Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Är du attraherad av ditt eget varumärke?

Pia Anderson 29 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
varmuärke

Att bygga varumärke 2019 handlar om passion – och hållbarhet. Tänk om det vore lika kul att gå till jobbet varje dag som det var att leka då du var barn.
Och tänk om dina barnbarnsbarn frågar dig vad du och ditt företag bidrog med då vi nådde de globala målen 2030?
Kanske det ena kan leda till det andra?

Vi
företagsledare brottas dagligen med hur vi kan öka medarbetarnas engagemang,
hur kan vi stärka varumärket och öka vår lönsamhet och hur vi ska engagera oss
i hållbar utveckling.

LÄS OCKSÅ: DAGS ATT VARA TYST?

I USA har Employee Engagement Group gjort undersökningar som visar att 70 procent av alla medarbetare är oengagerade eller till och med motvilligt inställda till sina arbetsuppgifter.

Å
andra sidan visar undersökningen att företag som har ett högre syfte än lönsam tillväxt
och som lever efter sina värderingar, där ökar medarbetarnas engagemang med
hela sex gånger. När medarbetare trivs och är engagerade blir de stolta över
sig själva, sitt företag och blir därmed företagets bästa ambassadörer och
säljare.

17 globala mål

År
2015 kom 193 nationer överens om 17 globala mål som ska vara uppnådda till år
2030. De 17 målen syftar till att vi år 2030 ska leva i en fredlig, jämlik och
rättvis värld helt utan extrem fattigdom och klimathot. Många företagsledare
funderar över hur de ska jobba med hållbar affärsutveckling och vilket
samhällsansvar de ska ta, socialt och ekologiskt.

Om
du vill öka medarbetarnas engagemang, stärka varumärket och öka er lönsamhet
hittar du det högre syftet, företagets vision och ledstjärna i de globala
målen. Genom att koppla företagets vision till de globala målen tar företaget
sitt första steg till att integrera hållbarhet in i sin affärsutveckling.

En
del företagare menar att man först behöver säkerställa sin egen lönsamhet innan
man kan dela med sig till andra. Andra menar att det räcker att företag drivs
inom rådande lagar och att det är vinstintresset som får företag att tänka
långsiktigt, att bry sig om sitt rykte, betala räkningar och hålla ingångna
avtal.

Jag
menar att det är lönsamt på alla sätt att bidra till en bättre värld inom ramen
för kärnverksamheten. Låt de globala målen bli ert företags ledstjärna och
trippel-stärk varumärket.

5 steg till ett starkt varumärke

1. MINNS DINA FAVORITLEKAR

Plocka fram dina favoritlekar ur minnet och undersök hur det kändes i kroppen då du lekte dessa lekar. I vilket tillstånd var du då?

2. VÄLJ TRE MÅL

Gå in på globalamalen.se och undersök vilka mål som ert företag är med och bidrar till inom ramen för er kärnverksamhet (välj ca 3 mål).

3. TÄNK PÅ BARNBARNEN

Svara på frågan ”Vad kommer du stolt berätta för dina barnbarnsbarn i framtiden då de frågar vad du och ditt företag bidrog med så att vi nådde de globala målen?”

4. FORMULERA VISIONEN

Formulera företagets vision (utifrån att vi redan nått de globala målen) genom att berätta vad ni bidrog till inom ramen för er kärnverksamhet och undersök om inte den visionen passionerat kittlar dina sinnen på samma sätt som dina favoritlekar gjorde då du var barn.

5. ENGAGERA MEDARBETARNA

Attrahera dig själv och dina medarbetare. Ta med dig dina medarbetare i frågeställningarna. Svara på frågorna tillsammans under en fikarast till att börja med.

LÄR DIG MER: Starta redan idag med ett digitalt övningspaket. Efter 99 minuter har du greppat hur du kan jobba med hållbar affärsutveckling och hur det stärker varumärket. Låt medarbetarna tjuvkika på de filmatiserade föreläsningarna.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 28 maj, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.