Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De jobbar ideellt i Rumänien – och stärker varumärket

Yasemin Bayramoglu 23 november, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Marcus Hyttmo och hans personal jobbar ideellt i Rumänien också. FOTO KARIN SUNDEMO OCH JOHN ANDERSSON

Utöver att bygga hållbara hus hemma­ i Jämtland åker Marcus Hyttmo regelbundet med sina anställda till Rumänien för att hjälpa till ideellt. Något som känns bra – och gör såväl kunder som anställda stolta.

När Åre kommun behövde hjälp att bygga sopbodar inför VM 2007 startade Marcus Hyttmo som 19-åring sitt byggföretag Hyttmo Lod och Våg. Sedan dess har det snurrat på. Idag, drygt tio år senare, har han 30 anställda och omsätter 40 miljoner kronor. Företagets slogan är ”Lite dyrare, mycket bättre”.
– Det genomsyrar allt vi gör. Vi vill bort från hantverksyrkets dåliga rykte, annars har man inget i en sån här liten dalgång att göra. Det här är trots allt Åre; gör man dåliga jobb blir man inte långlivad. Många andra firmor har försvunnit för ryktet går väldigt fort.

LÄS MER: TJÄNA PÅ ATT AGERA HÅLLBART

Företaget bygger hus från grunden, med långsiktigt och hållbart tänk, säger han och fortsätter:
– Alla jobb vi gör ska naturligtvis vara det bästa, inte något halvdant. Som en av serviceteknikerna sa: han har aldrig fått skäll för att han dammsugit en extra gång. Vi bygger hållbart i den mån det går. Det bästa eko-huset är det som står längst och kostar miljön minst, det är också vårt mål.
Företaget har schyssta arbetsvillkor, alla anställda har till exempel egen privatvårdsförsäkring. Dessutom har de ett stort socialt engagemang. Marcus åker regelbundet med sina anställda till Rumänien för att hjälpa till ideellt.

Kollegor inspirerade


Idén föddes tack vare att två av Marcus första anställda tidigare bott och jobbat som volontärer i landet.
– Det var så jag fick upp ögonen för det. Jag har alltid funderat kring vart pengarna som man lägger i insamlingsbössan på Ica egentligen går. När jag följde med ner första gången för några år sedan kände jag bara att det är ju det här man ska hjälpa till med.

På plats jobbar de för en organisation som ger hjälp till självhjälp. Som professionellt byggföretag har de möjlighet att hjälpa till med sådant som gemene man på plats annars inte klarar av, som att bygga tak på skolor och gjuta betongplattor.
– Organisationen hjälper ett visst antal familjer, och ger dem till exempel en tomatplanta och ett växthus och så får de förvalta det. En kille som vi hjälpte första gången vi var nere hade då ett 30 kvadratmeter stort växthus. Nu har han tre på kanske 300 kvadratmeter för att han förvaltar det han får. Nu livnär han sig nästan själv. Det känns att vi gör skillnad och något schysst för världen.

Företaget brukar åka ner varje vår. Oftast är det mellan fyra och sex anställda som följer med, för att det ska bli så logistiskt bra och effektivt som möjligt i Rumänien. De anställda står för timmarna och får alltså ingen lön på plats, medan företaget står för resa och boende.
– Det är många i personalen som vill åka och snacket går långt i förväg. Jag vet att de är stolta över vårt arbete i Rumänien och över att jobba på en firma som folk tycker gör skillnad. Jag tror att vissa av våra kunder också är stolta över det. Många tycker att vi gör ett väldigt bra jobb och att det är bra att vi hjälper behövande.

Stärker varumärket


Marcus tror att hållbarhetsarbetet kan stärka varumärket på sikt. Samtidigt är det inte en självklar koppling mellan det och fler affärer. Senast i höstas var det några som ville bygga en villa och tyckte företagets miljömedvetenhet, hållbarhetstänk och arbete i Rumänien var väldigt bra.
– Men sedan var vi 200 000 kronor dyrare, då föll det på det ändå. Vi sätter av pengar för att kunna göra den här resan varje år och de pengarna ska tjänas in någonstans. Så jag tjänar inte på att vi åker till Rumänien. Men sedan är det säkert jättebra för vårt varumärke över tid. Framförallt är det skönt att få hjälpa dem som verkligen behöver hjälp.

För Marcus är en av de personliga drivkrafterna att få en kontrast till verkligheten i Sverige den typ av problem som vi har här, menar han.
– I Rumänien kan en månadslön ligga på några hundralappar. Folk i Sverige borde kanske bry sig mindre om de har en badrumskran som ser ut på ett eller annat vis. Jag vill försöka rätta till obalansen så gott jag kan. Och lite skillnad gör man ju.
För företaget bygger även det ideella arbetet ett starkare team.
– Jag har väldigt lojala anställda. Vi är ett väldigt sammansvetsat gäng, säger Marcus.

AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.