Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

10 fällor som skadar ditt rykte

9 april, 2015 4 minuters läsning
Nöjda kunder är det bästa sättet att sälja mer och få gratis PR medan missnöjda kan skada ditt rykte. Här är tio fällor att undvika och råden som får kunden att rekommendera dig.En missnöjd kund pratar om dig med 20 andra personer, en nöjd kund med fem. Det menar Maria Zälle som i sitt företag Gentile utbildar och tränar personal i genuint bemötande.


– Kunder som klagar kostar fruktansvärt mycket, men spontana rekommendationer kan man tjäna pengar på, säger hon.

Ett exempel är Inger Höfgfeldt som lyckats sälja för två miljoner i sin webbshop under januari till mars i år  och fått 10 000 följare på Facebook – utan reklam.

– Våra kunder berättar om oss för andra och gör reklam för oss. Vi försöker ha jättebra service och vara personliga. Det verkar ha gått hem, säger hon.

Läs hela intervjun med Inger här: Hon gick från nedläggningshot till miljonintäkter.

Hur du bemöter dina kunder är alltså avgörande för ditt företag.

– Kunden kommer med spargris full av förväntningar och förhoppningar. Och tar inte jag emot den så går kunden med den någon annanstans, säger Maria Zälle.

För att lyckas gäller det att förstå kundens behov och förväntningar och ta hand om dem, emnar Maria. Fråga dig själv: ”Vad är det jag säljer – egentligen?”

Maria berättar om när hon frågade en kvinna som drev ett kafé hur hon kunde vara så glad hela tiden. Svaret blev: ”Men du, jag vet ju vad jag säljer. Kaffe är inte min kärnverksamhet. Jag säljer bekräftelse.”

Det gäller alla branscher, menar Maria:

– Kärnverksamheten är människor, säger hon.

Här är fällorna att se upp för – och Marias råd för hur du undviker dem:1. Du tänker inte på att göra kunden glad
Varje person som har med dig att göra ska vara lite gladare när den lämnar dig än innan – oavsett ärende – då får du nöjda kunder och rekommendationer.

2. Du gömmer dig
Har du en butik? Hjälp dig själv, så att du inte hamnar bakom disken. Sätt en prick på golvet där du ska stå istället. Välj en plats där du har störst möjlighet att nå dina kunder.

3. Du lyckas inte dölja din stress
Har du en hektisk dag med ständigt nya kunder eller uppgifter? Låt inte det påverka ditt kundbemötande! Töm först hela kroppen på luft – andas sen in ny luft så får du energi.

4. Du skickar otydliga mejl
När du ska skicka ett mejl så sätt dig in i var är personen är när den får det. Har den precis fått hundra andra mejl? Kom ihåg att vara ödmjuk och personlig och ge kunskap. Tonfallet ska vara möjliggörande för mottagaren. Är det ett viktigt mejl så skicka det till dig själv först och se att det ser bra ut – i både mobil och på dator.

5. Du är opersonlig
Var inte rädd för att vara ödmjuk och personlig, det lönar sig – även på webben.
– Många webbsajter är väldigt opersonliga idag medan kundtjänsten ofta är jättetrevlig, påpekar Maria.

6. Du låter ditt privatliv gå ut över kunderna
Har du haft det tufft privat kan det vara kämpigt att orka vara glad mot kunder. Se dina arbetskläder som en uniform, även om du jobbar i privata kläder. Tänk när du sätter på dig dem: ”Jag går in i den här rollen nu. Jag blir stolt. Jag blir trygg. Jag är här för att leverera.”

7. Du dröjer med att ge respons
Säkerställ att kunden får snabb respons. Till exempel ett personligt automejl om de beställt något i din webbshop eller anmält sig till ett event.
– Människor behöver bli sedda här och nu. Annars startar en oro och då är de redan negativt inställda, säger Maria.

8. Du slarvar med att besvara frågor
Människor frågar för att de är stressade. Får du hela tiden samma fråga så påminn dig att det är en ny person som frågar.
– Ju lugnare och trevligare du svarar ju större chans är det att du kan få en merförsäljning i slutändan, säger Maria.

9. Du lyckas inte hantera klagomål
Skäller kunden ut dig så gäller det att agera i tre steg. Börja med att lyssna hundra procent fokuserat och med empati. Våga sedan bryta situationen och ta kommandot över situationen, sätt en käpp i hjulet. Hitta sedan en ny lösning. Kommer du inte på den direkt så be att få återkomma.

10. Du slutar att höra av dig
Har du råkat ut för en missnöjd kund så hör gärna av dig en extra gång och följ upp hur kunden känner.
– Skicka det där extra mejlet. Ring upp och fråga om det känns okej nu. På så sätt kan du bromsa att kunden avråder andra från att göra affärer med dig, säger Maria.

Läs också: 5 fällor som skrämmer bort dina kunder


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.