Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

6 vanliga misstag på Facebook – och hur du undviker dem

1 juni, 2015 5 minuters läsning
Knappast någon har väl missat att sociala medier är ett väldigt bra sätt att nå ut till sina kunder idag. Till exempel finns hela 70 procent av Sveriges befolkning på Facebook, och ännu fler kan se din Facebooksida genom en sökning på Google.

Jag har nyligen flyttat och då jag är gravid bestämde jag mig för att anlita en flyttfirma. För mig var inte priset det absolut avgörande, utan att resultatet skulle bli bra.

För att hitta en firma gjorde jag som jag nästan alltid gör: Googlade. Flera Facebooksidor kom upp, och de avgjorde faktiskt mer än informationen på hemsidan.

Nedan berättar jag varför och listar några misstag som det gäller att undvika på Facebook.

1. Du bemöter inte kundkritik
Jag förstår att alla kunder inte alltid blir nöjda, och jag kan bara gå till mig själv för att inse att det säkert är vanligare att missnöjda kunder hör av sig än de som tycker resultatet blev bra. Men för mig som potentiell kund vill jag då se att eventuella klagomål hanteras på ett bra sätt.

Så hör någon av dina kunder av sig på Facebook med ett klagomål gäller: ignorera det inte, skyll inte ifrån dig utan bemöt kunden schysst och med erbjudande om kompensation men ta sedan diskussionen vidare över telefon (obs! DU ska ringa, inte be dem ringa din kundtjänst).

Kom ihåg också att öppna för dialoger med dina följare och kunder (även de nöjda) genom att ställa frågor och be om kommentarer.

2. Du slutade uppdatera 2013
Jag förstår också att det är svårt att hinna med sociala medier. Men om senaste uppdateringen är 2013 funderar jag som blivande kund på vad som hände sedan. Du behöver inte uppdatera ofta, men någon gång i månaden åtminstone.

3. Du är anonym
Det finns inga bilder på personer och inget inlägg är underskrivet med namn. Då undrar jag som kund vem som egentligen ligger bakom företaget och det sänker trovärdigheten. Satsa istället på bilder på dig själv och personalen, varför inte göra korta intervjuer med dina anställda (det räcker med några rader, till exempel: vem är du och vad är det bästa med att jobba här)?

Missa inte att fylla i all uppgifter under "om", tänk på att det här är ditt skyltfönster så gör det lätt för kunden få reda på all viktig information om ditt företag.

4. All information är (ofta ointressant) reklam
När du uppdaterar så måste du tänka utifrån kundens perspektiv (vad vill de läsa) och sluta tänka inifrån och ut (vad vill jag berätta). Undvik exempelvis att bara posta inlägg som "köp min produkt" eller "här är våra nya profilkläder" eller "vår kund har gett ut en film som du kan se här".

Satsa istället på sådant jag som kund är nyfiken på eller kan ha nytta av. Vill du sälja en produkt berätta något intressant om den istället för att bara skriva "köp". Visa på nyttan med den, väck kundens nyfikenhet. Då ökar chansen till försäljning.

Annat bra innehåll kan om du är en flyttfirma vara korta presentationer av dina anställda (vem kommer hem till mig?), konkreta flyttips, tips på vad man bör tänka på för att få ut så mycket som möjligt av sin flytthjälp, intervjuer med nöjda kunder, bakom kulisserna-bilder, viktig information som att ni är försenade just idag på grund av snöstorm (skriver jag medan solen strålar utanför fönstret) eller information om dig själv för att bygga bilden av dig och ditt varumärke som någon man kan lita på.

Posta gärna erbjudanden också, men varva med tips och varumärkesbyggande-inlägg.

5. Du missar att posta bilder
Text i all ära, men inlägg med bilder blir lästa i mycket högre utsträckning än de utan. De fångar ögat i Facebook-flödet. Dessutom väcker de känslor och engagemang. Och de visar vem du är, om du vågar synas på bild vill säga.

6. Du har ingen strategi och följer inte upp vad som fungerar
Den här punkten tänkte jag berätta mer om i ett kommande inlägg för det är ju egentligen här själva kärnan ligger. Du behöver tänka igenom varför du finns på Facebook (exempelvis bygga trovärdighet mot nya kunder) hur du ska uppnå det (se exempel ovan) vem som ska posta, när och hur ofta och inte minst hur du mäter detta så att du ser vad som fungerar (i just det här fallet exempelvis genom att vid bokning fråga om kunden sett er Facebooksida).

Bonuspunkt: Du finns inte på Facebook
Du kanske tycker att det här är en fuskig punkt så jag numrerar den inte. Självklart är det ett fullt rimligt ställningstagande att skippa Facebook. Men för just mig som kund innebär det att du väljs bort framför andra liknande leverantörer som har Facebook. Vågar du chansa?

Tillägg: Du anordnar en tävling som bryter mot reglerna
Jag fick en kommentar om att många företag ordnar tävlingar för att få fler följare, vilket är ett bra knep. Men! Många bryter både mot Lotterilagen och Facebooks regler. Se upp så att inte du är en av dem, i den här artikeln reder jag ut vad som gäller: Få fler följare i sociala medier med en tävlingSkriv gärna till mig på ebba.arnborg@gmail.com och berätta om ditt företag och vilken målsättning ni har med att finnas på Facebook, så kanske jag använder just dig som exempel på hur man kan skapa en bra strategi för detta.

Har du frågor om webbkommunikation (hemsidor, sociala medier, nyhetsbrev...) så mejla gärna dem också så kanske de blir grunden för nya inlägg.

Mejla också om du vill ha ett mejl från mig när jag uppdaterar den här bloggen.

Allt gott och se upp för snöstormar!


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.