Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Välja rätt bolagsform – aktiebolag, enskild firma eller handelsbolag?

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 september, 2017 7 minuters läsning
Bolagsform Aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma?

Foto: Bolagsform Aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma?

Många startar med enskild firma men växlar till aktiebolag när inkomsten når över brytpunkten för statlig skatt. Men företagsformerna har olika för- och nackdelar. Här gör vi en genomgång av när det kan vara bra att byta från enskild firma till aktiebolag eller handelsbolag.

Det finns fördelar och nackdelar med de olika företagsformerna och det finns situationer när en ombildning till en annan företagsform är fördelaktig respektive inte fördelaktig. Här får du en jämförelse av handelsbolag med främst aktiebolag.

Eftersom det krävs minst två delägare i ett handelsbolag blir alternativet normalt aktiebolag eftersom man inte kan vara flera delägare i en enskild firma. Även enskild firma finns dock med som jämförelse när det är särskilt intressant. Valet mellan handelsbolag och aktiebolag kan alltså påverkas av en eller flera faktorer.

När passas olika bolagsformer bäst?

En intressant faktor är tidsfaktorn – när i tid passar respektive bolagsform bäst?

Då syftar vi dels på företagets livscykel, alltså vilken företagsform är bäst när verksamheten är nystartad, i full blom respektive i nedmonteringsfasen. Dels på din ålder som företagare. Det finns intressanta skatteregler som har med ålder att göra och som delvis är kopplade till pensionssystemet.

Läs också: Välj bolagsform efter hur stor risk du vill ta

Ett tips är förstås möjligheten att samtidigt ha handelsbolag eller enskild firma och aktiebolag, i många fall faktiskt det bästa alternativet.

Även om den huvudsakliga verksamheten ska bedrivas i aktiebolagsform kan det finnas vettiga skäl att behålla handelsbolaget eller den enskilda firman. Att driva båda företagen parallellt i något eller några år ger större möjligheter till planering, inte minst skattemässigt.

Blir det skattekonsekvenser vid byte av bolagsform?

En nedläggning av ett handelsbolag eller en andelsöverlåtelse innebär en avyttring av andelarna och det medför en skattekonsekvens. Ligger den justerade anskaffningsutgiften lite snett uppkommer en kapitalvinst som ska beskattas eller en kapitalförlust som i och för sig ger en skattereduktion men som kanske inte kan nyttjas fullt ut.

Läs också:Aktiebolag eller firma - vad är bäst för dig

Det som gäller handelsbolag gäller även för kommanditbolag. Kommanditbolag är ju endast en form av handelsbolag och man kan lätt byta från det ena till det andra genom en omregistrering hos Bolagsverket.

Aktiebolag upplevs som en mer seriös bolagsform

Det går inte att sticka under stol med att ett aktiebolag ofta upplevs som mer seriöst än ett handelsbolag eller en enskild firma. Lite finare kanske, mer som ett riktigt företag. Med AB i firmanamnet och eventuellt vd på visitkortet brukar statusen höjas.

Detta är egentligen lite märkligt eftersom en handelsbolagsdelägare eller en enskild näringsidkare tar större risker och kan sätta hela sin privatekonomi på spel om företaget går överstyr.

Leverantörer och andra fordringsägare bör ha större möjlighet att få betalt för sina fordringar från ett handelsbolag och handelsbolagsdelägarna eller en enskild näringsidkare, än från ett aktiebolag. Aktiebolaget upphör ju om det går i konkurs, medan handelsbolagsdelägare och enskilda näringsidkare i princip kan jagas livet ut med inkassokrav, betalningsförelägganden och utmätningar.

Läs också:Hur mycket krångel står du ut med?

Stor skillnad på juridiskt ansvar mellan bolagsformer

Ett aktiebolag är en juridisk person, det vill säga skild från dig som ägare. Aktiebolaget kan därför, precis som en fysisk person, ingå avtal, äga saker, låna pengar, bli stämd inför domstol, ha anställda osv. Om du har ett aktiebolag finns det därmed en knivskarp skiljelinje mellan företaget och dig själv som ägare.

Men även ett handelsbolag är en juridisk person. Handelsbolag kan därför precis som aktiebolag ingå avtal, äga saker, låna pengar, bli stämd, ha anställda och så vidare. I handelsbolag finns dock inte den knivskarpa skiljelinjen mellan företaget och dig själv som ägare, detta på grund av det personliga och solidariska ansvar du ändå har som ägare för bolagets skulder och förpliktelser. För den som driver ett handelsbolag blir det något av en mix av regelverk och en kanske inte helt igenom positiv mix. Läs mer om ansvarsfrågorna på webben (se nästa sida).

En enskild firma är inte någon juridisk person. Det innebär att du som ägare samtidigt är själva företaget. Därmed blir företagets och din privata ekonomi fullständigt invävda i varandra. Du använder ditt personnummer som registreringsnummer och har personligt ansvar för företagets samtliga skulder och förpliktelser. Det blir också du personligen som ingår alla avtal, ansvarar för anställda, lånar pengar och så vidare.

Läs också:Lina gick i skattefällan

Pedagogisk utmaning med olika bolagsformer

I och med att ett aktiebolag är en juridisk person och ett eget skattesubjekt kan ägarens och bolagets ekonomier bara blandas ihop på grund av misstag, slarv eller brottsligt uppsåt. Det är tydligt vad som hör till aktiebolaget respektive till dig som ägare när det gäller tillgångar, skulder med mera.

Tar du ut pengar ur aktiebolaget blir det en lön till dig, som beskattas och socialavgiftsbeläggs direkt. Eller så blir det en utdelning som kommer att beskattas i samband med din privata inkomstdeklaration. Att låna pengar från aktiebolaget är förbjudet (kallas följaktligen förbjudet lån) och om inte lånet återbetalas omgående kan hela lånebeloppet beskattas som inkomst av tjänst för dig som ägare. Har du tvärtom lånat in pengar till aktiebolaget, och får en återbetalning, blir det förstås ingen skattekonsekvens.

Har du handelsbolag eller enskild firma lönebeskattas du inte för dina egna uttag utan i stället beskattas du för årets skattemässiga överskott. Den skatt och de egenavgifter som beräknas på överskottet blandas med dina privata skatter. Det kan därför vara svårt att under inkomståret veta säkert hur den slutliga beskattningen blir. Inte förrän långt efter inkomståret lämnar du in din inkomstdeklaration och inte förrän på hösten året efter inkomståret kommer ditt slutskattebesked.

Läs också: Få koll på socialavgifter i olika bolagsformer

I ett handelsbolag eller i en enskild firma kan du dock i hög grad styra det skattemässiga överskottet genom exempelvis avsättning till periodiseringsfond (läs mer om det på webben, se nästa sida). Har du aktiebolag är den möjligheten mindre.

Om du tar ut pengar (eget uttag) ur ditt handelsbolag eller din enskilda firma påverkar det inte din skattesituation direkt. Du kan alltså i princip tömma firman på pengar och leva på stor fot under en tid, utan att det direkt leder till högre beskattning för dig. Detta är givetvis inte bra ur pedagogisk synvinkel – det blir väldigt svårt att se kopplingen mellan de uttag man gör ur företaget och den skatt som ska betalas.

Genom att uttagen leder till ett lägre kapitalunderlag för expansionsfond kan det förstås bli en påverkan genom att du tvingas återföra expansionsfond eller inte kan göra en ny avsättning. Dessutom sänks underlaget för räntefördelning.

När det gäller handelsbolag och enskild firma kan sambandet mellan preliminär SA-skatt respektive F-skatt, årets redovisningsmässiga resultat, årets skattemässiga resultat och de egna uttagen vara väldigt svårt att greppa. Inte ens erfarna småföretagsrådgivare ror i land uppgiften att pedagogiskt förklara dessa samband. Och att bedöma det ekonomiska läget och den skattemässiga sitsen för företagaren under året är hart när en omöjlighet – man får ofta ta till tumregler och ”beroende på-bedömningar”.

Läs också:4 skäl att välja AB

Så deklarerar du i aktiebolag och handelsbolag

ETT AKTIEBOLAG är ett eget skattesubjekt, deklarerar på blankett INK2 och har ett eget slutskattebesked. Bolagets skatter och avgifter blandas alltså inte med ägarens skatter och avgifter.

ETT HANDELSBOLAG är bara delvis ett eget skattesubjekt, nämligen för

  • Moms
  • Arbetsgivaravgifter och preliminärskatt för anställda
  • Särskild löneskatt på anställdas pensionskostnader
  • Fastighetsskatt och fastighetsavgift på handelsbolagets fastigheter

Handelsbolaget ska alltså lämna skattedeklarationer för moms, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt men också blankett INK4 (inkomstdeklaration) för att redovisa underlag för särskild löneskatt och fastighetsskatt/fastighetsavgift. Handelsbolaget får ett eget slutskattebesked och egen F-skattedebitering (om bolaget har fastigheter och/eller pensionskostnader för anställda).

Läs också:Underskott i olika bolagsformer

Däremot är inte handelsbolaget skattesubjekt för inkomstskatt eller egenavgifter och inte heller för särskild löneskatt på delägarnas pensionskostnader. Allt detta står delägarna själva för och deklarerar i sina egna inkomstdeklarationer. Inkomstskatt och egenavgifter för din andel i handelsbolaget kommer att slås ihop med dina privata skatter och så vidare på ditt slutskattebesked. Driver du handelsbolag blir det alltså dubbla inkomstdeklarationer. Handelsbolaget har F-skatt­sedel medan du som delägare har en SA-skattsedel (för särskild A-skatt).

EN ENSKILD FIRMA är inte ett eget skattesubjekt. I stället ska du som ägare till företaget deklarera och beskattas för företagets inkomster. Du lämnar helt enkelt en näringsbilaga (NE) till din egen inkomstdeklaration. Skatter och avgifter för din enskilda firma och för dig privat kommer därmed att slås ihop på slutskattebeskedet (moms kan du dock hantera via skattedeklarationer och är du arbetsgivare hanterar du alltid arbetsgivaravgifter och preliminärskatt i skattedeklarationer).

Av Ulf Svensson i samarbete med Björn Lundén Information



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.