Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Advisory board – så fungerar det

27 mars, 2015 4 minuters läsning

Foto: Björn Jansson, Gun Nauclér, Elisabeth Andersson Brinckmann, Milou Werth och Folke Brinckmann har möte och spånar idéer. Foto: Björn Leijon.

Gör som Elisabeth och Folke Brinckmann i Knivsta – ta hjälp av ett advisory board. Läs här hur du drar igång ett, vad du ska tänka på och vad det kan kosta.

Elisabeth Andersson Brinckmann driver företaget ViljaLysa vars affärsidé är att öka lyskraften hos medarbetare, ledare och företag genom olika utvecklingstjänster som handledning och utbildning. Hennes man Folke är i dag anställd på annat håll, men ska snart kliva in som delägare.

– Eftersom vi står inför ett nytt skede tänkte vi att det vore bra med externt stöd, säger Elisabeth.

De hittade tre personer (se bilden) som på olika sätt kompletterade dem med erfarenhet och expertis. Idag träffas de fyra gånger om året, tre timmar per gång. Varje deltagare får då 2 500 kronor exklusive moms per möte, alltså 10 000 kronor om året.

Inför varje möte skickar de ut en agenda. Mycket av tiden på mötena handlar sedan om att brainstorma affärsmöjligheter. Här gäller det att inte gå i en vanlig fälla, varnar Elisabeth:

– Det är lätt hänt att man bara vill redovisa saker man gör för att visa sig duktig. Men du har ju tagit dit folk för att utvecklas – så lyssna på dem och ta in vad de säger.

Ett advisory board, eller ett ledningsråd som det kan kallas på svenska, är en variant av en styrelse som dock inte kräver något juridiskt ansvar från personerna som är med.

– Många driver sitt företag helt själva. Då kan man behöva några som kommer in med andra ögon, säger Helena Isakson, projektledare och företagarcoach hos LRF Mälardalen som bland annat håller kurser i just att skaffa ledningsråd, ett projekt finansierat av Tillväxtverket.

Det kan leda till flera bra saker, menar hon:

– Du får ett kvalificerat gäng som kompletterar dig och som bidrar med nya perspektiv. Dessutom får du själv en morot att prestera mellan mötena.

Här visar Helena Isakson hur du i tre steg själv startar ett advisory board:

STEG 1: HITTA DITT GÄNG

Fundera på vilka profiler som kan komplettera dig. Två till fem personer är bra.

– Målet är att få ett dynamiskt gäng som bidrar med olika kompetenser. Leta efter erfarenhet, ålder, kön, bakgrund, bransch, personlighet … Det kan vara någon som driver ett framgångsrikt företag, en forskare, kund, kommunikatör eller någon med ett bra nätverk, säger Helena Isakson.

Personerna kan du hitta i ditt eget nätverk, på Linkedin, via kontakter och genom att läsa branschtidningar. När du kontaktar dem, var tydlig med vad du vill och försök träffa dem för en intervju. Bestäm hur ofta ni ska ses (tre till fem gånger om året kan vara bra) och om du ska betala ett arvode.

– Det behöver inte vara astronomiska summor, från ingenting till 10 000 kronor om året per person för fyra möten kan vara en rimlig summa. Syftet är att det ska leda till mer intäkter för dig, gör det inte det är det ingen idé att fortsätta, säger Helena Isakson.

STEG 2: HÅLL ETT FÖRSTA MÖTE

Före det första mötet, skicka ut valda delar av din affärsplan (om du har en sådan, om inte kan du göra en här) så att gruppen är påläst, liksom en agenda.

– Lägg krut på det första mötet så har du vunnit mycket, säger Helena Isakson.

Börja mötet med att välja ordförande och sekreterare. Gå sedan igenom syfte och mål med att ni träffas, liksom spelregler för mötena som sekretess, ärlighet och förberedelse.

– Det är också viktigt att prata om förväntningar, både dina och de andras, säger Helena Isakson.

Sätt gärna upp en stående agenda för kommande möten. Det kan till exempel vara dessa punkter:
  • Genomgång av föregående protokoll.
  • Framtida mål.
  • Ekonomi och nyckeltal.
  • Marknad, försäljning och produktion.
  • Tid för nästa möte och en handlingsplan för vad du ska göra till nästa möte.
  • Eventuellt tema för mötet, till exempel sociala medier, marknadsföring eller affärstrender.
STEG 3: JOBBA I DET DAGLIGA

Men det räcker inte med att bara hålla möten. Du ska ju också beta av det ni kommit överens om mellan gångerna. Sätt hellre upp en realistisk handlingsplan som verkligen blir av än alltför många punkter, råder Helena Isakson.

– Det viktiga är att handlingsplanen pekar mot ditt huvudmål och riktningen med ditt företag. Det gäller att få in uppgifterna i ditt dagliga arbete.

Helena i grönt hle (1)Helena Isakson, projektledare och företagarcoach hos LRF Mälardalen.

 


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.