Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Nyheter

De bästa och sämsta avdragen för aktiebolag och enskild firma 2020

Sponsrad artikel 8 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Vilka avdrag får aktiebolag och enskild firma göra 2020? Och vilka är de vanligaste avdragsmissarna? Här går vi igenom de viktigaste avdragen för ditt företag, och hur ditt företag kan spara pengar under en tuff tid.

Vad menas egentligen med avdrag?

Kostnader som är nödvändiga för att kunna driva verksamheten är avdragsgilla i de flesta fall. Det betyder att företaget får dra av kostnader som har anknytning till den verksamhet ni bedriver. Ett avdrag innebär att företaget inte behöver betala lika mycket i skatt.

Läs mer här:Skatteexpertens bästa tips på avdrag i deklarationen 2020.

Avdragen du måste ha koll på 2020

Avdrag för mobil och abonnemang till företaget

Företagets samtals- och abonnemangskostnader (för mobiltelefoner som används i företaget) är avdragsgilla rörelsekostnader oavsett företagsform, vilket även gäller vanliga telefoner. Mobiltelefoner räknas i normalfallet som förbrukningsinventarier vilket gör att de är direkt avdragsgilla i företaget och inte behöver skrivas av över tid.

Avdrag för inköp av dator till företaget

Företaget kan dra av hela beloppet direkt om värdet är maximalt ett halvt prisbasbelopp. Läs om beloppen för prisbasbelopp här. Om värdet är högre, dra av datorn genom regelbundna avskrivningar. Detta gäller oavsett företagsform.

Avdrag för inköp av programvara till företaget

Programvaror är avdragsgilla om de är standardiserade. Om programvaran är direkt tillverkad för din verksamhet beviljas avdrag över flera år, och följer samma princip som för inventarier.

Läs mer här: Deklarera din enskilda firma på 60 minuter, så gör du.

Avdrag vid bilresor för företagets räkning

Om du har ett aktiebolag kan du ta ut 18,50 kronor per mil för de bilresor du har gjort för företagets räkning – skattefritt. På detta belopp behöver företaget inte betala några arbetsgivaravgifter. Utöver milersättning kan du även få skattefri ersättning för parkerings-, färje-, bro-, väg- och tunnelavgifter samt trängselskatt som uppkommit vid dina tjänsteresor.

Om du har en enskild näringsverksamhet (enskild firma) eller handelsbolag gör du ett avdrag med 18,50 kronor per körd mil i verksamheten. Du får aldrig ta ut skattefri ersättning från dessa företagsformer, men genom att du gör avdraget i näringsverksamheten minskar både din skatt och dina egen­avgifter. 

Även för enskilda näringsidkare är utgifter för parkerings-, väg-, bro-, färje- och tunnel­avgifter samt trängselskatt avdragsgilla. Avdragen gäller även om du har lånat en bil.

Tips! Fixa deklarationen själv – direkt från bokföringsprogrammet
I ett smart bokföringsprogram med deklarationstillval sköter du enkelt, snabbt och säkert din deklaration själv – online. Det behöver inte vara svårt. Med rätt förutsättningar kan det till och med gå under timmen – till exempel med deklarationsprogrammet Visma eEkonomi som just nu finns till ett extra bra erbjudande.

Avdragen som är lätta att missa – har du koll?

Avdrag för kontor hemma

Om du har enskild firma

Om du har en särskild lokal i din bostad som är tydligt avsatt för ditt företag, får du göra avdrag för en skälig del av de löpande kostnaderna för drift. Exempel på detta är värme, ström, vatten och förslitning. Du har också möjlighet att göra avdrag för utgifter som hör direkt till näringsverksam­heten.

Om du däremot inte har en särskilt inrättad del i bostaden för din verksamhet kan du fortfarande få avdrag – men inte lika mycket. Du får då ett schablonavdrag för “arbetsrum i bostaden”, under förutsättningen att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar där. Om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din maka eller make, får du avdrag med 2 000 kronor per år.

Om arbetsrummet istället finns i en bostadsrätt eller en hyresrätt får du göra avdrag med 4 000 kronor per år. I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrummet i bostaden – inklusive kostnader för värme, vatten, el, internet och bredband etc.

Om du har aktiebolag

Hyr du ut din privatbostad eller hyresrätt till din, eller någon närståendes, uppdrags- eller arbetsgivare eller till ditt eget bolag får du bara avdrag för den ökning av kostnaderna som uthyrningen medför (den faktiska merkostnaden).

Hyresersättningen du då får från ditt aktiebolag kommer efter avdrag att beskattas i inkomstslaget kapital (med 30 procent) om hyresersättningen anses som marknadsmässig. Skulle du ta ut en hyresersättning som är högre än vad som kan anses marknadsmässigt, kommer beskattningen för denna del att ske i inkomstlaget tjänst.

Det måste finnas ett hyresavtal och ett behov av lokalen för aktiebolaget, annars har du inte rätt till avdrag.

Hyran som ditt aktiebolag betalar till dig privat är avdragsgill i aktiebolaget. Det som gäller aktiebolag gäller även handelsbolag eftersom handelsbolaget är en juridisk person.

Läs mer här:8 säkra avdrag för enskild firma med kontor hemma.

Avdrag för friskvård och motion

Företaget kan erbjuda sina anställda ett friskvårdsbidrag, som den anställde kan använda för motion eller annan friskvård. Den anställde väljer själv hur den vill utnyttja friskvårdsbidraget, inom ramen för arbetsgivarens godkännande. 

Om friskvårdsbidraget ska vara skattefritt krävs att det erbjuds på samma villkor till hela personalen, och med samma belopp. Det måste dessutom vara av mindre värde och av enklare slag.

Vad menas då med mindre värde?
Skatteverket anser att 5 000 kronor inklusive moms per anställd och år utgör ett mindre värde. Obs! Om företaget erbjuder ett friskvårdsbidrag som överstiger dessa 5 000 kronor, ska de anställda beskattas på HELA beloppet.

Friskvårdsbidraget får bara användas för motions- och friskvårdsaktiviteter av enklare slag. Idag ingår också ridning, golf, segling och utförsåkning i denna definition. Obs! Om arbetsgivaren ersätter en anställd för den personens utlägg för en aktivitet som inte är av enklare slag, så ska den anställde beskattas som för lön för HELA beloppet.

Om aktiviteten kostar mer än 1 000 kronor inklusive moms per tillfälle uppfylls inte heller kraven för “enklare slag” och “mindre värde”. En sådan aktivitet ska beskattas. Exempel: Det kan innebära att det är bättre att köpa liftkort dag för dag istället för en hel vecka, om du vill att liftkortet ska vara skattefritt.

Om du har enskild firma kan du inte göra avdrag för din friskvård. Ett gymkort till firmaägaren är till exempel inte avdragsgillt. Som aktiebolagsägare kan du däremot dra av gymkortet, eftersom du räknas som anställd.

Läs mer: Allt du behöver veta om friskvårdsbidrag.

Avdrag för facklitteratur

Speciallitteratur som du köper direkt för verksamheten och som du behöver för att klara av jobbet, är avdragsgill oavsett vilken företagsform du har. Vid en granskning måste du kunna tala om på vilket sätt inköpet är nödvändigt och hur litteraturen används. 

Du kan inte får avdrag för litteratur för studiesyfte eller vidareutbildning, allmänna uppslagsverk eller litteratur som läses av en bredare krets. Samma sak gäller för dagstidningar och vanliga veckotidningar som läses av en bredare krets och kan anses vara av privat karaktär. Nyckelordet för att få göra avdrag är facklitteratur.

Avdrag för utbildnings-, konferens- och kurskostnader 

Kurser eller konferenser är avdragsgilla om de är till nytta för företaget och det finns ett utarbetat kursprogram. Praxis för detta är att den matnyttiga delen av en kurs eller en konferens bör pågå minst sex timmar per dag eller ca 30 timmar under en femdagarsvecka.

En väldigt lång eller helt allmän utbildning, exempelvis en körkortsutbildning, är inte avdragsgill. Inte heller yrkesutbildningar är avdragsgilla. Istället blir kostnaden avdragsgill som för lön och den anställde riskerar förmånsbeskattning. 

Samma regler som för Sverige gäller inom EU. Om kursen däremot är utanför EU så görs en jämförelse om det är ekonomiskt försvarbart att gå kursen utanför EU. Det kan också ha betydelse om kursen finns i Sverige till lägre kostnad. Reglerna för detta är desamma för aktiebolag och enskild firma.

Läs mer här:Allt om deklarationen 2020 – här hittar du nyheterna, avdragen och regeländringarna.

Avdragen du absolut inte ska göra – här är de vanligaste missarna

Alla kostnader är inte avdragsgilla, trots att de i sig kan anses tillhöra den verksamhet du bedriver. Avdragsförbudet gäller oavsett företagsform och gäller exempelvis:

  • Böter och andra offentligrättsliga sanktionsavgifter
  • Svenska allmänna skatter, ex inkomstskatt.
  • Skattetillägg
  • Förseningsavgifter och kontrollavgifter enligt skatteförfarandelagen
  • Viten
  • Kostnadsränta på skattekontot
  • Felparkeringsavgifter
  • Mutor

Rättegångskostnader och advokatkostnader är avdragsgilla om de kan anses vara kostnader för att öka de skattepliktiga inkomsterna eller minska de avdragsgilla kostnaderna. Detta gäller också oavsett vilken företagsform du har.

Avdrag medges inte heller för kostnader för att upprätta deklaration eller att driva skatteprocesser (däremot är bokföringshjälp avdragsgillt, men alltså inte deklarationshjälp.)

Tipsen kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem som är expert på fåmansföretagslagstiftningen.

Om Visma Spcs
I orostider är extra viktigt att stötta varandra och få hjälp, och vi är starkare tillsammans! I snart fyra decennier har Visma Spcs hjälpt Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.