Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

10 fällor som skadar ditt rykte

9 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Nöjda kunder är det bästa sättet att sälja mer och få gratis PR medan missnöjda kan skada ditt rykte. Här är tio fällor att undvika och råden som får kunden att rekommendera dig.En missnöjd kund pratar om dig med 20 andra personer, en nöjd kund med fem. Det menar Maria Zälle som i sitt företag Gentile utbildar och tränar personal i genuint bemötande.


– Kunder som klagar kostar fruktansvärt mycket, men spontana rekommendationer kan man tjäna pengar på, säger hon.

Ett exempel är Inger Höfgfeldt som lyckats sälja för två miljoner i sin webbshop under januari till mars i år  och fått 10 000 följare på Facebook – utan reklam.

– Våra kunder berättar om oss för andra och gör reklam för oss. Vi försöker ha jättebra service och vara personliga. Det verkar ha gått hem, säger hon.

Läs hela intervjun med Inger här: Hon gick från nedläggningshot till miljonintäkter.

Hur du bemöter dina kunder är alltså avgörande för ditt företag.

– Kunden kommer med spargris full av förväntningar och förhoppningar. Och tar inte jag emot den så går kunden med den någon annanstans, säger Maria Zälle.

För att lyckas gäller det att förstå kundens behov och förväntningar och ta hand om dem, emnar Maria. Fråga dig själv: ”Vad är det jag säljer – egentligen?”

Maria berättar om när hon frågade en kvinna som drev ett kafé hur hon kunde vara så glad hela tiden. Svaret blev: ”Men du, jag vet ju vad jag säljer. Kaffe är inte min kärnverksamhet. Jag säljer bekräftelse.”

Det gäller alla branscher, menar Maria:

– Kärnverksamheten är människor, säger hon.

Här är fällorna att se upp för – och Marias råd för hur du undviker dem:1. Du tänker inte på att göra kunden glad
Varje person som har med dig att göra ska vara lite gladare när den lämnar dig än innan – oavsett ärende – då får du nöjda kunder och rekommendationer.

2. Du gömmer dig
Har du en butik? Hjälp dig själv, så att du inte hamnar bakom disken. Sätt en prick på golvet där du ska stå istället. Välj en plats där du har störst möjlighet att nå dina kunder.

3. Du lyckas inte dölja din stress
Har du en hektisk dag med ständigt nya kunder eller uppgifter? Låt inte det påverka ditt kundbemötande! Töm först hela kroppen på luft – andas sen in ny luft så får du energi.

4. Du skickar otydliga mejl
När du ska skicka ett mejl så sätt dig in i var är personen är när den får det. Har den precis fått hundra andra mejl? Kom ihåg att vara ödmjuk och personlig och ge kunskap. Tonfallet ska vara möjliggörande för mottagaren. Är det ett viktigt mejl så skicka det till dig själv först och se att det ser bra ut – i både mobil och på dator.

5. Du är opersonlig
Var inte rädd för att vara ödmjuk och personlig, det lönar sig – även på webben.
– Många webbsajter är väldigt opersonliga idag medan kundtjänsten ofta är jättetrevlig, påpekar Maria.

6. Du låter ditt privatliv gå ut över kunderna
Har du haft det tufft privat kan det vara kämpigt att orka vara glad mot kunder. Se dina arbetskläder som en uniform, även om du jobbar i privata kläder. Tänk när du sätter på dig dem: ”Jag går in i den här rollen nu. Jag blir stolt. Jag blir trygg. Jag är här för att leverera.”

7. Du dröjer med att ge respons
Säkerställ att kunden får snabb respons. Till exempel ett personligt automejl om de beställt något i din webbshop eller anmält sig till ett event.
– Människor behöver bli sedda här och nu. Annars startar en oro och då är de redan negativt inställda, säger Maria.

8. Du slarvar med att besvara frågor
Människor frågar för att de är stressade. Får du hela tiden samma fråga så påminn dig att det är en ny person som frågar.
– Ju lugnare och trevligare du svarar ju större chans är det att du kan få en merförsäljning i slutändan, säger Maria.

9. Du lyckas inte hantera klagomål
Skäller kunden ut dig så gäller det att agera i tre steg. Börja med att lyssna hundra procent fokuserat och med empati. Våga sedan bryta situationen och ta kommandot över situationen, sätt en käpp i hjulet. Hitta sedan en ny lösning. Kommer du inte på den direkt så be att få återkomma.

10. Du slutar att höra av dig
Har du råkat ut för en missnöjd kund så hör gärna av dig en extra gång och följ upp hur kunden känner.
– Skicka det där extra mejlet. Ring upp och fråga om det känns okej nu. På så sätt kan du bromsa att kunden avråder andra från att göra affärer med dig, säger Maria.

Läs också: 5 fällor som skrämmer bort dina kunder


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.