Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

5 sätt att avsluta företaget – utan att förlora pengar

13 mars, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Hur ser möjligheterna ut om du vill avsluta företaget.

Du har drivit ditt företag i många år. Det har gett ett bra arbetsliv, men blev aldrig riktigt, riktigt stort och nu ser du slutet. Vad händer med företaget? Så här ser dina möjligheter ut.

Har du ett litet aktiebolag ser dina möjligheter ut så här:

  • Sälja aktiebolaget.
  • Sälja inkråmet och behålla aktie­bolaget.
  • Sälja till de anställda (om det finns några).
  • Behålla, ta in en extern vd och själv bli styrelse­ordförande.
  • Avveckla och lägga ner.

– Om det är ett företag som är i gång är det absolut bäst att sälja hellre än att lägga ner. Då kan man få ut ett mervärde, även om det inte alltid blir stort.
Det säger Lennart Sten­man, vd för Länia Företags­förmedling, vars drygt 30 företagsförmedlare riktar in sig på mindre och medelstora onoterade bolag.

Han noterar att den propp, bestående av äldre företagare, som man trodde skulle ”gå ur” för cirka tio år sedan, fortfarande finns kvar som företagsägare. Det generationsskifte som stod för dörren har inte skett.
– Många trodde att deras barn skulle ta över, men barnen vill göra annat. Risken är då att företaget tynar de sista åren. Till slut kanske det måste läggas ner eftersom det inte kan säljas, säger Lennart.

Gott och väl för den som är medveten om vad som sker. Men den företagare som under de mest aktiva åren har sett för sig att hen vill sälja en dag – då är Lennart råd att inte vänta för länge.
– Om du vill sälja ska du göra det medan bolaget går bra. Vänta inte tills du inte längre kan uppfylla dina åtaganden. Då kan stora värden gå förlorade.

Vad är det för fel på att bara lägga ner? Det kostar pengar, och ofta mer än du tror. I alla fall om verksamheten handlar om tillverkning och/eller handel. Hyreskontrakt kan löpa på lång tid, leasingavtal kanske inte kan brytas direkt, du kan ha ett lager av varor som du har betalat för och som kanske inte kan säljas, eventuell personal har viss anställningstrygghet.
– Vitsen med att sälja är att någon tar över allt det där och fortsätter driften. Det innebär att det lönar sig att sälja, i värsta fall för en krona. Då slipper du de förluster som kan uppstå i samband med en nedläggning, säger Lennart.

I sådana fall är det inte ovanligt att det är de anställda som blir köpare. De känner väl till företaget och kan göra en bra affär.

När man har hittat en köpare kommer frågan om man ska sälja aktiebolaget eller inkråmet. Ungefär 70 procent av alla affärer som sker avser aktierna, 30 procent är inkråmsaffärer, bedömer Lennart. Någon officiell statistik finns inte.
– Det bästa och mest naturliga är att man säljer aktierna. Då fortsätter köparen med samma organisationsnummer. Ingenting händer med avtal mot stora kunder eller leverantörer, säger han.

Företaget kan till exempel ha ramavtal med en kommun. Har köparen då köpt endast inkråmet är det en enorm process att föra över alla delar i avtalet till det nya aktiebolag som inkråmet ska in i. Alla dokument måste ändras, eftersom en ny juridisk part har kommit in.

På leverantörssidan är bilden liknande. Företaget kan ha krångliga avtal med utländska leverantörer, som inte automatiskt går över till en ny part. Skulle en viktig leverantör i exempelvis Kina hoppa av, kan en stor del av företagets värde försvinna. Småsaker som telefonabonnemanget kan ta lång tid att ändra.

En situation där inkråmsaffär kan vara aktuell är om exempelvis företaget arbetar i byggbranschen och har ställt ut långa
garantiåtaganden. Vid en aktiebolagsaffär tar då köparen över garantierna, utan att veta hur mycket pengar som hen kan tvingas betala om olyckan är framme.
– Då är det bättre för köparen att köpa inkråmet. Men säljaren står i så fall kvar med ansvaret – så länge bolaget finns kvar.

Andra branscher där inkråmsaffärer är vanliga är sådana där slutkunden betalar kontant. Det kan vara restauranger, frisörer och taxiåkerier. Skatteverket har i många år undersökt dessa branscher extra noga, i jakt på oredovisade intäkter. Sådana problem vill ingen köpare ta över. Då är det bättre att köpa inkråmet och ta över hyreskontraktet, lagret, inventarierna och varumärket. Därmed slipper köparen risken att behöva hantera obetalda skatter.

Det finns en prisskillnad mellan aktiebolags- och inkråmsförsäljningar. ­Anledningen är att det är helt olika affärer. Tänk så här: Den som köper ett aktiebolag, köper bolagets alla tillgångar och skulder. Den som köper ett inkråm tar bara över tillgångarna. Det gör att priset normalt blir högre vid en inkråmsaffär. I teorin ska mellanskillnaden täcka skulderna, som säljaren står kvar med.

Alternativet att behålla företaget och själv jobba mindre kan vara attraktivt, särskilt om du inte hittar någon lämplig köpare. Det kräver att företaget är så stort att du kan anställa en extern vd. Utåt sett har då ingenting hänt. Kunder, leverantörer eller anställda behöver inte reagera så mycket. Du behåller kontrollen och kan fortfarande få styrelsearvode och/eller aktieutdelning. Enda skillnaden är att du får mer ledigt.

6 tips till dig som går i sälja-tankar

  1. Om du närmar dig pensionsåldern – fatta dina beslut i tid.
  2. Undvik att lägga ner företaget. Det kostar onödiga pengar. Sälj hellre billigt om du är tvungen, exempelvis till anställda.
  3. Bestäm om du vill sälja bolaget (vanligast och enklast) eller inkråmet.
  4. Om du har vuxna barn som arbetar i det företag som ska säljas – oroa dig inte för deras framtid. Köparen brukar se det som en tillgång som skapar kontinuitet och stabilitet och kan lugna leverantörer och kunder.
  5. Var inte för hemlighetsfull med dina planer. Särskilt om du inte längre är någon ungdom – företagets intressenter oroar sig mer för framtiden om du inte berättar om hur du ser på den.
  6. Se till att ha ordning och reda på avtal, redovisning och andra viktiga uppgifter. Då känner sig köparen tryggare.

(Källa: Lennart Stenman)

 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.