de pengarna ska tjänas in någonstans. Så jag tjänar inte på att vi åker till Rumänien. Men sedan är det säkert jättebra för vårt varumärke över tid. Framförallt är det skönt att få hjälpa dem som verkligen behöver hjälp.

För Marcus är en av de personliga drivkrafterna att få en kontrast till verkligheten i Sverige den typ av problem som vi har här, menar han.
– I Rumänien kan en månadslön ligga på några hundralappar. Folk i Sverige borde kanske bry sig mindre om de har en badrumskran som ser ut på ett eller annat vis. Jag vill försöka rätta till obalansen så gott jag kan. Och lite skillnad gör man ju.
För företaget bygger även det ideella arbetet ett starkare team.
– Jag har väldigt lojala anställda. Vi är ett väldigt sammansvetsat gäng, säger Marcus.

AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.