Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

6 saker att ta tag i nu i sommar för att bli mer synlig i sociala medier och få fler leads till höst

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 1 juli, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hur många av dina kalla samtal leder till möten, till affärer?
Handen på hjärtat du som arbetar med försäljning, hur många kalla samtal har du gjort i dina dagar där du inte kommer fram? Det är upptaget, personen lovar att ringa upp men aldrig ringer? Fått ett rungade "nej-tack" innan du ens hunnit dra din pitch", till att folk nästan skäller ut dig för att du stör. Grattis du har arbetat för länge inom "interrupt marketing" eller via traditionell marknadsföring och försäljning.

Kalla samtal är stendött
Ingen gillar att göra dem, ingen gillar att få dem. Själv fick jag ett senast i morse – från ett företag som inte hade en susning om vad mitt företag gör, vilket behov vi har, och om vi överhuvudtaget var i målgruppen? Vi småföretagare är själva trötta på att få sådana samtal, så varför håller många själva på med det 2014?

Jag läste nyligen en artikel som SEB publicerade i sin blogg Green Room om SCBs årliga rapport ”IT i företag 2013” där det i undersökningen visar sig att citat ” det inte är många småföretag som jagar likes på Facebook”. Undersökningen visar att det fortfarande är många småföretag som inte använder sociala medier för att hitta nya kunder.

Alla småföretag vill väl ha nya kunder?
Börja tänka utifrån och in istället. Om en potentiell kund har behov av att köpa produkter eller tjänster som just ditt företag är bra på, kanske rent av har den bästa lösningen på kundens behov, hur gör då den potentiella kunden för att hitta sådana produkter eller tjänster? Idag Googlar de flesta faktiskt, även om de känner till några företag eller personer som kanske har det de söker, Googlar många ändå (ändå upp till 80 % av B2B företag börjar sin köpprocess på Google).

Välkommen till den ljusa sidan "attract marketing".
Tänk om potentiella kunder gillar det du och ditt företag kan och börjar följa, kommentera och dela den kunskap och kompetens ni har och bjuder på i era sociala medier, webben, etc, som de i sin tur delar i sina egna sociala medier.T o m anmäler sig till era nyhetsbrev, följer er blogg och då och då besöker webben och laddar ner något affärsnyttigt whitepaper.

MEN de är inte redo köpa era produkter eller tjänster än. Då gäller det att ha tålamod och närma sig dem när de kommit allt längre fram i köpprocessen. Vad de gör är att de långsamt bygger upp ett allt större förtroende för dig och ditt företag så att den dag de är redo att köpa – ser dig och ditt företag som det absolut första alternativet att kontakta. Att skapa en egen strategi för detta i ditt företag kallas ”Inbound marketing ”– där det gäller för ditt företag att inte ”sälja utan att vara köpbar” den dagen kunden är redo att möta dig och ditt företag. Det är en enorm skillnad. Det gör ofta att relationen snabbt blir stark mellan köpare och säljare redan från början. Det gör att du måste öka din närvaro på Internet genom bl a sociala medier och bli mer synlig för din målgrupp.

Sommartid är affärsplaneringstid för mig. De bästa idéerna, planerna och aktiviteterna företaget ska genomföra under hösten får jag och sätter jag på pränt mitt i sommaren. Så här kommer lite tips.

6 saker att ta tag i nu i sommar för att bli mer synlig i sociala medier1. Se till att din webbplats är bra indexerad och lätt att hitta in till
Gör egen sökordsoptimering (SEO), börja med att kolla 10-20 kombinationer av sökord inom din verksamhet, hur pass högt kommer ditt företag upp Google. Är du på andra sidan på något är det dags att börja indexera sidan bättre. Ladda ner vår guide – 9 steg för att sökoptimera din webbplats effektivt. Erbjud gratistips att ladda ner från din webbplats, marknadsför dem i sociala medier.Skapa sociala mediekanaler i de kanaler dina potentiella kunder finns

2. Skapa sociala mediekanaler i de kanaler dina potentiella kunder finns
Fundera på i vilka kanaler dina potentiella kunder finns och vart de troligast vill börja följa dig och ditt företag. (Fråga gärna befintliga kunder). För B2B företag är Linkedin den självklara kanalen om man vill nå beslutsfattare och påverkare i företag. Vill man nå t ex kvinnor som gillar mode, mat och inredning så är Pinterest den överlägset bästa kanalen idag (även om den ännu inte är så stor i Sverige så är kanalen megastor i USA) så varför inte vara tidigt ute.

Twitter är en bra kanal för att nå journalister, kommunikatörer, debattörer politiker, organisationer och nyhetskanaler. Men det gäller att vara ihärdig här för ca 10 % av de som använder Twitter står för 90 % av innehållet ännu så länge. Instagram kan vara en bra kanal för att nå en yngre publik som mer överger Facebook men intresset för kanalen växer uppåt i åldrarna, främst bland kvinnor, är min erfarenhet. Använd videos och filmer (egna och andras) och bygg din egen kanal på YouTube. Google+ väntas få sitt stora genombrott 2014 och har + 350 miljoner användare så glöm inte den kanalen om du främst vänder dig till internationella beslutsfattare och påverkare särskilt i IT-branschen.

Facebook bör du ha även som B2B företag (fast Linkedin bör vara huvudkanalen) eftersom 4,8 svenskar trots allt har ett konto här. Och varför inte starta grupper på både LinkedIn och Facebook och locka in människor som är intresserade av din bransch. Och varje socialt medium räknas som en s.k inbound  länk in till din webbplats vilket positivt påverkar Googles indexering och syns bra vid googlingar.

3. Synliggör dina sociala medier
Ha sociala media-knapparna och möjlighet att prenumerera på din blogg och dina nyhetsbrev väl synligt och gärna högst upp på din webbplats. Berätta på LinkedIn att ni finns på Facebook och tvärtom.

4. Starta en blogg och/eller ett nyhetsbrev
Skriva om smarta lösningar ni gjort, tipsa om saker som löser problem för kunderna, skriv om nyheter, undersökningar, andras artiklar, egna betraktelser. Tipsa befintliga kunder om bloggen och nyhetsbrevet och att de i sin tur kan tipsa andra. Berätta i sociala medier om din blogg och värdet med att få ditt nyhetsbrev.

5. Whitepapers
Skapa affärsnyttiga tips, råd etc som PDF: er. Lägg upp dem på webben, på bloggen, i nyhetsbrev etc och marknadsför dem i dina sociala mediakanaler. Så att folk kan ladda ner dem. Berätta om det i sociala mediekanalerna så ökar du trafiken in till din webbplats.

6. Börja e-mingla på LinkedIn
LinkedIn sover inte och tar heller inte semester. Jag som arbetar med LinkedIn dagligen ser att sommarlediga svenskar ägnar allt mer tid åt LinkedIn. Så det gör att det du och ditt företag gör nu får större synlighet. Fundera på vilka skulle vara dina idealkunder och varför och använd LinkedIns sökfunktion för att hitta dem. Ta dig tid att nätverka på LinkedIn så blir får ditt företag en rivstart inför hösten med alla nya kontakter du fått under sommaren och lägg ut affärsnyttig information här redan nu.

Det är nyhetstorka i media och i sociala medier under sommaren - utnyttja det till din fördel.
Annica Thorberg


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.