Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

7 steg till lojala kunder

6 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hitta nya kunder

Foto: Hitta nya kunder

Vilka aktiviteter kan du som småföretagare hugga tag i direkt för att få lojala kunder? Vi frågade Stefan Thorberg på Inspiration Company, som bygger och driver kundklubbar och motivationsprogram åt sina kunder.

1. Fokusera på medarbetarengagemang


Det finns tre stora trender och paradigmskiften när det gäller kundlojalitet och det första är att medarbetarengagemanget generellt sett är dåligt. En Gallupundersökning visar att det ligger på ynka 16 procent i Sverige.

Så när en företagare frågar sig: Hur ska jag tänka för att få lojala kunder? Jo, börja att se på din egen organisation. Är alla med i själva kundresan? Har alla fokus på att hjälpa kunderna oavsett om de ringer till dig eller dina anställda? Att ha engagerade medarbetare är oerhört viktigt. Lojalitet börjar alltså med att du och din organisation måste ha ett eget engagemang om ni ska lyckas med lojalitet.

2. Satsa på kundupplevelse


Den andra stora trenden är att kundupplevelsen får en allt större plats i förhållande till pris och produktprestanda. Enligt en undersökning från Forrester kommer kundupplevelsen vara helt överordnad pris och produktprestanda år 2020. Vi ser det redan i dag, till exempel i telekombranschen och i byggbranschen. Många slåss om samma kunder, med ungefär samma priser och samma produkter eller tjänster.

Här kommer kundupplevelsen spela stor roll även i alla andra branscher. Som företagare måste du jobba med dina kundrelationer och visa ett mervärde. Det räcker alltså inte bara att ha bra produkter och rätt priser. Du ska bjuda in kunderna och låta dem tycka till om din produkt eller tjänst. Låt kunderna vara med och utveckla tillsammans med dig.

Högsta nivån på lojalitet är när kunderna blir dina ambassadörer. De ska vilja rekommendera dig vidare, men då måste du vara duktig på att släppa in dem att tycka till om det du gör.

3. Tänk gamification och få effekter


Det har varit en trend sedan 2014, men nu märker vi att det sker ett paradigmskifte. Vi tror att ”Gamification in Business” blir normen för de företag som är framgångsrika i framtiden. Gamification är inte spel utan att tänka spelmekanik och triggers från spelens värld. Det vill säga återkoppling direkt på din prestation, feedback och belöning. Allt hänger ihop och att ge en bonus i efterhand ett år senare är helt förlegat. I ”gamificationvärlden” tänker man med aktiva poäng för att kunna mäta till nytta både för dig och kunden.

Låt kunderna exempelvis få poäng för att de köper, att de är aktiva – kommer på kundträffar, svarar på kampanjer med mera, lämnar tips på nya kunder eller svarar på enkla quiz. Vi är generellt för dåliga på att veta vad kunderna egentligen vill ha och vad de verkligen vet om dig och företaget. På samma sätt som de stora företagen redan är igång med detta kan du som småföretagare också anamma gamification och att sätta lojalitet i system.

Glöm inte att den största merförsäljningen oftast finns hos de redan befintliga kunderna och att det är genom dessa du får en större tillväxt. Men du måste arbeta med detta systematiskt, då kommer du få effekter!

4. Variera kontakten– använd flera kanaler


Växla mellan fysiska möten, mejl, sms och sociala medier när du kontaktar dina kunder. Du skickar ut nyheter och erbjudanden som gör att kunderna vill fortsätta hålla kontakt med ditt företag. Det viktiga när man sänder ut information är att man har någon ”call to action” – inte bara att ett budskap skickas utan att dina kunder också kan agera, exempelvis anmäla sig till något eller klicka vidare. Tänk också på att dina kunder jobbar mobilt. Mer än hälften öppnar nyhetsbrev med sina smarta telefoner och då måste också informationen vara anpassad för det.

5. Prioritera gamla kunder...


Många fokuserar på att leta nya kunder i stället för att satsa mer eller i alla fall lika mycket tid på befintliga relationer och att utöka sin försäljning till dem. Var rädd om de kundrelationer som du redan har och bygg upp en affär och kvalitetssäkra dem. Man får inte glömma bort att vi lever i en tid där tid faktiskt är en viktig faktor. Så gör enkla, färdiga paket eller lösningar så att det är enkelt för kunder att köpa av dig. Visa att det är roligt att göra affärer med dig. Satsa också på kringliggande tjänster som förstärker dig som leverantör.

Inspiration Company hjälper exempelvis Dahl, som är en av Sveriges största VVS-grossister. De har omkring 25 000 produkter som de säljer till sina kunder, runt 4 000 VVS-installationsföretag. De kunder som är med i deras lojalitetsprogram får bättre priser på transportbilar, bättre entreprenadförsäkring, bättre priser på bensin och en speciell betallösning för småföretagare.

Genom sina poäng som de samlar för inköp, aktiviteter och kunskap kan VVS-företagen använda dessa i Inspiration Companys premieshop. Här finns över 5 000 olika produkter, upplevelser och annat som företagaren själv väljer vad som passar. Väldigt uppskattat och en naturlig del av att tänka ”Gamification in Business”.

Inspiration Company har hjälpt Dahl att positionera sig som en aktiv partner
i stället för en passiv leverantör som vill att kunderna ska bli framgångsrika. Blir de framgångsrika blir också Dahl det. Deras satsning på lojalitet har nu varit en framgångshistoria över tio år och som särskiljer dem på flera punkter.

6. … och satsa på rätt kunder!


Om vi ser på en lojalitetspyramid så sägs det att 20 procent av kunderna står för 80 procent av omsättningen. De 10–20 procenten högst i lojalitetspyramiden är dina ambassadörer och de ska du givetvis vara rädd om och aktivt fortsätta uppmuntra att vara med och utveckla din affär.

Den stora massan i mitten (60–80 procent) är nöjda och tysta kunder. Det är här du har din största potential till tillväxt och ökad merförsäljning, som Dahls fokus (se sidan 21). Om kunden ställer krav, frågor och vill mer är det ett tydligt tecken på att kunden är engagerad. Det ska man absolut uppmuntra!

I botten av pyramiden finns de 10–20 procent som är negativa hur bra det än är. Ofta är det dessa som klagar och har synpunkter. De är sällan lönsamma och det är rätt vanligt som småföretagare att man lägger alldeles för mycket tid på dessa. Kanske ska du fundera på om de överhuvudtaget ska vara dina kunder. Du bör ha klart för dig att du inte kan frälsa alla.

7. Jobba långsiktigt


Oavsett vilka aktiviteter som du satsar på för att arbeta med kundlojalitet måste du tänka på att det är en långsiktig strategisk investering. Du kan inte säga: ”Nu ska jag jobba lite med lojalitet och till midsommar ska det vara klart.” Det är ett pågående jobb över tid. Många småföretag – och även större företag – är så mitt uppe i här och nu. Man är oerhört ad hoc. Du måste höja blicken och tänka långsiktigt för att bli framgångsrik.

LÄS OCKSÅ: Så stoppar du kunderna från att vara otrognaAv: Maja-Stina Skarstedt


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.