Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

3 sätt att lyckas med din webbshop som liten

3 februari, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Istockphoto

Vill du sälja din produkter över webben, eller driva en liten webbshop måste du hitta andra sätt att konkurrera med än med stora lager och låga priser. Här är tre nycklar till framgång från experterna.Nyckel 1:
NISCHA DIG – MEN GÖR DET RÄTT


För några år sedan kanske det räckte med att nischa in din e-handel för att stå ut i konkurrensen. Nu krävs det att du tar företaget ett steg längre.
– Det finns inte så många nischer kvar helt enkelt de flesta vägar har testats och prövats, säger e-handelsexperten Patrik Müller.

Att bara sälja skor i stora storlekar räcker alltså inte längre, du kommer att ha många konkurrenter som gör precis detsamma både i Sverige och utomlands. Det är dessutom lätt för stora e-handelsjättar att också erbjuda skor i stora storlekar, och vips så är din nisch uppäten.

Vad innebär det då att nischa sig rätt framöver? Jo:
  • Att hitta en nisch som inte blivit allt för väletablerad.
  • Att hitta en nisch som ingen lätt kan kopiera.

– Ett av mina favoritexempel är vardvaskan.se. Under parollen ”Vi sätter färg på vården” säljer de färgglada produkter till vårdpersonal. Allt från mönstrade stödstrumpor till namnbrickor och stetoskop i en massa olika färger, säger Arne Andersson.

För att minska risken att någon kopierar din nisch och tar dina kunder kan det också vara bra att göra din webbshop till mer än bara en shop. Hur kan du ta kontroll och ”äga” din målgrupp?
– På vardvaskan.se har man till exempel börjat lista alla lediga jobb inom vården. På så sätt har man gett besökarna flera anledningar att besöka sidan, och då knyter man kunderna närmare sig. Det minskar risken att de går till en konkurrent nästa gång, säger Arne Andersson.

En unik produkt eller en speciell tjänst kan också vara vägen till framgång. En webbshop som säljer klänningar som liknar de stora kedjornas har ingen direkt konkurrensfördel. Det har däremot en med kläder från unika designer.

Nyckel 2:
SÄLJ KRINGTJÄNSTER OCH BLI MINDRE PRISKÄNSLIG


De stora e-handelsdrakarna pressar marginalerna för att vinna marknadsandelar – och det är svårt som liten att konkurrera med priset. Stick ut genom att erbjuda dina kunder mer än bara varor.

I stället för att bara sälja kläder kan du till exempel också erbjuda kunderna att få dem måttbeställda och uppsydda. Eller istället för att bara sälja färdiga koncept kan du även sälja personliga tjänster.
– Om du slänger på ett mervärde som en kringtjänst av något slag blir ditt erbjudande ett helt annat. Då slipper du konkurrera med priset mot jättarna, förklarar Patrik Müller.

Arne Andersson håller med:
– Det är hit man måste komma. Du måste hitta olika sätt att bredda ditt erbjudande inom din smala nisch. Och för att hitta de sätten måste du lära känna din målgrupp: Vad vill den ha och vad saknar den?

Om det sedan är tilläggsprodukter, tjänster eller något helt annat som kommer att göra ditt erbjudande och din butik mer populär bland kunderna varierar från fall till fall. Men nästan aldrig tillfredsställs kundens behov med bara köpet av en produkt.

– Man kan erbjuda kurser och utbildningar, olika prenumerationstjänster eller något helt annat. En klädbutik kan till exempel anordna mingel där man lär ut styling och mode för olika kroppstyper. På så vis blir man något mer än bara en av många klädbutiker online, säger Patrik Müller.

INSPIRERAS AV ANDRA SOM LYCKATS:Karolina säljer måttsydda klänningar på abbonemangNyckel 3:
BYGG DITT VARUMÄRKE GENOM ATT BLI EXPERT


Den nya tidens webbshop är lika mycket en innehållsrik sajt som en butik. Bjud på information och kunskap – och du lockar både kunder och bygger ditt varumärke.

Content marketing, det vill säga att i stället för vanlig reklam ge kunderna kunskap och information, är en växande trend och framför allt på nätet.
– Många e-handlare säljer grus, glödlampor eller vad som helst. De kan sälja, men kan inte så mycket om själva produkten. Men vänd på steken: Låt kunderna komma till dig för att du är bäst på det du gör, så kommer många av dem att handla av dig också, säger Arne Andersson.

Ett framgångsrecept kan till exempel vara att bygga en kunskapssajt om mode, hälsa eller vad din webbshop nu säljer. Dit kan kunderna komma för att få information, nyheter, intressant fakta eller till och med diskutera med andra på ett forum.

Lyckas du kommer du att öka både trafiken och försäljningen på din sajt.
– Ditt varumärke kommer att bli mycket starkare eftersom du blir en trovärdig aktör. Dessutom leder det ofta till att du hamnar högre upp i sökmotorernas listor, så det hjälper även där.

Du behöver inte ge dina kunder kunskap – underhållning kan fungera precis lika bra. Men då gäller det att du vet vad dina kunder tycker om.

– Ett företag som säljer djurfoder i USA såg att deras kunder i stor utsträckning var mammor i 40-årsåldern, som tyckte om gulliga djurbilder och filmer med lite humor i. Så de började lägga upp en massa sådana filmer på nätet och de spreds snabbt. Det ledde till en kraftig försäljningsökning, berättar Patrik Müller.

På samma sätt har en framgångsrik blogg lättare att koppla på en webbshop och börja sälja, eftersom målgruppen och trafiken redan finns där.

LÄS OCKSÅ:Så lyckas du med content markertingDRIVA EGETS E-HANDELSSKOLA!Lär dig mer om e-handel i vår webb-TV-serie i fem avsnitt.Uppdaterad 2015-07-10

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.