Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så fixar du bästa året någonsin

Yasemin Bayramoglu 11 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Stäm av och ta sikte på ditt mål. FOTO GETTY IMAGES

Ta dig tiden nu att tänka igenom ditt företagande, så att du kan kickstarta året och nå nya höjder. 
Vi guidar dig!

Nytt år och nya möjligheter. Passa på att reflektera över det gångna året och lyfta blicken inför det nya. Att ta tag i det viktiga strategiarbetet som ofta får stå åt sidan för all brandsläckning i vardagen lägger grunden för en inspirerande nytändning.
– Försök hitta tid till eftertanke och håll en mini-
konferens där du gör ett bokslut med dig själv. Helst efter att du först tagit dig tid att varva ner och få en liten paus, råder företagscoachen Eva Swede, som äger företaget Fri och Stark.

LÄS OCKSÅ: 5 NYCKLAR FÖR ATT SÄTTA SÄKRA MÅL

Är du på rätt väg? Vad har du lyckats med och hur kan du bygga vidare på det? Vilka lärdomar vill du ta med eller lämna bakom dig? Vilka nya vanor eller beslut skulle kunna lyfta dig? Vill du fortsätta jobba mot dina befintliga mål eller sätta nya?
– Avstämning är nyckeln. Tänk över vad du gör och titta på konsekvenserna av det så kan du vinna såväl tid som pengar. Väg olika mål mot varandra för att få fram några saker att fokusera på under den kommande perioden. Först när du vet vad du själv vill kan du vara tydlig mot såväl kunder som leverantörer och medarbetare.

Våga välja – och plocka bort


Men hur lyckas man kombinera såväl sin personliga utveckling, sin fritid och sina företagsmål? Tänk om de krockar? Får man ihop tiden? Enligt Eva handlar det om att våga välja. Spring inte på alla bollar. Du kan inte hinna allt.
– Vill du lägga till något nytt måste du också plocka bort något, om du inte ska utöka. Det är vanligt att bara lägga till och då kommer man i kläm till slut. Tid är demokratiskt, alla har 24 timmar på dygnet, varken mer eller mindre, det är vårt eget val vad vi gör av dessa. Du skulle till exempel kunna välja bort familj, men du kanske inte vill.

Har du massor av idéer och svårt att välja? Skriv ner alla, och deras för- och nackdelar, hinder och möjligheter. Vad är praktiskt och möjligt? Vad är du beredd att investera? Bolla gärna med någon, men släpp tankarna på vad andra ska tycka. Det är ditt val, ditt ansvar och du som måste ta konsekvenserna.
– Välj ut några mål som känns som de mest realistiska och lockande. Lyssna både på hjärta och hjärna. Vad säger din inre kompass? Sätt resten på väntelista.

3-STEGSRAKETEN SOM TAR DIG TILL DITT MÅL
– se över det här

3) DIG SJÄLV

Gå tillbaka till din grundidé och din drivkraft, vad vill du, hur vill du känna dig, vad motiverar dig? Är du på rätt väg? Gör du det du faktiskt vill? Se även över din arbetsmiljö och lyssna in hur du mår; har du stressymptom så ska de tas på allvar. Kom ihåg att jobbet kan spilla över på privatlivet och vice versa, du behöver få ihop de olika delarna i ditt liv till en helhet.
Utifrån detta: Vad kan utvecklas framåt?
– Hur går det för dina företagsdrömmar och hur mår din affärs-
idé – behöver din produkt eller tjänst utvecklas eller provas mot marknaden? Kanske du vill växa eller finslipa interna processer? Vad du vill kan växla över tiden, så våga förändras.

2) DITT TEAM

Se över ditt team i en vidare bemärkelse än bara eventuella anställda och samarbetspartners. Inkludera även kunder, leverantörer, familj och intressenter. Vad har de för mål och motivation, vill ni åt samma håll?
– Lyssna, men våga också stå upp för ditt företag, vara chef och ta beslut utan att alla tycker exakt likadant. Var en god kommunikatör. Tänk på att dialog är kittet och att båda sidor ska känna att de är vinnare.

3) DIN OMVÄRLD
Fundera över vad som händer i omvärlden och hur det påverkar dig. Är din affärsidé fortfarande aktuell? Kanske behöver du fortbildning för att hänga med, hjälp att bolla från en mentor, eller stöd genom någon nätverksgrupp. Kanske ska du göra en marknadsundersökning.
– Omvärlden förändras snabbt, så du kan inte sitta och säga att: ”det här fungerar ju bra och kommer göra det i all framtid”. Vad händer i världen? Håll upp fingret i luften!

4 tips för att sätta mål

1. Sålla bland önskningarna
Välj ut några mål som är relevanta och känns rätt i magen, sätt resten på väntelista.

2. Var specifik och konkret
Håll målet tydligt, detaljerat och realistiskt. Se till att det är mätbart och har en deadline, så att du vet att du uppnått resultat.
3. Bryt ner – och fira!
Sätt delmål och skriv gärna in dem i din kalender. Fira när du lyckats nå dem.

4. Tackla dina hinder
Vilka är dina största potentiella hinder, internt och extern? Sätt en plan för hur du kan tackla dem – ett efter ett.

AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.