Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Bygg en företagskultur för miljarder

19 oktober, 2014 3 minuters läsning
I veckan var jag på Healthy Business, en dag anordnad av företaget Euro Accident på Nalen i Stockholm. Det var en lång rad intressanta talare, bland annat Felix Herngren från Solsidan och lyckoaktivisten Erik Fernholm.

Men den talare som gjorde störst intryck på mig var nog mobiloperatören 3:s VD Nicholas Högberg. Han talade bland annat om att bygga en företagskultur, och trots att han bara var på scen en kvart har jag funderat mycket på vad han sa.

Jag har länge varit intresserad av 3. Min syster Caroline har jobbat där i tio år och älskar verkligen sitt jobb, och de personer jag träffat som jobbar eller jobbat där är ofta lyriska. Nu senast igår på ett dop. Företaget har också vuxit som en raket, från att ha varit något konkurrenterna skrattat åt – till att omsätta miljarder och sysselsätta över 1 200 människor i Sverige. Medarbetarna infinner sig glatt på deras ”Sales Academy” – en söndag. Trots att det är frivilligt kommer alla. ”Roligaste dagen på hela året” är medarbetarnas betyg.

Men jag har också mött några skeptiker, som antingen slutat på företaget för att kulturen inte passat dem, eller som kritiserar 3 för deras säljanda och smått "sektaktiga" stil.

För mig är de här två ytterligheterna en stor anledning till att 3 lyckats så bra. Deras extremt tydliga företagskultur säger: ”Så här är vi! Antingen älskar du det – då kan du gå hur långt som helst hos oss. Eller så hatar du det – då kommer du inte att trivas här och då ska du heller inte jobba här”.

Egentligen är det så självklart: alla kommer inte att älska att jobba med eller hos dig. Vissa kommer kanske till och med att hata det. Och det är BRA! Du vill ju ha kunder och medarbetare som skriver under på det du står för, annars blir varken du eller de glada.

Varför är det då så svårt? Min enkla analys är att företag generellt är dåliga på att bestämma sig för vilka de är. Man vill bli älskad av alla i Jantes underbara land och vågar inte köra sitt race. Kanske vet man inte själv vilket race man ska köra? Och att agera på det. Alla kan säga att de är entreprenöriella eller snabbfotade, men hur är man det på riktigt?

Som Nicholas Högberg sa på Healthy Business: ”Man måste man ha ett 100-procentigt engagemang, verkligen brinna fullt ut för det man gör”. Först när du som ledare visar fullt ut vad ni står för kommer folk att följa efter.

På Driva Eget har vi sedan starten haft en väldigt tydligt entreprenöriell kultur – inte så konstigt kanske med tanke på vad vi gör. Snabbfotade, idédrivna, säljfokus osv. För mig har det alltid varit solklart. Men nu när vi växer måste jag fråga mig själv: är jag tillräckligt tydlig med vilka vi är? Både internt och externt, mot kunder, läsare, webbesökare, medarbetare och konsulter? Jag tror att vi kan bli väldigt mycket bättre på det och ser fram emot att göra den resan tillsammans med mitt grymma team. Jag tror också att det är superviktigt just nu när vi växer, av anledningar jag skriver om i den här artikeln.

Min fråga till dig denna vecka är därför: Vem är du och ditt företag? Vad är ni INTE? Vilka kunder vill ni ska älska er, och finns det andra ni inte vill bli älskade av? Vilka medarbetare kommer att älska er – och vilka kommer inte göra det? Kort sagt: vilka är ni?

Lämna gärna en kommentar!

carolineMin syster vann Årets Engagemang på 3 2012. Hon är verkligen världens mest engagerade person, är så grymt stolt över henne!


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.