Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

7 steg till lojala kunder

6 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hitta nya kunder

Foto: Hitta nya kunder

Vilka aktiviteter kan du som småföretagare hugga tag i direkt för att få lojala kunder? Vi frågade Stefan Thorberg på Inspiration Company, som bygger och driver kundklubbar och motivationsprogram åt sina kunder.

1. Fokusera på medarbetarengagemang


Det finns tre stora trender och paradigmskiften när det gäller kundlojalitet och det första är att medarbetarengagemanget generellt sett är dåligt. En Gallupundersökning visar att det ligger på ynka 16 procent i Sverige.

Så när en företagare frågar sig: Hur ska jag tänka för att få lojala kunder? Jo, börja att se på din egen organisation. Är alla med i själva kundresan? Har alla fokus på att hjälpa kunderna oavsett om de ringer till dig eller dina anställda? Att ha engagerade medarbetare är oerhört viktigt. Lojalitet börjar alltså med att du och din organisation måste ha ett eget engagemang om ni ska lyckas med lojalitet.

2. Satsa på kundupplevelse


Den andra stora trenden är att kundupplevelsen får en allt större plats i förhållande till pris och produktprestanda. Enligt en undersökning från Forrester kommer kundupplevelsen vara helt överordnad pris och produktprestanda år 2020. Vi ser det redan i dag, till exempel i telekombranschen och i byggbranschen. Många slåss om samma kunder, med ungefär samma priser och samma produkter eller tjänster.

Här kommer kundupplevelsen spela stor roll även i alla andra branscher. Som företagare måste du jobba med dina kundrelationer och visa ett mervärde. Det räcker alltså inte bara att ha bra produkter och rätt priser. Du ska bjuda in kunderna och låta dem tycka till om din produkt eller tjänst. Låt kunderna vara med och utveckla tillsammans med dig.

Högsta nivån på lojalitet är när kunderna blir dina ambassadörer. De ska vilja rekommendera dig vidare, men då måste du vara duktig på att släppa in dem att tycka till om det du gör.

3. Tänk gamification och få effekter


Det har varit en trend sedan 2014, men nu märker vi att det sker ett paradigmskifte. Vi tror att ”Gamification in Business” blir normen för de företag som är framgångsrika i framtiden. Gamification är inte spel utan att tänka spelmekanik och triggers från spelens värld. Det vill säga återkoppling direkt på din prestation, feedback och belöning. Allt hänger ihop och att ge en bonus i efterhand ett år senare är helt förlegat. I ”gamificationvärlden” tänker man med aktiva poäng för att kunna mäta till nytta både för dig och kunden.

Låt kunderna exempelvis få poäng för att de köper, att de är aktiva – kommer på kundträffar, svarar på kampanjer med mera, lämnar tips på nya kunder eller svarar på enkla quiz. Vi är generellt för dåliga på att veta vad kunderna egentligen vill ha och vad de verkligen vet om dig och företaget. På samma sätt som de stora företagen redan är igång med detta kan du som småföretagare också anamma gamification och att sätta lojalitet i system.

Glöm inte att den största merförsäljningen oftast finns hos de redan befintliga kunderna och att det är genom dessa du får en större tillväxt. Men du måste arbeta med detta systematiskt, då kommer du få effekter!

4. Variera kontakten– använd flera kanaler


Växla mellan fysiska möten, mejl, sms och sociala medier när du kontaktar dina kunder. Du skickar ut nyheter och erbjudanden som gör att kunderna vill fortsätta hålla kontakt med ditt företag. Det viktiga när man sänder ut information är att man har någon ”call to action” – inte bara att ett budskap skickas utan att dina kunder också kan agera, exempelvis anmäla sig till något eller klicka vidare. Tänk också på att dina kunder jobbar mobilt. Mer än hälften öppnar nyhetsbrev med sina smarta telefoner och då måste också informationen vara anpassad för det.

5. Prioritera gamla kunder...


Många fokuserar på att leta nya kunder i stället för att satsa mer eller i alla fall lika mycket tid på befintliga relationer och att utöka sin försäljning till dem. Var rädd om de kundrelationer som du redan har och bygg upp en affär och kvalitetssäkra dem. Man får inte glömma bort att vi lever i en tid där tid faktiskt är en viktig faktor. Så gör enkla, färdiga paket eller lösningar så att det är enkelt för kunder att köpa av dig. Visa att det är roligt att göra affärer med dig. Satsa också på kringliggande tjänster som förstärker dig som leverantör.

Inspiration Company hjälper exempelvis Dahl, som är en av Sveriges största VVS-grossister. De har omkring 25 000 produkter som de säljer till sina kunder, runt 4 000 VVS-installationsföretag. De kunder som är med i deras lojalitetsprogram får bättre priser på transportbilar, bättre entreprenadförsäkring, bättre priser på bensin och en speciell betallösning för småföretagare.

Genom sina poäng som de samlar för inköp, aktiviteter och kunskap kan VVS-företagen använda dessa i Inspiration Companys premieshop. Här finns över 5 000 olika produkter, upplevelser och annat som företagaren själv väljer vad som passar. Väldigt uppskattat och en naturlig del av att tänka ”Gamification in Business”.

Inspiration Company har hjälpt Dahl att positionera sig som en aktiv partner
i stället för en passiv leverantör som vill att kunderna ska bli framgångsrika. Blir de framgångsrika blir också Dahl det. Deras satsning på lojalitet har nu varit en framgångshistoria över tio år och som särskiljer dem på flera punkter.

6. … och satsa på rätt kunder!


Om vi ser på en lojalitetspyramid så sägs det att 20 procent av kunderna står för 80 procent av omsättningen. De 10–20 procenten högst i lojalitetspyramiden är dina ambassadörer och de ska du givetvis vara rädd om och aktivt fortsätta uppmuntra att vara med och utveckla din affär.

Den stora massan i mitten (60–80 procent) är nöjda och tysta kunder. Det är här du har din största potential till tillväxt och ökad merförsäljning, som Dahls fokus (se sidan 21). Om kunden ställer krav, frågor och vill mer är det ett tydligt tecken på att kunden är engagerad. Det ska man absolut uppmuntra!

I botten av pyramiden finns de 10–20 procent som är negativa hur bra det än är. Ofta är det dessa som klagar och har synpunkter. De är sällan lönsamma och det är rätt vanligt som småföretagare att man lägger alldeles för mycket tid på dessa. Kanske ska du fundera på om de överhuvudtaget ska vara dina kunder. Du bör ha klart för dig att du inte kan frälsa alla.

7. Jobba långsiktigt


Oavsett vilka aktiviteter som du satsar på för att arbeta med kundlojalitet måste du tänka på att det är en långsiktig strategisk investering. Du kan inte säga: ”Nu ska jag jobba lite med lojalitet och till midsommar ska det vara klart.” Det är ett pågående jobb över tid. Många småföretag – och även större företag – är så mitt uppe i här och nu. Man är oerhört ad hoc. Du måste höja blicken och tänka långsiktigt för att bli framgångsrik.

LÄS OCKSÅ: Så stoppar du kunderna från att vara otrognaAv: Maja-Stina Skarstedt


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.