Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Akta dig för sådana som jag

19 oktober, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
För ett par år sedan ledde olyckliga omständigheter i min omgivning till att jag fick ta över en bokföringsverksamhet, med några mycket små företag som kunder. Att jag saknade formell kompetens och branscherfarenhet bekymrade mig (och mina kunder) föga. Hur svårt kan det egentligen vara att göra ett bokslut, sa entreprenören i mig och grep möjligheten i flykten. Med en fil kand i företagsekonomi i botten och tio års bokföring i mitt eget företag, borde väl några företag till gå som en dans.



Konstigt nog hade entreprenören i mig rätt: det gick rätt så bra. Eller så var det inte så konstigt: när vi människor ser oöverstigliga problem framför oss, är det ofta bara en onödig förevändning för att vi ska slippa ge oss in i något ovant. Det okända är ju som bekant farligt bara så länge det är okänt och är det farligt på riktigt är det enklare att fly från om man känner till och förstår det. Det vore fel att påstå att jag inte har behövt lära mig mycket och att jag har mycket kvar att lära, men jag har ändå lyckats göra de flesta av mina kunder väldigt nöjda.



Just detta oroar mig. Inte bara att de är nöjda med och litar på mig, trots alla mina fel och brister, utan ännu mer att redovisningsbranschen i stort verkar präglas av en stark vilja att lita blint på den som sköter siffrorna.



Jag pratar inte om det faktum att bokföring och ekonomi är rena grekiskan för väldigt många. Det är verkligen ingen disciplin som passar alla, lika lite som du ska sätta en sån som jag på att bygga ett hus eller skilja ätliga från giftiga svampar. Det krävs en särskild talang och ett visst tänkande för att hålla koll på debet och kredit. Det underlättar för resten av näringslivet att det finns dem som har den talangen och är villiga att hålla ordning på ekonomin åt alla dem som är bättre på något annat, på samma sätt som jag är evigt tacksam för att jag har en försäkringsmäklare, som hjälper mig med det som måste vara det tråkigaste någon har lyckats komma på i hela universum.



Många betraktar bokföring och deklarationer som något som katten har släpat in och som därför måste undvikas till varje pris. Lättnaden över att någon annan tar hand om denna parasit till verksamhet vet ibland inga gränser. Det är här det blir fel.



Ekonomin är trots allt livsnerven i ett företag. Utan pengar, ingen verksamhet, åtminstone på lång sikt. Jag säger inte att det är det område som en företagare ska lägga mest tid och energi på, men att lägga det helt i händerna på någon som inte brinner för företaget och dessutom i realiteten lämna över allt ekonomiskt beslutsfattande på den personen, är en större risk än de flesta inser.



Det vore en sak om bokföring och skatter vore ett helt neutralt område där det bara fanns ett rätt sätt att agera. Många entreprenörer verkar tro att det är så. Många konsulter verkar vilja få företagare att tro att det är så. Jag är ledsen, men så är det verkligen inte. Bokföring är väl så fullt av försåtmineringar, fallgropar och ideologi, som alla andra delar av företagandet.



Ta bara en så "enkel" sak som val av företagsform. När jag har frågat mina kunder och andra företagare varför de har valt som de har gjort, har de ofta hänvisat till ett tvärsäkert uttalande av den rådgivare de har anlitat, av typen: "Handelsbolag är den värsta företagsformen, den ska man alltid undvika". Jag har själv flera gånger blivit utsatt för övertalningsförsök, framför allt av revisorer, om att jag borde bilda aktiebolag, istället för den enskilda firma som har tjänat mig väl i 16 år. I själva verket är valet av företagsform allt annat än enkelt och det finns inga universallösningar som passar alla (i en kommande krönika hoppas jag kunna återkomma till hur hela det här systemet borde och skulle kunna förenklas dramatiskt). Det är därför viktigt att den/de som startar ett företag, inte bara lyssnar på råd, utan framför allt funderar på vad det är för typ av verksamhet som startas och vad som är viktigt för den/de som startar den. Det finns massor av sätt att driva företag och massor av olika anledningar att göra det och bara entreprenören själv kan veta vad som är rätt för henne/honom.



Samma sak med periodiseringsfonder och annat skoj man kan göra i ett bokslut. Alla skulle väl svara ja på frågan om man vill ha så lite skatt som möjligt, men det är lätt att glömma bort att det oftast är med förbehållet att skattesänkningen inte ska få negativa konsekvenser i framtiden. Den som har försökt vara smartare än Skatteverket har insett att det nu för tiden är i det närmaste omöjligt, vilket vi ska vara tacksamma för. Att man kan lura Skatteverket och skattebetalarna med rent kriminella metoder är en helt annan sak, men det är en väg som alla företagare jag känner skyr som pesten. "Gör vad du vill, bara det är lagligt", är en fras jag ofta får höra.



Vad som görs eller inte görs i bokslutet kommer återigen an på vad du som entreprenör vill göra med ditt företag och ditt liv. Reducera därför inte beslutet till en fråga om hur bra en rådgivare läser lagtexter och skatteförordningar. Ta kommandot, även om du inte fattar ett dyft av balansräkningar och deklarationer. Låt inte heller "revisorn" krångla till redovisningen åt dig. Bokslutstransaktioner som är fullständigt självklara och väldigt lönsamma i ett större företag, kanske inte bara är obegripliga för det mindre företagets ledare, de kanske inte ens ger så mycket utbyte att de är värda papperet de är skrivna på. I värsta fall leder de till krångel och onödiga kostnader i framtiden.



"Revisor" förresten - där har du själva sinnebilden för tendensen att upphöja bokföringsnissen till Olympens höjder. När jag för några år sedan ledde ett projekt där vi intervjuade företagsledare om styrelsearbete, hävdade påfallande många att "revisorn" sitter med i styrelsen. Detta förbryllade mig eftersom en revisor enligt lag inte får ha några närmare bindningar till ett företag som hon/han reviderar. Förklaringen kom när jag själv började med bokföring och blev kallad "revisor" av mina kunder. Det finns i de breda folklagren uppenbarligen bristfällig kunskap om vad en revisor är och vad denne gör.



Vem som helst kan sätta upp en bokföringsfirma och börja jaga kunder som inte vill knacka konteringar själva. Revisor är en yrkestitel med höga krav på utbildning och erfarenhet, som inte får användas lättsinnigt. Revisorns uppgift är att granska mitt och andra siffernissars jobb, så att ägare, långivare, personal och andra intressenter kan känna sig trygga. Jag må vara duktig på bokföring, åtminstone vill jag tro det själv, men så duktig som en revisor, det är jag verkligen inte.



Kanske ligger här lösningen på dilemmat. Kalla bokföringskonsulten vid dennes rätta namn och avdramatisera dennes jobb. Sätt gärna varje riktig revisor på piedestal - det är ganska riskfritt eftersom de flesta inte ens behöver anlita någon längre - men plocka ner konto-knackaren på jorden så att ni kan ha en jämbördig dialog om siffrorna. Det är ditt företag och det är något av det finaste du har. Visa det genom att styra det dit du vill!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.