Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

4 största säljfällorna – så löser du dem!

10 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Telefonskräck. Dåligt självförtroende. Svårt att prioritera. Anledningen varför din försäljning går dåligt kan vara många. Men ge inte upp – det finns lösningar för allt.Många småföretagare tycker att det är jobbigt att sälja sina produkter trots att de tror stenhårt på dem. Säljcoachen Martin Stenport arbetar dagligen med att utveckla och lära företagare att bli bättre säljare och han har stött på alla olika varianter av problem. Här listar han fyra av de vanligaste och hur du ska ta dig ur dem:

1. Självförtroende

Problemet: Som sagt, även om du tror starkt på din affärsidé är det inte alls säkert att du tror lika mycket på dig som säljare. Vissa företagare vågar inte kliva fram och säga att de är duktiga och att deras produkter eller tjänster kommer att göra stor skillnad för deras kunder. Generellt är vi svenskar för försiktiga i vår retorik, eftersom vi inte vill uppfattas som kaxiga.
Lösningen: Sluta tänka att du är kaxig när du berättar att du är bra. Om du inte tror det själv kommer ingen annan att göra det heller.

2. Balansproblem

Problemet: En framgångsrik företagare ska både sälja och leverera samtidigt och detta är en ständig balansgång. Om du inte säljer får du inte leverera men om du lägger ned för mycket tid på att sälja hinner du inte leverera. Därför tenderar dalarna och topparna att bli mycket ojämna under perioder.
Lösningen: Avsätt tid till att sälja och lägg då undan leveransen. Varje vecka ska bestå av en mix mellan leverans och sälj och det är viktigt att du verkligen håller detta. Skapa mottot: Aldrig en vecka utan försäljning!
 Läs mer: Öka din försäljning med 7 steg

3. Telefonskräck

Problemet: Att tycka att det är obehagligt att sälja över telefon är ett vanligt problem bland företagare. Dessutom tror många företagare att det inte går att ringa till kunder som de inte pratat med förut. Det är naturligtvis helt fel.
Lösningen: Gör kalla samtal till ljumna genom att först ta reda på så mycket det bara går om den du ska prata med och sälja till. Få personen att snabbt känna att du vet vem de är och vad de behöver. Du kan till exempel hänvisa till något inlägg de skrivit på nätet för att få deras uppmärksamhet snabbt. Kunder älskar att få bekräftelse på att de gjort någonting bra och det blir en belöning som gör att de får en må bra-känsla.

4. Ge inte upp!

Problemet:Många företagare ger upp säljandet för tidigt och tycker att det inte är lönt att ligga i ett tag till.
Lösningen: Om du gör rätt aktiviteter, skapar kontinuitet och har en bra produkt kommer det att släppa förr eller senare. Det finns för många dåliga produkter och tjänster på marknaden som dagligen säljs endast för att deras skapare är duktiga säljare och det visar att du kan komma långt om du har hela paketet.
Läs mer: Välj åt kunden – tjäna mer själv ]]>


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.