Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

5 sätt att avsluta företaget – utan att förlora pengar

13 mars, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Hur ser möjligheterna ut om du vill avsluta företaget.

Du har drivit ditt företag i många år. Det har gett ett bra arbetsliv, men blev aldrig riktigt, riktigt stort och nu ser du slutet. Vad händer med företaget? Så här ser dina möjligheter ut.

Har du ett litet aktiebolag ser dina möjligheter ut så här:

  • Sälja aktiebolaget.
  • Sälja inkråmet och behålla aktie­bolaget.
  • Sälja till de anställda (om det finns några).
  • Behålla, ta in en extern vd och själv bli styrelse­ordförande.
  • Avveckla och lägga ner.

– Om det är ett företag som är i gång är det absolut bäst att sälja hellre än att lägga ner. Då kan man få ut ett mervärde, även om det inte alltid blir stort.
Det säger Lennart Sten­man, vd för Länia Företags­förmedling, vars drygt 30 företagsförmedlare riktar in sig på mindre och medelstora onoterade bolag.

Han noterar att den propp, bestående av äldre företagare, som man trodde skulle ”gå ur” för cirka tio år sedan, fortfarande finns kvar som företagsägare. Det generationsskifte som stod för dörren har inte skett.
– Många trodde att deras barn skulle ta över, men barnen vill göra annat. Risken är då att företaget tynar de sista åren. Till slut kanske det måste läggas ner eftersom det inte kan säljas, säger Lennart.

Gott och väl för den som är medveten om vad som sker. Men den företagare som under de mest aktiva åren har sett för sig att hen vill sälja en dag – då är Lennart råd att inte vänta för länge.
– Om du vill sälja ska du göra det medan bolaget går bra. Vänta inte tills du inte längre kan uppfylla dina åtaganden. Då kan stora värden gå förlorade.

Vad är det för fel på att bara lägga ner? Det kostar pengar, och ofta mer än du tror. I alla fall om verksamheten handlar om tillverkning och/eller handel. Hyreskontrakt kan löpa på lång tid, leasingavtal kanske inte kan brytas direkt, du kan ha ett lager av varor som du har betalat för och som kanske inte kan säljas, eventuell personal har viss anställningstrygghet.
– Vitsen med att sälja är att någon tar över allt det där och fortsätter driften. Det innebär att det lönar sig att sälja, i värsta fall för en krona. Då slipper du de förluster som kan uppstå i samband med en nedläggning, säger Lennart.

I sådana fall är det inte ovanligt att det är de anställda som blir köpare. De känner väl till företaget och kan göra en bra affär.

När man har hittat en köpare kommer frågan om man ska sälja aktiebolaget eller inkråmet. Ungefär 70 procent av alla affärer som sker avser aktierna, 30 procent är inkråmsaffärer, bedömer Lennart. Någon officiell statistik finns inte.
– Det bästa och mest naturliga är att man säljer aktierna. Då fortsätter köparen med samma organisationsnummer. Ingenting händer med avtal mot stora kunder eller leverantörer, säger han.

Företaget kan till exempel ha ramavtal med en kommun. Har köparen då köpt endast inkråmet är det en enorm process att föra över alla delar i avtalet till det nya aktiebolag som inkråmet ska in i. Alla dokument måste ändras, eftersom en ny juridisk part har kommit in.

På leverantörssidan är bilden liknande. Företaget kan ha krångliga avtal med utländska leverantörer, som inte automatiskt går över till en ny part. Skulle en viktig leverantör i exempelvis Kina hoppa av, kan en stor del av företagets värde försvinna. Småsaker som telefonabonnemanget kan ta lång tid att ändra.

En situation där inkråmsaffär kan vara aktuell är om exempelvis företaget arbetar i byggbranschen och har ställt ut långa
garantiåtaganden. Vid en aktiebolagsaffär tar då köparen över garantierna, utan att veta hur mycket pengar som hen kan tvingas betala om olyckan är framme.
– Då är det bättre för köparen att köpa inkråmet. Men säljaren står i så fall kvar med ansvaret – så länge bolaget finns kvar.

Andra branscher där inkråmsaffärer är vanliga är sådana där slutkunden betalar kontant. Det kan vara restauranger, frisörer och taxiåkerier. Skatteverket har i många år undersökt dessa branscher extra noga, i jakt på oredovisade intäkter. Sådana problem vill ingen köpare ta över. Då är det bättre att köpa inkråmet och ta över hyreskontraktet, lagret, inventarierna och varumärket. Därmed slipper köparen risken att behöva hantera obetalda skatter.

Det finns en prisskillnad mellan aktiebolags- och inkråmsförsäljningar. ­Anledningen är att det är helt olika affärer. Tänk så här: Den som köper ett aktiebolag, köper bolagets alla tillgångar och skulder. Den som köper ett inkråm tar bara över tillgångarna. Det gör att priset normalt blir högre vid en inkråmsaffär. I teorin ska mellanskillnaden täcka skulderna, som säljaren står kvar med.

Alternativet att behålla företaget och själv jobba mindre kan vara attraktivt, särskilt om du inte hittar någon lämplig köpare. Det kräver att företaget är så stort att du kan anställa en extern vd. Utåt sett har då ingenting hänt. Kunder, leverantörer eller anställda behöver inte reagera så mycket. Du behåller kontrollen och kan fortfarande få styrelsearvode och/eller aktieutdelning. Enda skillnaden är att du får mer ledigt.

6 tips till dig som går i sälja-tankar

  1. Om du närmar dig pensionsåldern – fatta dina beslut i tid.
  2. Undvik att lägga ner företaget. Det kostar onödiga pengar. Sälj hellre billigt om du är tvungen, exempelvis till anställda.
  3. Bestäm om du vill sälja bolaget (vanligast och enklast) eller inkråmet.
  4. Om du har vuxna barn som arbetar i det företag som ska säljas – oroa dig inte för deras framtid. Köparen brukar se det som en tillgång som skapar kontinuitet och stabilitet och kan lugna leverantörer och kunder.
  5. Var inte för hemlighetsfull med dina planer. Särskilt om du inte längre är någon ungdom – företagets intressenter oroar sig mer för framtiden om du inte berättar om hur du ser på den.
  6. Se till att ha ordning och reda på avtal, redovisning och andra viktiga uppgifter. Då känner sig köparen tryggare.

(Källa: Lennart Stenman)

 


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.