Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så hanterar du underskottet

Underskottet i din verksamhet hanteras olika beroende på vilken bolagsform du väljer. Här kan du se vilka regler som gäller för just din verksamhet.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 5 juni, 2017 Uppdaterades 21 mars, 2025 5 minuters läsning

Foto: Underskott hanteras olika olika bolagsformer. Foto: Getty Images

Underskott i aktiebolag

Ett underskott i ett aktiebolag kan bara rullas vidare till kommande år, någon möjlighet att nyttja underskottet av ägaren eller på annat sätt finns inte.

Här är handelsbolag och enskild firma flexiblare tack vare reglerna om kvittning vid nystartad verksamhet och avdrag för förlust på en handelsbolagsandel respektive avdrag för slutligt underskott i enskild firma.

I en koncern med koncernbidragsrätt kan dock resultat föras mellan koncernbolagen.

Läs också: Så hanterar du vinsten smartast

För aktiebolag gäller särskilda begränsningar i möjligheterna att dra av underskott på grund av förluster på kapitalplaceringsaktier och liknande.

Förlusterna får bara dras av mot vinster på motsvarande tillgångar. Dock får förlusterna sparas och användas senare år (utan tidsbegränsning). Man brukar säga att förlusterna hamnar i "aktiefållan".

Underskottet i din verksamhet hanteras olika beroende på vilken bolagsform du väljer. Här kan du se vilka regler som gäller för just din verksamhet.

Kan inte föras över

Ett underskott kan inte föras över till någon annan. Finns det t ex ett underskott från ett handelsbolag eller från en enskild firma kan det inte föras över till ett aktiebolag. Det beror på att underskottet är knutet till en viss näringsverksamhet och till näringsidkaren personligen.

Om det finns ett underskott kvar när ett aktiebolag upplöses (genom konkurs eller likvidation) går underskottet förlorat. Om det däremot finns ett kvarvarande underskott från ett handelsbolag eller en enskild firma går det inte helt förlorat.

Det slutliga underskottet kan dras av enligt reglerna om kvittning vid nystartad verksamhet, och/eller avdrag för förlust på handelsbolagsandel respektive slutligt underskott i enskild firma.

Slutligt underskott i en enskild firma

Det finns särskilda regler om slutligt underskott vid nedläggning av en enskild näringsverksamhet. 70% av underskottet får utnyttjas i nästkommande års deklaration (eller fördelat under ytterligare två år) som förlustavdrag i inkomstslaget kapital.

Möjligheterna till avdrag för slutligt underskott är dock begränsade vid en ombildning till ett aktiebolag eftersom tillgångarna förs ut ur den enskilda firman till underpris och det inte blivit någon uttagsbeskattning.

Slutligt underskott i handelsbolag

Slutligt underskott i handelsbolag hanteras inte på samma sätt som slutligt underskott i en enskild firma. Underskottet faller bort kan man säga och får istället nyttjas indirekt via kapitalvinstberäkningen för handelsbolagsandelen (andelen anses avyttrad när handelsbolaget läggs ned).

För att täcka underskottet har delägaren tvingats skjuta till medel och därmed har den justerade anskaffningsutgiften höjts vilket medför en kapitalförlust för andelen eller en lägre kapitalvinst.

Denna kapitalvinstberäkning görs i deklarationen för nedläggningsåret och en förlust på andelen är avdragsgill i inkomstslaget kapital till 70%. Någon möjlighet att fördela förlustavdraget på ytterligare år som i enskild firma finns inte.

Nystartad verksamhet

Om handelsbolaget eller den enskilda firman är nystartad och du driver aktiv näringsverksamhet, har du även möjlighet att kvitta underskottet mot andra förvärvsinkomster, t ex mot ett löneuttag som görs under beskattningsåret.

Det gäller underskott upp till 100 000 kr för vart och ett av de första fem åren. Denna regel ger bättre avdragseffekt än regeln om slutligt underskott eftersom du minskar den beskattningsbara inkomsten.

Den del av underskottet som återstår efter att du har utnyttjat möjligheten att kvitta underskottet mot andra förvärvsinkomster kan du göra avdrag för enligt reglerna om slutligt underskott respektive förlustavdrag för handelsbolagsandelen.

Kulturarbetare

För kulturarbetare gäller särskilda regler om kvittning av underskott i handelsbolag och enskild firma mot andra förvärvsinkomster. Enligt dessa regler finns ingen femårsgräns och inte heller något årligt tak på 100 000 kr.

Vanliga frågor om underskott i företag (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur hanteras underskott olika i aktiebolag och enskild firma?

I ett aktiebolag kan underskott endast rullas vidare till kommande år inom samma bolag. För enskild firma finns däremot mer flexibla lösningar - du kan få avdrag för slutligt underskott med 70% i inkomstslaget kapital. Detta kan fördelas över upp till tre år i deklarationen. Dessutom finns särskilda regler för kvittning vid nystartad verksamhet.

Vad är aktiefållan och hur påverkar den mitt aktiebolag?

Aktiefållan är en särskild begränsning för aktiebolag som innebär att förluster på kapitalplaceringsaktier endast får dras av mot vinster på motsvarande tillgångar. Förlusterna kan sparas utan tidsbegränsning, men de måste användas inom "fållan". En liknande regel finns för fastigheter genom "fastighetsfållan".

Kan jag föra över ett underskott från enskild firma till aktiebolag?

Nej, det går inte att föra över underskott mellan olika företagsformer. Underskottet är knutet till den specifika näringsverksamheten och näringsidkaren personligen. Vid ombildning från enskild firma till aktiebolag är möjligheterna till avdrag för slutligt underskott begränsade, särskilt om tillgångarna förs över till underpris.

Hur hanteras slutligt underskott när jag avvecklar min enskilda firma?

När du avvecklar en enskild firma kan du göra avdrag för 70% av det slutliga underskottet i inkomstslaget kapital. Detta kan göras antingen i nästkommande års deklaration eller fördelas över upp till tre år. Observera att reglerna ser annorlunda ut vid ombildning till aktiebolag.

Vilka särskilda regler gäller för underskott i nystartad verksamhet?

För nystartade handelsbolag och enskilda firmor med aktiv näringsverksamhet finns möjlighet att kvitta underskott mot andra förvärvsinkomster, som till exempel lön. Du kan kvitta upp till 100 000 kr per år under de första fem åren. Detta ger en bättre avdragseffekt än reglerna om slutligt underskott eftersom det minskar den beskattningsbara inkomsten direkt.

Hur påverkar ett underskott min deklaration av näringsverksamhet?

Hur underskottet påverkar din deklaration beror på företagsformen. I aktiebolag rullas underskottet vidare till nästa år. I enskild firma kan du under vissa förutsättningar göra avdrag i inkomstslaget kapital eller kvitta mot andra förvärvsinkomster. Det är viktigt att dokumentera underskottet korrekt i bokföringen och deklarationen för att kunna utnyttja tillgängliga avdragsmöjligheter.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.