Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

7 nycklar för dig som vill lyckas i Coronakrisen

Mattias Franzén 18 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Klara Coronakrisen

Foto: Klara Coronakrisen

Vi företagare behöver ibland resa utanför vår referensram och vårt nuvarande sätt att tänka för att hitta lösningar på våra utmaningar, speciellt i tuffa tider. I den här guiden delar marknadsföringsstrategen Mattias Franzén med sig av sju nycklar som hjälper ditt företag att klara sig bättre just nu.

Steg 1: Förändra ditt erbjudande

Det som händer vid en kris är att förutsättningarna för ditt företag förändras. För vissa betyder det att telefonen slutar ringa och flödet av kunder upphör helt. Hos andra står kunderna på kö och gör vad som helst för att få handla.

I båda fallen gäller det att förändra ditt erbjudande så att det matchar marknadens nya efterfrågan. Fråga dig vad människor vill köpa nu istället för tidigare, och kom på så många nya sätt som möjligt att göra affärer på. 

Steg 2: Utnyttja dina resurser

Alla företag har oupptäckta resurser när du börjar tänka efter. Flygbolaget har kabinpersonal som kan omskolas och lånas ut till vården. Biltillverkaren tillverkar respiratorer av vindrutetorkar-motorer. Hotell hyr ut hotellrum som kontor.

Dina resurser kan även innefatta ditt nätverk, kontakter och kunskap som du och dina medarbetare besitter. Undersök vad du har för resurser i ditt företag som du kan erbjuda befintliga kunder, andra företag och andra segment.

Steg 3:Uppdatera dina budskap

När du förändrar ditt erbjudande ska berätta det för marknaden genom att justera din kommunikation och dina budskap. Om du nu kan leverera din tjänst direkt till kunden eller erbjuda den digitalt behöver du berätta det för din nuvarande och potentiella kunder.

Samtidigt måste du kanske använda dig av nya kanaler för att nå ut med dina nya budskap, eftersom kunderna inte längre använder samma kanaler som tidigare. 

Steg 4: Gör det enkelt att handla av dig

Det kan vara så att dina kunder vill handla av dig, men att de helt enkelt inte kan göra det på samma sätt som tidigare. Håret växer, företagare behöver hjälp med bokföringen och människor vill underhållas och äta gott precis som tidigare. Men de är inte villiga att ta sig till dig.

Fråga dig hur du kan ändra platsen du säljer från, och hur du kan justera villkor, betalningsalternativ och rutiner så att kunderna kan och vill handla av dig. 

Steg 5: Digitalisera din verksamhet

För många företag och branscher har digitaliseringen snabbt har gått från ”nice to have” till en absolut nödvändighet. Internt betyder det att möjliggöra för medarbetare att kunna arbeta hemifrån och på distans.

Externt handlar digitaliseringen om att skapa förutsättningar för att leverera dina produkter och tjänster utan att kunden behöver besöka dig fysiskt. Vad kan du göra för att digitalisera ditt företag?

Tipsen kommer från Mattias Franzén som är managementkonsult och marknadsföringsstrateg.

Steg 6: Samarbeta med andra

Tvärtom vad ordspråket säger är ensam inte stark. Fundera kring hur du kan samarbeta med andra företag. Kan du sälja andra företags produkter eller få hjälp av ett annat företag som kan säljer dina produkter? Gå igenom ditt nätverk och fundera över vilka personer eller företag du kan samarbeta med. 

Steg 7: Gå dit pengarna är

I slutet av dagen handlar det om att fortsätta driva försäljning på ett eller annat sätt. Ställ dig frågan vilka branscher, tjänster och segment som är köpstarkast just nu och vad som kommer att efterfrågas framöver. Det handlar helt enkelt om att erbjuda lösningar på det som efterfrågas och se möjligheter istället för att låsa tanken kring hur världen såg ut för några månader sedan. 

Jag rekommenderar dig att arbeta med dessa sju nycklar hela tiden, gärna tillsammans med andra företagare, kollegor och medarbetare. Varför inte skaffa en coach, mentor, rådgivare eller någon annan som kan agera bollplank och ge dig ytterligare idéer, perspektiv och feedback?

Artikeln är skriven av Mattias Franzén, managementkonsult och marknadsföringsstrateg.

Mattias hjälper företagsledare som vill öka sin vinst att hitta outnyttjad potential, underpresterande aktiviteter och möjligheter som de inte tänkt på. 

I Mattias e-bok guidar han dig genom de 7 saker som får dig att gå ur krisen som en vinnare och hjälper dig komma på idéer och se möjligheter som du inte tänkt på tidigare.

Här kan du ladda ned e-boken Motgångar skapar möjligheter



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.