Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

Bytte affärsmodell – dubblade omsättningen

Yasemin Bayramoglu 13 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Henric Malmbergs och Tom Söderlunds kund kom med idén som fick dem att tänka om.

Även om det gick stadigt framåt för Weld fick de inte riktigt snurr på affärerna – tills de helt svängde om affärsmodellen. Då mer än dubblades omsättningen, två gånger om.

Weld lanserades 2015 som ett verktyg för entreprenörer med it-idéer men utan kodkunskaper. Med Weld kunde i princip vem som helst bygga digitala prototyper, snickra hemsidor och skapa appar.
– Vi hade gjort marknadstester och prototyper och var ganska säkra på att det fanns en stark efterfrågan, berättar grundaren Tom Söderlund.

LÄS OCKSÅ: FIXA BÄSTA ÅRET NÅGONSIN

Tom och medgrundaren Henric Malmberg hade heller inte fel. Weld fick tidigt betalande kunder och många användare. Men även om det gick stadigt framåt var det svårt att få snurr på affärerna.
– Det var inte en raket, det märkte vi, men inte heller helt värdelöst, så vi fortsatte att kämpa. Kurvorna pekade alltid uppåt och några gånger trodde vi att det tog fart men så gjorde det ändå inte det.

Utvecklades inte tillräckligt snabbt


Den ursprungliga kundgruppen visade sig vara kostnadskänslig, då de ofta var i ett kritiskt skede där de ville hålla hårt i pengarna. Dessutom var deras behov väldigt skiftande, det var svårt att bygga en produkt som kunde täcka allt som efterfrågades och Weld var på väg att bli spretig.
– Runt årsskiftet 2017 kände vi att det här håller inte, det utvecklas inte i den takt vi vill.

I samma veva blev Tom och Henric kontaktade av Polarn O. Pyret, som hade hittat deras verktyg och ville använda det. Men inte för att göra fristående appar utan för att marknadsavdelningen själv skulle kunna skapa design och interaktivt innehåll på deras befintliga webbplats.
– Det var en aha-upplevelse, vi hade inte ens tänkt i de banorna innan.

Det var inte helt självklart för Tom och Henric hur de skulle göra. De gick tillbaka till strategiarbetet och analyserade läget. Vad skulle en ny kundgrupp och affärsmodell egentligen innebära?
– Vi försökte överblicka konsekvenserna, om vi till exempel skulle bli tvungna att släppa eller ge upp något annat. Vi visste även att det skulle ställa nya krav på bland annat support och utbildningar.

Ändrade prismodell


De kontaktade då andra företag som liknade Polarn O. Pyret, för att kolla av intresset hos den potentiellt nya kundgruppen. När de ganska snabbt fick napp hos både Whirlpool och Indiska bestämde de sig för att satsa. Men det gick inte från en dag till en annan.
– Det var läskigt att släppa taget av det gamla för vi fick in kunder parallellt där också. Det blev en övergångstid på några månader då vi behövde lägga tid på båda sakerna samtidigt, för att sedan successivt bli mindre och mindre motiverade att satsa på det gamla.

Omsvängningen innebar inte bara en ny målgrupp och produkt utan också nya konkurrenter. Tom och Henric behövde se över sin paketering och prismodell. I stället för att ta betalt per person tar de nu betalt per team, och de har inte längre en fast prislista. Samtidigt har betalningsviljan hos kunderna ökat.
– Vi gick från kunder som tyckte att fem dollar i månaden var dyrt till att kunna ta tiotusentals kronor i månaden. Vi har till och med fått höra att vi är ”för billiga”.

Dubblade omsättningen på ett år


Satsningen visade sig vara helt rätt. Nu har Weld vuxit till att vara sju anställda. Omsättningen dubblades mellan 2016 och 2017 och kommer att dubblas i år igen.
– Vi har kunnat växa mycket fortare både i antal kunder och på intäktssidan än med tidigare modell. Det är nog rimligt att säga att vi inte hade överlevt om vi inte hade svängt om, för vi gjorde en stor investeringsrunda efteråt och jag tror inte att de hade varit intresserade av oss annars.

Enligt Tom har han nu lärt sig att det bara finns ett sätt att mäta säkert om en affärsmodell håller: att börja sälja den.
– Det är väldigt stor skillnad på att intervjua någon om de är intresserade av en tjänst och att faktiskt få någon att betala för den. En erfarenhet jag tar vidare är att man bör ta betalt direkt från början, inte ha någon gratis betaversion, för man bara lurar sig själv.

Räkna baklänges


Det gäller alltså att våga överge sina första antaganden. Men hur vet man att det är dags att svänga om? Ja, där finns inget enkelt svar enligt Tom. För Weld var det inte svart eller vitt.
– Jag tror aldrig vi själva hade tagit steget att släppa målgruppen om vi inte hade haft något annat, när alla kurvor fortfarande pekade uppåt. Man vill ju inte ge upp för tidigt heller.

Toms råd är att räkna baklänges utifrån vad man vill och behöver omsätta och sätta konkreta mål utifrån det.
– Kan vi nå dit med den modell vi har? Bestäm att har vi inte nått målen vid en viss tidpunkt måste vi styra om eller lägga ner. Gå inte bara på känsla.
Även ett externt bollplank kan hjälpa en att se saker klarare och med ett annat perspektiv, påpekar Tom.
– Vi har idag en grupp av smarta människor runt oss som hjälper oss sätta mål och vara ärliga mot oss själva. Just nu är det mycket här och nu. När vi klarat det vi gör idag under en längre period kan vi börja zooma ut och fundera på vad som är nästa stora strategiska steg.

Dags att svänga om? 3 tips från Tom

1. Är ni på rätt väg?
Vad är målet för just dig med ditt företag, vart vill ni? Hur ser det ut, har ni möjlighet att nå dit med modellen ni har nu eller finns det andra segment som kan vara mer intressanta?

2. Gå inte på magkänsla
Börja inte bygga en produkt på magkänslan att det kanske finns ett intresse. Skapa
i stället en sajt där du beskriver produkten och priset och där människor kan signa upp sig (helst ska de behöva ta fram kreditkortet) om de är intresserade.

3. Sätt ett konkret mål
Driv trafik till sajten med hjälp av annonser på Facebook och Google och sätt ett mål, till exempel: om jag driver 1 000 personer till den här hemsidan och får minst 100 att signa upp sig 
– då kör vi.

AV EBBA ARNBORG

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.