Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Carl vinklade om sitt företag – då steg det som en raket

25 maj, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Foto Linn Malmén

Efter somrarna när paintball-­säsongen var över stod Carl Danielson i Karlstad utan jobb i sitt företag. Lösningen blev att börja sälja fyrverkerier – och då smällde omsättningen till. Här är hans råd till andra.Chaos Event AB hette tidigare Chaos Paintball och som namnet skvallrar om var det då paintball för hela slanten – fast bara om somrarna då företaget hade sin högsäsong.
– Inför varje ny säsong har vi haft dåligt med personal. Och personalen var alltid oerfaren i början av säsongen innan de hade lärt sig allt och som allra bäst i slutet av högsäsongen då vi skulle avsluta, säger Carl Danielson.

Som säsongsföretagare grubblade han därför på vilken typ av verksamhet han kunde komplettera med. Han har till exempel testat badtunnor vintertid men även funderat på andra vinteraktiviteter.
– Det var egentligen först när en bekant kom för att sälja två salutkanoner som jag blev intresserad. Inte av kanonerna, utan av hans fyrverkerifirma, säger Carl som till slut köpte verksamheten.

Carls företag består numera av utomhusaktiviteter som paintball, sumofotboll, mångkamp och ett tjugotal andra roliga upplevelser på fem orter, med Karlstad som bas. Högsäsong är helger och under sommaren.

Men på vintern är det sidoverksamheten Fyrverkerispecialisten som gäller, där de arrangerar proffsfyrverkerier och säljer fyrverkerier till konsumenter.

Den utökade verksamheten har gjort att omsättningen smällt till: från knappa miljonen till 4,3 miljoner kronor. Carl har dessutom kunnat behålla bra personal, vilket varit avgörande för verksamheten.
– Det är inte alla personer som både tar en paintballgrupp och som gör ett avancerat musikfyrverkeri. Det är helt olika kompetenser som krävs.

Men även om Carl jämnat ut sina intäkter under året har han fortfarande toppar och dalar. Under jul och nyår är det hektiskt för att sedan bli betydligt lugnare. Han har också fullt på kontot från nyår, men negativt kassaflöde i slutet av maj.
– Då är det svårt att veta hur mycket du vågar gasa inför sommaren, konstaterar han.

Här gäller det helt enkelt att ha is i magen. Av erfarenhet vet Carl att sommaren bär sig och intäkterna rullar in igen:
– I början av sommaren när vi köper fyrverkerier i Kina och före nyår har vi likviditetsproblem. Men det blir ändå alltid jämnt skägg till slut.

På grund av osäkerheten funderar han ändå på ytterligare en verksamhet att komplettera med. Eventuellt blir det nu ett eget fyrverkerimärke, för att kunna sälja egna produkter och göra större vinst.
– Att jämna ut sin säsong är ett ständigt pågående jobb, säger Carl.

Carls råd till andra säsongsföretagare1) Hyr in personal från andra säsongsföretag till en början.
– Vi samarbetade med Skistar, men utmaningen var att våra säsonger till slut överlappade för mycket och att vi båda ville åt den bästa personalen.

2) Hitta människor som är flexibla.
Om dina olika verksamheter känns spretiga – satsa på att omge dig med personer som kan hantera firmans spretighet. I min personal finns flexibla halvartister som klarar det mesta.

3) Hitta bollplank.
Hantera den kreativitet och produktivitet du har som företagare. Du måste fundera över hur du ska lösa dina olika säsonger, men för mig som gärna startar upp nya saker är det ett måste att ha bollblank nära som får mig att tänka till innan.

Läs mer om att vinkla om ditt företag: Guide: Vinkla om ditt företag – bli mer lönsam

Artikeln är ett utdrag ur vårt tema om hur du jämnar ut säsongen ur Driva Eget nummer #3 som finns ute nu. Köp det här och få massor av fler tips och råd.Du kan även prenumerera här!


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.