Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

Bytte affärsmodell – dubblade omsättningen

Yasemin Bayramoglu 13 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Henric Malmbergs och Tom Söderlunds kund kom med idén som fick dem att tänka om.

Även om det gick stadigt framåt för Weld fick de inte riktigt snurr på affärerna – tills de helt svängde om affärsmodellen. Då mer än dubblades omsättningen, två gånger om.

Weld lanserades 2015 som ett verktyg för entreprenörer med it-idéer men utan kodkunskaper. Med Weld kunde i princip vem som helst bygga digitala prototyper, snickra hemsidor och skapa appar.
– Vi hade gjort marknadstester och prototyper och var ganska säkra på att det fanns en stark efterfrågan, berättar grundaren Tom Söderlund.

LÄS OCKSÅ: FIXA BÄSTA ÅRET NÅGONSIN

Tom och medgrundaren Henric Malmberg hade heller inte fel. Weld fick tidigt betalande kunder och många användare. Men även om det gick stadigt framåt var det svårt att få snurr på affärerna.
– Det var inte en raket, det märkte vi, men inte heller helt värdelöst, så vi fortsatte att kämpa. Kurvorna pekade alltid uppåt och några gånger trodde vi att det tog fart men så gjorde det ändå inte det.

Utvecklades inte tillräckligt snabbt


Den ursprungliga kundgruppen visade sig vara kostnadskänslig, då de ofta var i ett kritiskt skede där de ville hålla hårt i pengarna. Dessutom var deras behov väldigt skiftande, det var svårt att bygga en produkt som kunde täcka allt som efterfrågades och Weld var på väg att bli spretig.
– Runt årsskiftet 2017 kände vi att det här håller inte, det utvecklas inte i den takt vi vill.

I samma veva blev Tom och Henric kontaktade av Polarn O. Pyret, som hade hittat deras verktyg och ville använda det. Men inte för att göra fristående appar utan för att marknadsavdelningen själv skulle kunna skapa design och interaktivt innehåll på deras befintliga webbplats.
– Det var en aha-upplevelse, vi hade inte ens tänkt i de banorna innan.

Det var inte helt självklart för Tom och Henric hur de skulle göra. De gick tillbaka till strategiarbetet och analyserade läget. Vad skulle en ny kundgrupp och affärsmodell egentligen innebära?
– Vi försökte överblicka konsekvenserna, om vi till exempel skulle bli tvungna att släppa eller ge upp något annat. Vi visste även att det skulle ställa nya krav på bland annat support och utbildningar.

Ändrade prismodell


De kontaktade då andra företag som liknade Polarn O. Pyret, för att kolla av intresset hos den potentiellt nya kundgruppen. När de ganska snabbt fick napp hos både Whirlpool och Indiska bestämde de sig för att satsa. Men det gick inte från en dag till en annan.
– Det var läskigt att släppa taget av det gamla för vi fick in kunder parallellt där också. Det blev en övergångstid på några månader då vi behövde lägga tid på båda sakerna samtidigt, för att sedan successivt bli mindre och mindre motiverade att satsa på det gamla.

Omsvängningen innebar inte bara en ny målgrupp och produkt utan också nya konkurrenter. Tom och Henric behövde se över sin paketering och prismodell. I stället för att ta betalt per person tar de nu betalt per team, och de har inte längre en fast prislista. Samtidigt har betalningsviljan hos kunderna ökat.
– Vi gick från kunder som tyckte att fem dollar i månaden var dyrt till att kunna ta tiotusentals kronor i månaden. Vi har till och med fått höra att vi är ”för billiga”.

Dubblade omsättningen på ett år


Satsningen visade sig vara helt rätt. Nu har Weld vuxit till att vara sju anställda. Omsättningen dubblades mellan 2016 och 2017 och kommer att dubblas i år igen.
– Vi har kunnat växa mycket fortare både i antal kunder och på intäktssidan än med tidigare modell. Det är nog rimligt att säga att vi inte hade överlevt om vi inte hade svängt om, för vi gjorde en stor investeringsrunda efteråt och jag tror inte att de hade varit intresserade av oss annars.

Enligt Tom har han nu lärt sig att det bara finns ett sätt att mäta säkert om en affärsmodell håller: att börja sälja den.
– Det är väldigt stor skillnad på att intervjua någon om de är intresserade av en tjänst och att faktiskt få någon att betala för den. En erfarenhet jag tar vidare är att man bör ta betalt direkt från början, inte ha någon gratis betaversion, för man bara lurar sig själv.

Räkna baklänges


Det gäller alltså att våga överge sina första antaganden. Men hur vet man att det är dags att svänga om? Ja, där finns inget enkelt svar enligt Tom. För Weld var det inte svart eller vitt.
– Jag tror aldrig vi själva hade tagit steget att släppa målgruppen om vi inte hade haft något annat, när alla kurvor fortfarande pekade uppåt. Man vill ju inte ge upp för tidigt heller.

Toms råd är att räkna baklänges utifrån vad man vill och behöver omsätta och sätta konkreta mål utifrån det.
– Kan vi nå dit med den modell vi har? Bestäm att har vi inte nått målen vid en viss tidpunkt måste vi styra om eller lägga ner. Gå inte bara på känsla.
Även ett externt bollplank kan hjälpa en att se saker klarare och med ett annat perspektiv, påpekar Tom.
– Vi har idag en grupp av smarta människor runt oss som hjälper oss sätta mål och vara ärliga mot oss själva. Just nu är det mycket här och nu. När vi klarat det vi gör idag under en längre period kan vi börja zooma ut och fundera på vad som är nästa stora strategiska steg.

Dags att svänga om? 3 tips från Tom

1. Är ni på rätt väg?
Vad är målet för just dig med ditt företag, vart vill ni? Hur ser det ut, har ni möjlighet att nå dit med modellen ni har nu eller finns det andra segment som kan vara mer intressanta?

2. Gå inte på magkänsla
Börja inte bygga en produkt på magkänslan att det kanske finns ett intresse. Skapa
i stället en sajt där du beskriver produkten och priset och där människor kan signa upp sig (helst ska de behöva ta fram kreditkortet) om de är intresserade.

3. Sätt ett konkret mål
Driv trafik till sajten med hjälp av annonser på Facebook och Google och sätt ett mål, till exempel: om jag driver 1 000 personer till den här hemsidan och får minst 100 att signa upp sig 
– då kör vi.

AV EBBA ARNBORG

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.