Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så fixade Caroline & Jens sitt drömliv i Thailand

23 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Caroline och Jens Grönqvist från Karls­krona flyttade till Thailand för att slippa vardags­lunken. Nu har de byggt upp en populär restaurang och bungalow. FOTO JOHAN ALMBLAD

De bytte Blekinge mot en paradisö i Thailand. Nu driver Caroline och Jens Grönqvist en av öns mest populära restauranger.

Vågorna fräser långsamt in mot den bananformade stranden med det passande namnet Relax bay. Längre upp prasslar smala palmblad mot varandra. När solklotet målar skymningshimlen orangeröd går Caroline och Jens Grönqvist barfota ner mot vattnet. De tar en liten paus i sin arbetskväll och njuter av sitt nya liv som de har skapat på den lilla thailändska ön Lanta.
– Det vi har byggt upp här har lärt oss att allt är möjligt, säger Caroline, som är arbetsklädd i shorts och ett svart linne prytt med den egna restaurangen och resortens palmkantade logotyp.

Hon och Jens träffades i Karlskrona för tio år sedan. Caroline hade förlorat sin man i en bilolycka när äldste sonen Jamie, i dag elva år gammal, bara var några veckor gammal. Men så fann Caroline kärleken igen och tillsammans med Jens fick hon sonen Oliver.

Hemma i Sverige levde de ett vanligt svenskt vardagsliv med hus, hund och varsitt bra arbete som personalutvecklare respektive gymnasielärare. Ändå kände de att något fattades i deras inrutade vardag.
– Vi var trötta på Sverige och det tråkiga vädret, så vi ville prova att bo någon annanstans. Vårt enda tvivel var om barnen skulle trivas. Med facit i hand vet vi att de älskar det, men sådant vet man ju inte alltid innan man åker, säger Caroline.

Paret valde Koh Lanta, en liten ö i Andamanhavet, där det finns två små svenska skolor. De hade semestrat på ön ett par år tidigare och blivit förälskade i det lugna tempot.

Skolan gjorde det möjligt att vara borta länge tillsammans med barnen.
– Det kändes lite galet att säga upp oss från två så bra jobb och vi hade ju ingen aning om hur stora inkomster vi skulle ha i Thailand. Men vi tänkte att vi i värsta fall får flytta tillbaka till Sverige, ta ett sämre jobb och arbeta oss upp igen, säger Jens.

Tankarna började arbeta intensivt med vad de skulle kunna försörja sig på. Starta glasskiosk, kanske?
– Men sedan började vi räkna på hur många glassar vi skulle behöva sälja per dag för att överleva, tur att det inte blev så, skrattar Caroline.

Av en slump hittade de en annons om att tio bungalows och en restaurang var till salu på Koh Lanta. Det tog inte lång stund innan paret hade bestämt sig, tagit lån på huset i Sverige – och flyttat till Thailand. Det var för fem år sedan.

Det blev en tuff start med många utmaningar och överraskningar med komplicerad byråkrati. Men också glädjetoppar med många nöjda gäster på resorten med namnet Papillon.

Som utlänning i Thailand kan man bara äga 49 procent av sin verksamhet, resten måste ägas av en thailändsk partner. Caroline säger att hon och Jens förväntade sig lite enklare regler ”eftersom Thailand är känt som ett ganska avslappnat land där man lever för dagen”.
– Vi blev förvånade över hur galna de är i dokumentation och stämplar, skrattar Caroline.

Ett annat problem är att inga myndigheter samarbetar – och att informationen till företagare ibland kan tryta rejält.

Medan vi i Sverige är vana vid att våra myndigheter skickar ut en räkning när något ska betalas är det inte lika tydligt i Thailand.
– För något år sedan skulle vi ansöka om en licens som helt plötsligt behövdes, då fick vi veta att vi skulle betala en ”provins-skatt” retroaktivt för flera år tillbaka. Det hade ingen sagt, utan det var något vi själva borde ha tagit reda på enligt myndigheten. Det gäller att inte ha för stort kontrollbehov, då blir man tokig här i Thailand, säger Caroline.

Andra oväntade hinder blev diverse kulturkrockar. Något som förvånade Caroline och Jens var att nästan ingen i deras personal tog några egna initiativ.
– Det bottnar sig i att man inte får lära sig att tänka själva i den traditionella thailändska skolan, eleverna gör bara exakt vad läraren säger till dem. När vi sedan började utmana dem genom att ställa motfrågor som ”hur skulle du vilja lösa det här?” blev de väldigt förvirrade först och vi fick alltid svaret ”jag vet inte, vad tycker du att jag ska göra?” Det tog minst ett halvår innan de började lösa problem på egen hand, men det gick bättre och bättre ju mer uppmuntran de fick förstås, säger Jens.

Men allt löste sig – trots att det tog mycket tid och innebar ett minst sagt annorlunda företagarliv. Först halvåret i Thailand bodde hela familjen i en liten, trång bungalow. Efter hårt jobb hade de råd att flytta till en lägenhet.
– Det kändes galet lyxigt. Tredje året kunde vi hyra en fin poolvilla med tre sovrum, då kunde vi börja leva ett helt normalt och bekvämt liv igen, säger Caroline.

I samma veva började drömmarna bubbla igen. Caroline och Jens hade spanat in en undanskymd strandplätt på lugna stranden Relax bay.

Till slut gav samtalen med markägaren resultat. De sålde första stället och för ett år sedan öppnade de Lazy Days, med nio bungalows och en välbesökt restaurang, som snabbt fått gott rykte bland turister och boende på Koh Lanta.

Men även här har hindren ibland fått dem att nästan ge upp. Bland annat fick Caroline och Jens avboka alla sina gäster den första öppna månaden eftersom elen inte hade kommit igång.
– Vi var inne på sista kronorna och hade inte klarat många dagar till. Jag har nog aldrig varit så lycklig som när elen kom igång och det är nog inte ofta man som svensk gråter av lycka över att få elektricitet, skrattar Caroline.

I dag är svårigheterna nästan glömda. Restaurangen, som stoltserar med vällagat kött och fisk, är ständigt fullsatt och gästerna står på kö varje kväll.

Under högsäsong, november till och med mars, innebär det jobb dygnet runt för Caroline och Jens. Barnen är ständigt med och leker på stranden, träffar kompisar eller tar det lugnt i en liten hydda med skydd mot solen när skolan har slutat på eftermiddagen.

Allt hårt jobb som paret lägger ner på sin verksamhet i Thailand betyder dock att de kan ha en fem månader lång semester i Sverige när lågsäsongen tar över deras tropiska paradis, med monsunvindar och regnperiod.
– Vi orkar lägga ner så mycket jobb när vi vet att vi har en härlig semester att se fram emot.

Caroline kramar om sin äldste son, som just har kommit från skolan till restaurangen.
– Även om vi har fått jobba väldigt hårt vårt första år här på Lazy Days så har vi väldigt mycket mer tid med våra barn här än vi hade i Sverige. De är alltid med oss.

Solen sjunker ner i havet och cikadorna börjar knirra i djungeln. Caroline och Jens barfotapaus på stranden är slut, nu väntar ännu ett par timmar av hårt jobb innan de får några timmars sömn. När solen går upp igen börjar de servera frukost. Och nu börjar de fundera på att starta något annat, någon annanstans i världen. Spanien kanske? Eller Australien?
– Det är en härlig känsla att hela världen ligger helt öppen. Vi har aldrig ångrat vårt beslut och även om det inte alltid är enkelt att driva företag här har det varit en fantastisk resa och erfarenhet.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.