Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Allt om företagets årsbokslut, årsredovisning och deklaration – detta måste du veta

Visma Spcs 21 juni, 2022 4 minuters läsning
årsbokslut, årsredovisning och deklaration

Vad ska företagets årsbokslut eller årsredovisning innehålla? När ska den lämnas in? Och vad gäller för företagets inkomstdeklaration? Lugn, här går vi igenom allt du behöver veta.

Varje bokföringsår avslutas med ett årsbokslut eller en årsredovisning. Om det blir ett årsbokslut eller en årsredovisning beror på hur mycket ditt företag omsätter och vilken bolagsform det har.

Enskilda näringsidkare, handelsbolag, ideella föreningar och stiftelser får avsluta sitt bokföringsår med årsbokslut – medan aktiebolag och ekonomiska föreningar gör en årsredovisning. Små enskilda näringsidkare och ideella föreningar (som omsätter högst 3 miljoner) kan göra ett så kallat förenklat årsbokslut.

I den här guiden går vi igenom vad som gäller kring företagets årsbokslut, årsredovisning och inkomstdeklaration. Du behöver bland annat tänka på:

  • För dig som har kalenderår som bokföringsår, ska årsredovisningen vara inlämnad senast den 31 juli.
  • Företagets inkomstdeklaration (vid aktiebolag och kalenderår) ska vara inlämnad senast den 1 juli (vid pappersblankett) eller 1 augusti (vid e-tjänst).
  • Du skickar in årsredovisningen till Bolagsverket och inkomstdeklarationen till Skatteverket.

Innan du hoppar ner till guiden, rekommenderar vi dig att spana in listan på de viktigaste skattenyheterna 2022.

Vad består årsbokslut och årsredovisning av?

Ett årsbokslut består av en balansräkning, en resultaträkning och en sammanställning av ställda säkerheter och ansvarsförbindelser (exempelvis borgen eller företagsinteckningar). Man ska också upplysa om vilka värderingsregler som använts (det görs ofta som s.k. noter till balans- och resultaträkningen). Årsbokslutet skrivs under och används som underlag för inkomstdeklarationen.

En årsredovisning (gäller exempelvis aktiebolag) ska (utöver årsbokslutet) innehålla en förvaltningsberättelse. I den beskrivs årets viktigaste händelser. Här ska också anges hur vinsten ska disponeras. Årsredovisningen skrivs under och skickas in till Bolagsverket och blir en offentlig handling.

Enskild firma (som omsätter under 3 miljoner) behöver inte skicka in årsbokslut till Bolagsverket.

Tips! Använd denna checklistan inför företagets bokslut.

Regler för årsbokslut och årsredovisning

Balans- och resultaträkningen i ett årsbokslut ska se ut på ett visst sätt. Ett förenklat årsbokslut (för till exempel en mindre enskild näringsidkare) ser nästan ut exakt som inkomstdeklarationen till Skatteverket. Smarta bokföringsprogram – till exempel Visma eEkonomi – har lagstadgade uppställningar för balans- och resultaträkning direkt i programmet. Det gör att du spar tid och det blir i större utsträckning rätt.

Vilka regler måste jag känna till?

Det finns regler för hur tillgångar och skulder ska värderas i bokslutet. Mindre bolag har förenklingsregler, exempelvis att man inte behöver periodisera sådant som kommer varje år. Det finns också beloppsgränser för vad som ska periodiseras. Belopp under 5 000 kronor behöver ofta inte periodiseras alls.

Kan ett bokföringsprogram hjälpa mig med årsbokslut och årsredovisning?

Absolut – exempelvis Visma eEkonomi hjälper det mindre företaget att göra bokslut. Det manuella arbetet automatiseras och all bokföring blir till underlag för ditt bokslut genom några knapptryckningar.

Om du inte vill lägga tid på att göra bokslut kan du anlita en redovisningskonsult. Med Visma eEkonomi kan både du och din redovisningskonsult arbeta i ditt företags bokföring.

För dig som driver en lite större verksamhet kan ett skatte- och bokslutsprogram – till exempel Visma Skatt & Bokslut Pro – vara en smart investering. Här får du bland annat:

  • Periodavstämningar
  • Möjlighet till olika regelverk – K2 & K3
  • Bättre dokumentation
  • Automatiska kontroller etc.

Företagets inkomstdeklaration – hur fungerar den?

Även företag ska inkomstdeklarera – precis som privatpersoner. Beroende på din företagsform sker detta vid olika perioder under året.

  • Enskilda firmor räknas inte som juridiska personer och därför deklareras dessa under Inkomstdeklaration 1 – det vill säga vid samma tillfälle som privatpersoner.
  • Övriga bolagsformer är juridiska personer och deklareras under separata inkomstdeklarationer. Aktiebolag och ekonomiska föreningar har Inkomstdeklaration 2. Stiftelser och ideella föreningar har Inkomstdeklaration 3 och handelsbolag har Inkomstdeklaration 4.

Känner du dig osäker inför din deklaration?
Visma Spcs kostnadsfria deklarationsguide är för dig som vill lära dig att deklarera, utan att behöva gå en kurs eller utbildning i deklaration.
Här hittar du guiden.

Vad ska företagets inkomstdeklaration innehålla?

I företagets inkomstdeklaration anges hur mycket företaget tjänat och hur mycket skatt som betalats in under det föregående året. Dessa uppgifter ligger till grund för företagets slutliga skatt. Företagets bokslut är grunden för inkomstdeklarationen, men skattemässiga korrigeringar är ofta nödvändiga.

En deklaration, tack!
Fixa deklarationen själv. Just nu ingår deklarationstillval gratis när du köper bokföringsprogram – läs mer här.

När ska inkomstdeklarationen för 2022 lämnas in ?

Beroende på företagsform, lämnas inkomstdeklarationen in vid olika tidpunkter.

  • Inkomstdeklaration 1 för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inskickad 2 maj 2022.
  • Inkomstdeklaration 2 för aktiebolag (som redovisar per kalenderår) ska vara inlämnad 1 juli (vid blankett) eller 1 augusti (vid e-tjänst) 2022.

Skatteverket skickar ut slutskattebeskeden i vecka 49-50 2022.

Läs också! Skattekalender 2022:
När ska ditt företag deklareras?

Om Visma Spcs
Det ska vara enkelt att deklarera – oavsett om du har enskild firma, aktiebolag eller redovisningsbyrå. Det är utgångspunkten för Visma Spcs. Med självkörande bokföring kan du enkelt rusta dig inför deklarationen. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.