Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

6 vanliga misstag på Facebook – och hur du undviker dem

1 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Knappast någon har väl missat att sociala medier är ett väldigt bra sätt att nå ut till sina kunder idag. Till exempel finns hela 70 procent av Sveriges befolkning på Facebook, och ännu fler kan se din Facebooksida genom en sökning på Google.

Jag har nyligen flyttat och då jag är gravid bestämde jag mig för att anlita en flyttfirma. För mig var inte priset det absolut avgörande, utan att resultatet skulle bli bra.

För att hitta en firma gjorde jag som jag nästan alltid gör: Googlade. Flera Facebooksidor kom upp, och de avgjorde faktiskt mer än informationen på hemsidan.

Nedan berättar jag varför och listar några misstag som det gäller att undvika på Facebook.

1. Du bemöter inte kundkritik
Jag förstår att alla kunder inte alltid blir nöjda, och jag kan bara gå till mig själv för att inse att det säkert är vanligare att missnöjda kunder hör av sig än de som tycker resultatet blev bra. Men för mig som potentiell kund vill jag då se att eventuella klagomål hanteras på ett bra sätt.

Så hör någon av dina kunder av sig på Facebook med ett klagomål gäller: ignorera det inte, skyll inte ifrån dig utan bemöt kunden schysst och med erbjudande om kompensation men ta sedan diskussionen vidare över telefon (obs! DU ska ringa, inte be dem ringa din kundtjänst).

Kom ihåg också att öppna för dialoger med dina följare och kunder (även de nöjda) genom att ställa frågor och be om kommentarer.

2. Du slutade uppdatera 2013
Jag förstår också att det är svårt att hinna med sociala medier. Men om senaste uppdateringen är 2013 funderar jag som blivande kund på vad som hände sedan. Du behöver inte uppdatera ofta, men någon gång i månaden åtminstone.

3. Du är anonym
Det finns inga bilder på personer och inget inlägg är underskrivet med namn. Då undrar jag som kund vem som egentligen ligger bakom företaget och det sänker trovärdigheten. Satsa istället på bilder på dig själv och personalen, varför inte göra korta intervjuer med dina anställda (det räcker med några rader, till exempel: vem är du och vad är det bästa med att jobba här)?

Missa inte att fylla i all uppgifter under "om", tänk på att det här är ditt skyltfönster så gör det lätt för kunden få reda på all viktig information om ditt företag.

4. All information är (ofta ointressant) reklam
När du uppdaterar så måste du tänka utifrån kundens perspektiv (vad vill de läsa) och sluta tänka inifrån och ut (vad vill jag berätta). Undvik exempelvis att bara posta inlägg som "köp min produkt" eller "här är våra nya profilkläder" eller "vår kund har gett ut en film som du kan se här".

Satsa istället på sådant jag som kund är nyfiken på eller kan ha nytta av. Vill du sälja en produkt berätta något intressant om den istället för att bara skriva "köp". Visa på nyttan med den, väck kundens nyfikenhet. Då ökar chansen till försäljning.

Annat bra innehåll kan om du är en flyttfirma vara korta presentationer av dina anställda (vem kommer hem till mig?), konkreta flyttips, tips på vad man bör tänka på för att få ut så mycket som möjligt av sin flytthjälp, intervjuer med nöjda kunder, bakom kulisserna-bilder, viktig information som att ni är försenade just idag på grund av snöstorm (skriver jag medan solen strålar utanför fönstret) eller information om dig själv för att bygga bilden av dig och ditt varumärke som någon man kan lita på.

Posta gärna erbjudanden också, men varva med tips och varumärkesbyggande-inlägg.

5. Du missar att posta bilder
Text i all ära, men inlägg med bilder blir lästa i mycket högre utsträckning än de utan. De fångar ögat i Facebook-flödet. Dessutom väcker de känslor och engagemang. Och de visar vem du är, om du vågar synas på bild vill säga.

6. Du har ingen strategi och följer inte upp vad som fungerar
Den här punkten tänkte jag berätta mer om i ett kommande inlägg för det är ju egentligen här själva kärnan ligger. Du behöver tänka igenom varför du finns på Facebook (exempelvis bygga trovärdighet mot nya kunder) hur du ska uppnå det (se exempel ovan) vem som ska posta, när och hur ofta och inte minst hur du mäter detta så att du ser vad som fungerar (i just det här fallet exempelvis genom att vid bokning fråga om kunden sett er Facebooksida).

Bonuspunkt: Du finns inte på Facebook
Du kanske tycker att det här är en fuskig punkt så jag numrerar den inte. Självklart är det ett fullt rimligt ställningstagande att skippa Facebook. Men för just mig som kund innebär det att du väljs bort framför andra liknande leverantörer som har Facebook. Vågar du chansa?

Tillägg: Du anordnar en tävling som bryter mot reglerna
Jag fick en kommentar om att många företag ordnar tävlingar för att få fler följare, vilket är ett bra knep. Men! Många bryter både mot Lotterilagen och Facebooks regler. Se upp så att inte du är en av dem, i den här artikeln reder jag ut vad som gäller: Få fler följare i sociala medier med en tävlingSkriv gärna till mig på ebba.arnborg@gmail.com och berätta om ditt företag och vilken målsättning ni har med att finnas på Facebook, så kanske jag använder just dig som exempel på hur man kan skapa en bra strategi för detta.

Har du frågor om webbkommunikation (hemsidor, sociala medier, nyhetsbrev...) så mejla gärna dem också så kanske de blir grunden för nya inlägg.

Mejla också om du vill ha ett mejl från mig när jag uppdaterar den här bloggen.

Allt gott och se upp för snöstormar!


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.