Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

6 vanliga misstag på Facebook – och hur du undviker dem

1 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Knappast någon har väl missat att sociala medier är ett väldigt bra sätt att nå ut till sina kunder idag. Till exempel finns hela 70 procent av Sveriges befolkning på Facebook, och ännu fler kan se din Facebooksida genom en sökning på Google.

Jag har nyligen flyttat och då jag är gravid bestämde jag mig för att anlita en flyttfirma. För mig var inte priset det absolut avgörande, utan att resultatet skulle bli bra.

För att hitta en firma gjorde jag som jag nästan alltid gör: Googlade. Flera Facebooksidor kom upp, och de avgjorde faktiskt mer än informationen på hemsidan.

Nedan berättar jag varför och listar några misstag som det gäller att undvika på Facebook.

1. Du bemöter inte kundkritik
Jag förstår att alla kunder inte alltid blir nöjda, och jag kan bara gå till mig själv för att inse att det säkert är vanligare att missnöjda kunder hör av sig än de som tycker resultatet blev bra. Men för mig som potentiell kund vill jag då se att eventuella klagomål hanteras på ett bra sätt.

Så hör någon av dina kunder av sig på Facebook med ett klagomål gäller: ignorera det inte, skyll inte ifrån dig utan bemöt kunden schysst och med erbjudande om kompensation men ta sedan diskussionen vidare över telefon (obs! DU ska ringa, inte be dem ringa din kundtjänst).

Kom ihåg också att öppna för dialoger med dina följare och kunder (även de nöjda) genom att ställa frågor och be om kommentarer.

2. Du slutade uppdatera 2013
Jag förstår också att det är svårt att hinna med sociala medier. Men om senaste uppdateringen är 2013 funderar jag som blivande kund på vad som hände sedan. Du behöver inte uppdatera ofta, men någon gång i månaden åtminstone.

3. Du är anonym
Det finns inga bilder på personer och inget inlägg är underskrivet med namn. Då undrar jag som kund vem som egentligen ligger bakom företaget och det sänker trovärdigheten. Satsa istället på bilder på dig själv och personalen, varför inte göra korta intervjuer med dina anställda (det räcker med några rader, till exempel: vem är du och vad är det bästa med att jobba här)?

Missa inte att fylla i all uppgifter under "om", tänk på att det här är ditt skyltfönster så gör det lätt för kunden få reda på all viktig information om ditt företag.

4. All information är (ofta ointressant) reklam
När du uppdaterar så måste du tänka utifrån kundens perspektiv (vad vill de läsa) och sluta tänka inifrån och ut (vad vill jag berätta). Undvik exempelvis att bara posta inlägg som "köp min produkt" eller "här är våra nya profilkläder" eller "vår kund har gett ut en film som du kan se här".

Satsa istället på sådant jag som kund är nyfiken på eller kan ha nytta av. Vill du sälja en produkt berätta något intressant om den istället för att bara skriva "köp". Visa på nyttan med den, väck kundens nyfikenhet. Då ökar chansen till försäljning.

Annat bra innehåll kan om du är en flyttfirma vara korta presentationer av dina anställda (vem kommer hem till mig?), konkreta flyttips, tips på vad man bör tänka på för att få ut så mycket som möjligt av sin flytthjälp, intervjuer med nöjda kunder, bakom kulisserna-bilder, viktig information som att ni är försenade just idag på grund av snöstorm (skriver jag medan solen strålar utanför fönstret) eller information om dig själv för att bygga bilden av dig och ditt varumärke som någon man kan lita på.

Posta gärna erbjudanden också, men varva med tips och varumärkesbyggande-inlägg.

5. Du missar att posta bilder
Text i all ära, men inlägg med bilder blir lästa i mycket högre utsträckning än de utan. De fångar ögat i Facebook-flödet. Dessutom väcker de känslor och engagemang. Och de visar vem du är, om du vågar synas på bild vill säga.

6. Du har ingen strategi och följer inte upp vad som fungerar
Den här punkten tänkte jag berätta mer om i ett kommande inlägg för det är ju egentligen här själva kärnan ligger. Du behöver tänka igenom varför du finns på Facebook (exempelvis bygga trovärdighet mot nya kunder) hur du ska uppnå det (se exempel ovan) vem som ska posta, när och hur ofta och inte minst hur du mäter detta så att du ser vad som fungerar (i just det här fallet exempelvis genom att vid bokning fråga om kunden sett er Facebooksida).

Bonuspunkt: Du finns inte på Facebook
Du kanske tycker att det här är en fuskig punkt så jag numrerar den inte. Självklart är det ett fullt rimligt ställningstagande att skippa Facebook. Men för just mig som kund innebär det att du väljs bort framför andra liknande leverantörer som har Facebook. Vågar du chansa?

Tillägg: Du anordnar en tävling som bryter mot reglerna
Jag fick en kommentar om att många företag ordnar tävlingar för att få fler följare, vilket är ett bra knep. Men! Många bryter både mot Lotterilagen och Facebooks regler. Se upp så att inte du är en av dem, i den här artikeln reder jag ut vad som gäller: Få fler följare i sociala medier med en tävlingSkriv gärna till mig på ebba.arnborg@gmail.com och berätta om ditt företag och vilken målsättning ni har med att finnas på Facebook, så kanske jag använder just dig som exempel på hur man kan skapa en bra strategi för detta.

Har du frågor om webbkommunikation (hemsidor, sociala medier, nyhetsbrev...) så mejla gärna dem också så kanske de blir grunden för nya inlägg.

Mejla också om du vill ha ett mejl från mig när jag uppdaterar den här bloggen.

Allt gott och se upp för snöstormar!


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Så bokför du rätt från början – bokföringsguide för nybörjare

Bokföring kan kännas överväldigande i början – men det behöver inte vara det. Här får du en enkel och konkret genomgång av hur du kommer igång med bokföringen i ditt företag, steg för steg.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 9 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Enkla tips fo¨r att bokfo¨ra ra¨tt fra°n bo¨rjan – steg fo¨r steg fo¨r nya fo¨retagare

Foto: Unsplash

Vi visar hur du bokför rätt från start, vilka regler som gäller och vilka misstag du ska undvika. Läs vidare för att spara både tid och pengar – och slippa onödiga bekymmer vid årets slut.

I den här bokföringsguiden går vi igenom:

  1. Vad bokföring är och varför du måste göra det
  2. Hur du kommer igång med bokföring i ett nytt företag
  3. Vanliga misstag nybörjare gör – och hur du undviker dem
  4. Tips på digitala verktyg som förenklar din bokföring

Guiden är för dig som precis startat – eller funderar på att starta – företag och vill sköta bokföringen rätt från början, utan att bli tokig på regler eller krångligt språk.

Ont om tid? Här är några avgörande insikter från guiden

  • Alla företag måste bokföra – även om du inte har någon omsättning ännu
  • En enkel rutin redan från start sparar dig både pengar och ångest
  • Välj ett bokföringsprogram som passar dig, inte det dyraste
  • Undvik att blanda ihop företagets och dina privata pengar
  • Du behöver inte spara kvitton fysiskt längre – men de bhöver finnas lagrade digitalt

Okej, då kör vi!

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vad är bokföring – och varför måste du göra det?

Bokföring är helt enkelt att dokumentera företagets ekonomi. Du registrerar varje transaktion – alltså varje gång pengar går in eller ut ur företaget.

Det här är inte valfritt. Enligt bokföringslagen måste alla företag bokföra. Det gäller även om du är ensamföretagare och inte har några kunder ännu (och det räcker inte med excel!).

Bokföring fyller flera viktiga funktioner:

  • Den ger dig koll på företagets ekonomi
  • Den gör det möjligt att deklarera rätt till Skatteverket
  • Den behövs om du söker finansiering eller tar in investerare
  • Den skyddar dig vid en eventuell revision

Exempel:
Om du köper en dator för 10 000 kr till ditt företag ska detta bokföras som en utgift i rätt kategori. Det räcker alltså inte att bara spara kvittot – du måste bokföra det också.

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Kom igång med bokföring – steg för steg

1. Välj bokföringsmetod

Det finns två huvudmetoder: kontantmetoden (passar enskild firma med enklare verksamhet) och faktureringsmetoden (krav för aktiebolag).

2. Skaffa ett bokföringsprogram

Att bokföra manuellt är sällan en bra idé i dag. Det finns gott om digitala alternativ – välj ett som matchar din ambitionsnivå och som passar din nivå och verksamhet. Exempel på program:

  • Spiris
  • Fortnox
  • Speedledger
  • Talenom

Flera av dessa program har också koppling till din internetbank, vilket gör bokföringen både snabbare och säkrare.

3. Skapa ett företagskonto

Blanda aldrig privata och företagsrelaterade pengar – det försvårar bokföringen och kan bli problem vid granskning.

4. Bygg in rutin från dag ett

Bestäm en tid varje vecka när du bokför dina kvitton och fakturor. Det minskar risken för att du tappar bort kvitton eller glömmer transaktioner.

5. Spara kvitton och underlag

Spara alla verifikationer digitalt (det behövs inte fysiskt längre). 

Vanliga bokföringsmisstag – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att bokföra → Sätt en veckorutin – gärna med kalenderpåminnelse.
  • Du sparar inte kvitton → Fotografera direkt med mobilen och ladda upp till ditt bokföringsprogram.
  • Du blandar ihop privat och företagsekonomi → Separata konton är a och o, även för enskild firma.
  • Du försöker förstå allt själv från början → Det är okej att ta hjälp – även med bara delar av bokföringen.
  • Du litar blint på AI eller appar → Dubbelkolla alltid, särskilt vid moms, lön och investeringar.

Sammanfattning – så lyckas du med bokföringen

  • Välj rätt metod: kontantmetoden eller faktureringsmetoden
  • Använd ett program som passar dina behov
  • Skilj på företagets och din privata ekonomi
  • Sätt en fast rutin och bokför löpande
  • Spara alla verifikationer digitalt

Vanliga frågor om bokföring

Vilket är det bästa bokföringsprogrammet för nybörjare?

Svårt att säga förstås. Väldigt många använder Spiris (f d Visma Spcs) eller Fortnox, men det finns många alternativ.

Måste jag bokföra varje liten utgift?

Ja – enligt lagen ska alla affärshändelser bokföras, även småköp för 20 kr.

Kan jag bokföra själv eller måste jag ha en redovisningsfirma?

Du får bokföra själv – men många tar hjälp med bokslut eller momsdeklaration för att känna sig säkra.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.