Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Äntligen beslut om slopad revisionsplikt

23 juni, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 1 minuts läsning
Nu har beslutet gått igenom i riksdagen att revisionsplikten ska slopas för mindre aktiebolag. De nya reglerna träder i kraft den 1 november i år. Se här vad som gäller för ditt företag.


Äntligen faller klubban om slopad revisionplikt, även om vi har vetat om att det ska komma. Från och med 1 november i år kan Sveriges 250 000 aktiebolag av mindre storlek välja bort revisionen. Reglerna gäller då för de räkenskapsår som påbörjas efter den 1 november. Har du alltså kalenderår som räkenskapsår kan du välja bort revisionen under 2011 och årets bokslut blir i så fall det sista som din revisor ska revidera.


För att reglerna ska gälla dig måste minst två av dessa punkter för uppfyllda i ditt aktiebolag:



  • Nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.

  • Balansomslutning på högst 1,5 miljoner kronor.

  • Högst tre anställda.


    Regeringen har räknat ut att 1,3 miljarder skattekronor kommer att försvinna på grund av att  revisorsplikten tas bort. Analysen har fått Företagarnas VD Anna-Stina Nordmark Nilsson att se rött.



    - Det är ett slag i ansiktet på alla hårt slitande företagare som vill göra rätt för sig. De tror att så fort revisionsplikten försvinner börjar företagen fiffla. Jag önskar att de hade tagit del av utvärderingar från Danmark, som genomfört en liknande förändring, som visar att skatteunderlaget inte påverkas, säger hon till DI.



    Vågar du dumpa din revisor? Läs vad du behöver tänka på här.



    Hur kommer du att göra den 1 november? Diskutera revisorsplikten i vårt forum.


    ANNONS

    Innehåll från Inexchange

    Partner

    Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

    Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

    inexchange
    Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
    Skicka 100 gratis e-fakturor

    Foto: Inexchange

    Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

    Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

    • fastnar i spamfilter
    • hamnar i fel inkorg
    • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

    Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

    Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

    Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

    Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

    Fördelarna med att byta till e-faktura

    • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
    • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
    • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
    • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

    Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

    Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

    Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

    Om Inexchange
    Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



    Nyheter

    Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

    Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

    Martin_redaktor
    Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
    2026 (18)

    Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

    Kan man dra av julbord och julfest?

    En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

    Avdrag för mat och dryck

    • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
      (0 kr).
    • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

    Avdrag för kringkostnader

    • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
    • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
    • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

    Vem får delta?

    Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

    VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

    Jullunch istället för julfest

    Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

    • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
    • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

    Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

    När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

    • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
    • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

    Om du vill lyxa till det ordentligt

    Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

    Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

    Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

    Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

    Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

    Ja, till viss del!

    • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
    • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
    • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

    Julklappar till anställda

    Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

    Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

    Viktigt att veta: 

    • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
    • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

    Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



    Cookies

    Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

    Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

    Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.