Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Pengar

Är pensionsförsäkring bäst för dig?

16 mars, 2014 4 minuters läsning
Visst är det bra att på olika sätt spara till sin pension. Men för dig med aktiebolag finns det bättre alternativ. Se här vad som passar dig bäst.

För en fåmansföretagare som i ett aktiebolag själv kan styra hur vinsten ska fördelas har alliansregeringens skatteregler försämrat lösningar med avdragsgilla pensionsförsäkringar. Pension beskattas nämligen numera hårdare än löneinkomst.

Driva Eget menar därför att du som har aktiebolag kan ha anledning att se upp med pensionsförsäkring.

Rent skattemässigt är det nu oftast bäst att ta ut en lön precis under gränserna för högre marginalskatt och betala bolagskatt på den övriga vinsten.

Det finns fem skäl till det:
  • Det beskattade kapitalet kan ses som ett pensionskapital med stor valfrihet kring hur pengarna ska användas.
  • Varje år kan du ta ut drygt 150 000 kr i utdelning med 20 procent i skatt (totalskatt på 37,6 procent när bolagsskatten räknas in). För den som har anställda kan det bli mycket större belopp.
  • Från och med det år som man fyllt 66 år går det att ta ut 100 000 kr om året i lön som på grund av det ökade jobbskatteavdraget för pensionärer bara beskattas med 10-15 procent. Enda socialavgiften är en pensionsavgift på 10,21 procent, som senare delvis betalas tillbaka i form av höjd pension.
  • Bolaget kan behållas så länge bolagsägaren lever och fungera som en extra lågbeskattade pensionskassa där lön och utdelning tas ut varje år.
  • Den som har möjlighet att få stor utdelning kan strunta i att ta ut denna utdelning och har då skattefavören till godo den dag aktierna säljs. En taktik kan då vara att sälja bolagets aktier efter några år och få största delen av försäljningssumman beskattad med 20 procent.

Alternativet pensionsutbetalning från pensionsförsäkring saknar dessa fördelar sedan skatereglerna ändrats och ger ingen flexibilitet – pensionspengarna beskattas som löneinkomst men ger inget jobbskatteavdrag.

Lösningarna på invändningarna:

Men trots nackdelana fortsätter många försäkringssäljare att sälja pensionsförsäkringar till dem som har aktiebolag. De använder då argument om att pensionsförsäkring ger större familjetrygghet, kan vara en bättre placeringsform och vara en bättre juridisk lösning vid dödsfall, skilsmässa och konkurs.

Men alla dessa tre faktorer går lätt att lösa även för den som har beskattat kapital i ett bolag:
  • Det beskattade kapitalet kan placeras i samma typ av fonder som pensionsförsäkringen har – oftast till lägre avgifter. Kapitalförsäkring är då ett flexibelt och bra alternativ.
  • Efterlevandeskydd och andra försäkringsskyddet som man får betala extra för i en pensionsförsäkring kan köpas separat i form av separata livförsäkringar och sjukförsäkringar. Gruppförsäkringar har då ofta lägst priser. Premiebefrielsen i en pensionsförsäkring är en form av försäkring som kostar extra.
  • Med hjälp av att skriva juridiska handlingar för direktpension kan det beskattade kapitalet öronmärkas för pension åt en anställd i bolaget och därmed skyddas vid en eventuell konkurs och styras på önskat sätt vid skilsmässa och dödsfall. Vill bolagsägaren sedan förändra situationen genom att till exempel sälja bolagets aktier är det bara att upplösa direktpensionsavtalen.

Främsta skälet mot pensionsförsäkring är att man låser upp sig för en utbetalning av pension - och pension ger inget jobbskatteavdrag.

Om man i stället tar ut det beskattade kapitalet år för år som lön och utdelning så blir skatten betydligt lägre än om dessa pengar tas ut i form av pensionsinkomst.

I väntan på att pengarna ska tas ut  av bolagsägaren kan bolaget placera dem antingen i vanliga aktier och fonder eller i en kapitalförsäkring  som i sin tur kan placera i aktier, fonder och andra placeringar, efter den risk man vill ta. Kapitalförsäkring är bästa alternativet för den som är optimist och tror att kapitalet kan förränta sig till mer än c a 4 procent i genomsnitt per år.

Bästa strategin:

Pensionsstrategin för dig med ett aktiebolag som har bra vinst och börjar närma dig pensionsåldern kan då se ut så här :
  1. Skatta av vinsten med bolagskatt och placera det beskattade kapitalet långsiktigt i olika fonder. Lägg in dem i kapitalförsäkring med låg avgift om du tror på en hög avkastning på minst  4 procent.
  2. Direktpension. Den som har ett bolag med viss risk, har anställda eller har en komplicerad familjesituation kan öronmärka en del av det beskattade kaptalet som pensionspengar med hjälp av ett juridiskt avtal som kallas direktpension.
  3. Periodiseringsfond. Avsätt pengar till periodiseringsfonder åren strax före pensionen, helst varje år från och med det år du fyller 60 år.
  4. Lön från 66. När pensionen närmar sig kan direktpensionsavtalet upplösas, och de beskattade pengarna börjar då betalas ut som lön det år du fyller 66 år.
  5. Behåll bolaget så länge det finns pengar kvar i det och fortsätt att betala ut lön och ta ut utdelning varje år. Lös upp periodiseringsfonderna som ger intäkter för bolaget som matchar löneuttagen.

Driva Egets råd till dig som har aktiebolag och är lite äldre blir därför det här:
  •  Ta ingen pensionsförsäkring. Om du redan har en så försök att snarast få sluta med att göra premieinbetalningar.

I denna kalkyl kan du se vad som skiljer mellan olika pensionslösningar: till kalkylen.

Ska jag verkligen ha pensionsförsäkring? Läs här Anders Anderssons svar till en läsare.

Artikeln ovan har väckt en av de största debatterna sedan driva-eget startade. Följ den debatten här nedan och skriv själv kommentarer. Anders Andersson hyllar här denna debatt.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.