Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Allmänt

5 sätt att avsluta företaget – utan att förlora pengar

13 mars, 2018 5 minuters läsning

Foto: Hur ser möjligheterna ut om du vill avsluta företaget.

Du har drivit ditt företag i många år. Det har gett ett bra arbetsliv, men blev aldrig riktigt, riktigt stort och nu ser du slutet. Vad händer med företaget? Så här ser dina möjligheter ut.

Har du ett litet aktiebolag ser dina möjligheter ut så här:

  • Sälja aktiebolaget.
  • Sälja inkråmet och behålla aktie­bolaget.
  • Sälja till de anställda (om det finns några).
  • Behålla, ta in en extern vd och själv bli styrelse­ordförande.
  • Avveckla och lägga ner.

– Om det är ett företag som är i gång är det absolut bäst att sälja hellre än att lägga ner. Då kan man få ut ett mervärde, även om det inte alltid blir stort.
Det säger Lennart Sten­man, vd för Länia Företags­förmedling, vars drygt 30 företagsförmedlare riktar in sig på mindre och medelstora onoterade bolag.

Han noterar att den propp, bestående av äldre företagare, som man trodde skulle ”gå ur” för cirka tio år sedan, fortfarande finns kvar som företagsägare. Det generationsskifte som stod för dörren har inte skett.
– Många trodde att deras barn skulle ta över, men barnen vill göra annat. Risken är då att företaget tynar de sista åren. Till slut kanske det måste läggas ner eftersom det inte kan säljas, säger Lennart.

Gott och väl för den som är medveten om vad som sker. Men den företagare som under de mest aktiva åren har sett för sig att hen vill sälja en dag – då är Lennart råd att inte vänta för länge.
– Om du vill sälja ska du göra det medan bolaget går bra. Vänta inte tills du inte längre kan uppfylla dina åtaganden. Då kan stora värden gå förlorade.

Vad är det för fel på att bara lägga ner? Det kostar pengar, och ofta mer än du tror. I alla fall om verksamheten handlar om tillverkning och/eller handel. Hyreskontrakt kan löpa på lång tid, leasingavtal kanske inte kan brytas direkt, du kan ha ett lager av varor som du har betalat för och som kanske inte kan säljas, eventuell personal har viss anställningstrygghet.
– Vitsen med att sälja är att någon tar över allt det där och fortsätter driften. Det innebär att det lönar sig att sälja, i värsta fall för en krona. Då slipper du de förluster som kan uppstå i samband med en nedläggning, säger Lennart.

I sådana fall är det inte ovanligt att det är de anställda som blir köpare. De känner väl till företaget och kan göra en bra affär.

När man har hittat en köpare kommer frågan om man ska sälja aktiebolaget eller inkråmet. Ungefär 70 procent av alla affärer som sker avser aktierna, 30 procent är inkråmsaffärer, bedömer Lennart. Någon officiell statistik finns inte.
– Det bästa och mest naturliga är att man säljer aktierna. Då fortsätter köparen med samma organisationsnummer. Ingenting händer med avtal mot stora kunder eller leverantörer, säger han.

Företaget kan till exempel ha ramavtal med en kommun. Har köparen då köpt endast inkråmet är det en enorm process att föra över alla delar i avtalet till det nya aktiebolag som inkråmet ska in i. Alla dokument måste ändras, eftersom en ny juridisk part har kommit in.

På leverantörssidan är bilden liknande. Företaget kan ha krångliga avtal med utländska leverantörer, som inte automatiskt går över till en ny part. Skulle en viktig leverantör i exempelvis Kina hoppa av, kan en stor del av företagets värde försvinna. Småsaker som telefonabonnemanget kan ta lång tid att ändra.

En situation där inkråmsaffär kan vara aktuell är om exempelvis företaget arbetar i byggbranschen och har ställt ut långa
garantiåtaganden. Vid en aktiebolagsaffär tar då köparen över garantierna, utan att veta hur mycket pengar som hen kan tvingas betala om olyckan är framme.
– Då är det bättre för köparen att köpa inkråmet. Men säljaren står i så fall kvar med ansvaret – så länge bolaget finns kvar.

Andra branscher där inkråmsaffärer är vanliga är sådana där slutkunden betalar kontant. Det kan vara restauranger, frisörer och taxiåkerier. Skatteverket har i många år undersökt dessa branscher extra noga, i jakt på oredovisade intäkter. Sådana problem vill ingen köpare ta över. Då är det bättre att köpa inkråmet och ta över hyreskontraktet, lagret, inventarierna och varumärket. Därmed slipper köparen risken att behöva hantera obetalda skatter.

Det finns en prisskillnad mellan aktiebolags- och inkråmsförsäljningar. ­Anledningen är att det är helt olika affärer. Tänk så här: Den som köper ett aktiebolag, köper bolagets alla tillgångar och skulder. Den som köper ett inkråm tar bara över tillgångarna. Det gör att priset normalt blir högre vid en inkråmsaffär. I teorin ska mellanskillnaden täcka skulderna, som säljaren står kvar med.

Alternativet att behålla företaget och själv jobba mindre kan vara attraktivt, särskilt om du inte hittar någon lämplig köpare. Det kräver att företaget är så stort att du kan anställa en extern vd. Utåt sett har då ingenting hänt. Kunder, leverantörer eller anställda behöver inte reagera så mycket. Du behåller kontrollen och kan fortfarande få styrelsearvode och/eller aktieutdelning. Enda skillnaden är att du får mer ledigt.

6 tips till dig som går i sälja-tankar

  1. Om du närmar dig pensionsåldern – fatta dina beslut i tid.
  2. Undvik att lägga ner företaget. Det kostar onödiga pengar. Sälj hellre billigt om du är tvungen, exempelvis till anställda.
  3. Bestäm om du vill sälja bolaget (vanligast och enklast) eller inkråmet.
  4. Om du har vuxna barn som arbetar i det företag som ska säljas – oroa dig inte för deras framtid. Köparen brukar se det som en tillgång som skapar kontinuitet och stabilitet och kan lugna leverantörer och kunder.
  5. Var inte för hemlighetsfull med dina planer. Särskilt om du inte längre är någon ungdom – företagets intressenter oroar sig mer för framtiden om du inte berättar om hur du ser på den.
  6. Se till att ha ordning och reda på avtal, redovisning och andra viktiga uppgifter. Då känner sig köparen tryggare.

(Källa: Lennart Stenman)

 


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.