Är det lönsamt att satsa på hållbarhet? Så här kan du spara och tjäna mer


Kan mitt företag verkligen spara pengar och tjäna mer genom att fokusera på hållbarhet? Det ska du snart få svar på, och du får även svaren på fem vanliga myter om hållbarhetsarbete. Plus: två sätt att komma igång med ditt företags hållbarhetsresa!
Hållbarhet har gått från att vara ett ”bra att ha” till en nödvändighet. Idag kräver både kunder, medarbetare och planeten att ditt företag har ett hållbarhetstänk, och det ställer höga krav på dig som företagare.
Gör det dig stressad? Misströsta inte – hållbarhetsarbetet kan börja i det lilla och har väldigt många goda sidoeffekter, till exempel att det kan vara riktigt lönsamt! Du hörde rätt, det går att både spara och tjäna mer pengar på att vara hållbar.
I den här guiden vill vi dela två saker med dig:
1. De vanligaste myterna kring hållbarhet, och varför de är helt fel
2. Två hållbara lösningar som kan hjälpa ditt företag att växa snabbare och mer hållbart (Spoiler Alert: Almi har flera olika lån som kan stötta dig i din hållbara omställning).
Små- och medelstora företag utgör ryggraden av Sveriges ekonomi och har därför en avgörande roll att spela i den hållbara utvecklingen generellt och i den gröna omställningen i synnerhet. Men många företagare tror att hållbarhetsarbetet ska bli svårt att orka med – både ekonomiskt och organisatoriskt.
Låt oss därför gå igenom fem vanliga myter om hållbarhetsarbete, och varför de helt enkelt inte är sanna.
Psst! Innan vi går igenom myterna, vill vi tipsa dig om Almis Framtidsgenerator. Här får ditt företag, oavsett hur långt ni kommit i er hållbarhetsresa, hjälp att identifiera såväl nya affärsmöjligheter som risker kopplat till hållbarhet, samt underlag för en initial hållbarhetsstrategi. Kostnadsfritt. Bra va!
5 myter om hållbarhetsarbete – därför är de fel!
Okej, här kommer de vanligaste myterna om företags hållbarhetsarbete.
Hållbarhets-myt 1: Hållbarhet är dyrt
Nej, det kan faktiskt vara precis tvärtom. Du kan använda det företaget redan har smartare och skapa nya erbjudanden som gör att ditt företag tjänar mer på varje vara eller tjänst du säljer. Du kan alltså både spara pengar och hitta nya intäkter!
Men visst behövs det stora investeringar? Inte nödvändigtvis, men tänk på att investeringar som krävs för att ställa om brukar löna sig i längden.
Hållbarhets-myt 2: Vi måste vara perfekta och inte göra fel
Nej, du behöver inte göra allt rätt och absolut inte göra allt på en gång. Fokusera på de hållbarhetsområden som är relevanta för ditt företag, där din påverkan är som störst, och lägg kraften på dem. Det gör också att ditt hållbarhetsarbete särskiljer sig från andras = smart!
Det viktigaste är att vara öppen och ärlig med era hållbarhetsambitioner, inte försöka dölja något och tydligt kommunicera hur ni tänker. Att säga något och göra något helt annat är bästa vägen till kritik. Att göra sitt bästa och kommunicera just det river istället ner applåder!
Hållbarhetsarbetet är en resa där vissa är i början och andra kommit längre. Så länge du är transparent mot dina kunder om var du befinner dig i arbetet, finns det en förståelse för att du ännu inte kommit hela vägen.
Hållbarhets-myt 3: Det är försent – andra har kommit så mycket längre!
Jämför dig inte med andra, men inspireras gärna av dem! Sätt rätt ambitionsnivå för just ditt företag, det spelar ingen roll om du bara tar rygg på någon annan. Varje steg räknas! Viktigast är att du får med dig hela företaget, och att ni gör det i en takt som ni mäktar med.
Hållbarhets-myt 4: Hållbarhet är lite luddigt
Inte alls, det går att mäta och följa upp hållbarhet med hjälp av nyckeltal, precis som med allt annat i företaget.
– Hur stor miljöpåverkan har företaget? Hur mycket el kan vi spara på ett år?
– Hur nöjda är medarbetarna i vår medarbetarundersökning?
– Hur stor andel resor gör vi med hållbara transportsätt?
etc
När ni börjar mäta ert hållbarhetsarbete blir det enklare att hålla koll på hur det går. Och bara då kan du berätta för dina kunder och medarbetare om framstegen ni gör.
Hållbarhets-myt 5: Vi behöver ta in hållbarhetsexpertis
Inte alls. I nästan varje företag finns det någon som brinner lite extra för hållbarhet. Vem är det i ditt företag? Låt den personen bli ansvarig för att ta fram hållbarhetsmål, spara resurser och utveckla hållbara erbjudanden. Någon kommer att älska den uppgiften, frågan är bara vem?
Två hållbara lösningar som får ditt företag att växa snabbare
Okej, nu har vi gått igenom fem vanliga myter om hållbarhet (som vi ganska enkelt slog hål på). Frågan är – vad ska du göra nu för att få fart på företagets hållbarhetsarbete? Här är två idéer!
– Hur hållbara är vi idag inom olika områden? Här kan du se sex kategorier av hållbarhetsområden.
– Vilka områden är enklast att förbättra för vårt företag?
– Vilka områden skulle göra störst skillnad för vårt företag – både ekonomiskt, miljömässigt och kommunikativt?
Det gäller att få in hållbarhet som en central del av din affär. Att tänka hållbart är ett sätt att framtidssäkra ditt företag. Identifiera de hållbarhetsområden som är relevanta för ditt företag, där din påverkan är som störst och fokusera på dem.
Tips! Ett smart steg för denna förstudie är att använda Almis Framtidsgenerator – som dessutom är kostnadsfri. Här får små och medelstora företag, oavsett hur långt de kommit i sin hållbarhetsresa, hjälp att identifiera såväl nya affärsmöjligheter som risker kopplat till hållbarhet, samt underlag för en initial hållbarhetsstrategi.
Fundera på ett grönt lån
Det gäller också att finansiera sin gröna omställning – eller sina satsningar för att växla upp sin hållbara affär. Almi har flera olika lån som kan stötta dig i din hållbara omställning. Att ställa om mot hållbarhet kräver både kunskap och finansiering, och Almi erbjuder båda. Lycka till!
Om Almi
Almi AB investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.
Almi AB investerar i framtida tillväxt och erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.
