Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

3 sätt att lyckas med din webbshop som liten

3 februari, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Istockphoto

Vill du sälja din produkter över webben, eller driva en liten webbshop måste du hitta andra sätt att konkurrera med än med stora lager och låga priser. Här är tre nycklar till framgång från experterna.Nyckel 1:
NISCHA DIG – MEN GÖR DET RÄTT


För några år sedan kanske det räckte med att nischa in din e-handel för att stå ut i konkurrensen. Nu krävs det att du tar företaget ett steg längre.
– Det finns inte så många nischer kvar helt enkelt de flesta vägar har testats och prövats, säger e-handelsexperten Patrik Müller.

Att bara sälja skor i stora storlekar räcker alltså inte längre, du kommer att ha många konkurrenter som gör precis detsamma både i Sverige och utomlands. Det är dessutom lätt för stora e-handelsjättar att också erbjuda skor i stora storlekar, och vips så är din nisch uppäten.

Vad innebär det då att nischa sig rätt framöver? Jo:
  • Att hitta en nisch som inte blivit allt för väletablerad.
  • Att hitta en nisch som ingen lätt kan kopiera.

– Ett av mina favoritexempel är vardvaskan.se. Under parollen ”Vi sätter färg på vården” säljer de färgglada produkter till vårdpersonal. Allt från mönstrade stödstrumpor till namnbrickor och stetoskop i en massa olika färger, säger Arne Andersson.

För att minska risken att någon kopierar din nisch och tar dina kunder kan det också vara bra att göra din webbshop till mer än bara en shop. Hur kan du ta kontroll och ”äga” din målgrupp?
– På vardvaskan.se har man till exempel börjat lista alla lediga jobb inom vården. På så sätt har man gett besökarna flera anledningar att besöka sidan, och då knyter man kunderna närmare sig. Det minskar risken att de går till en konkurrent nästa gång, säger Arne Andersson.

En unik produkt eller en speciell tjänst kan också vara vägen till framgång. En webbshop som säljer klänningar som liknar de stora kedjornas har ingen direkt konkurrensfördel. Det har däremot en med kläder från unika designer.

Nyckel 2:
SÄLJ KRINGTJÄNSTER OCH BLI MINDRE PRISKÄNSLIG


De stora e-handelsdrakarna pressar marginalerna för att vinna marknadsandelar – och det är svårt som liten att konkurrera med priset. Stick ut genom att erbjuda dina kunder mer än bara varor.

I stället för att bara sälja kläder kan du till exempel också erbjuda kunderna att få dem måttbeställda och uppsydda. Eller istället för att bara sälja färdiga koncept kan du även sälja personliga tjänster.
– Om du slänger på ett mervärde som en kringtjänst av något slag blir ditt erbjudande ett helt annat. Då slipper du konkurrera med priset mot jättarna, förklarar Patrik Müller.

Arne Andersson håller med:
– Det är hit man måste komma. Du måste hitta olika sätt att bredda ditt erbjudande inom din smala nisch. Och för att hitta de sätten måste du lära känna din målgrupp: Vad vill den ha och vad saknar den?

Om det sedan är tilläggsprodukter, tjänster eller något helt annat som kommer att göra ditt erbjudande och din butik mer populär bland kunderna varierar från fall till fall. Men nästan aldrig tillfredsställs kundens behov med bara köpet av en produkt.

– Man kan erbjuda kurser och utbildningar, olika prenumerationstjänster eller något helt annat. En klädbutik kan till exempel anordna mingel där man lär ut styling och mode för olika kroppstyper. På så vis blir man något mer än bara en av många klädbutiker online, säger Patrik Müller.

INSPIRERAS AV ANDRA SOM LYCKATS:Karolina säljer måttsydda klänningar på abbonemangNyckel 3:
BYGG DITT VARUMÄRKE GENOM ATT BLI EXPERT


Den nya tidens webbshop är lika mycket en innehållsrik sajt som en butik. Bjud på information och kunskap – och du lockar både kunder och bygger ditt varumärke.

Content marketing, det vill säga att i stället för vanlig reklam ge kunderna kunskap och information, är en växande trend och framför allt på nätet.
– Många e-handlare säljer grus, glödlampor eller vad som helst. De kan sälja, men kan inte så mycket om själva produkten. Men vänd på steken: Låt kunderna komma till dig för att du är bäst på det du gör, så kommer många av dem att handla av dig också, säger Arne Andersson.

Ett framgångsrecept kan till exempel vara att bygga en kunskapssajt om mode, hälsa eller vad din webbshop nu säljer. Dit kan kunderna komma för att få information, nyheter, intressant fakta eller till och med diskutera med andra på ett forum.

Lyckas du kommer du att öka både trafiken och försäljningen på din sajt.
– Ditt varumärke kommer att bli mycket starkare eftersom du blir en trovärdig aktör. Dessutom leder det ofta till att du hamnar högre upp i sökmotorernas listor, så det hjälper även där.

Du behöver inte ge dina kunder kunskap – underhållning kan fungera precis lika bra. Men då gäller det att du vet vad dina kunder tycker om.

– Ett företag som säljer djurfoder i USA såg att deras kunder i stor utsträckning var mammor i 40-årsåldern, som tyckte om gulliga djurbilder och filmer med lite humor i. Så de började lägga upp en massa sådana filmer på nätet och de spreds snabbt. Det ledde till en kraftig försäljningsökning, berättar Patrik Müller.

På samma sätt har en framgångsrik blogg lättare att koppla på en webbshop och börja sälja, eftersom målgruppen och trafiken redan finns där.

LÄS OCKSÅ:Så lyckas du med content markertingDRIVA EGETS E-HANDELSSKOLA!Lär dig mer om e-handel i vår webb-TV-serie i fem avsnitt.Uppdaterad 2015-07-10

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.