Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Coca-Cola har världens bästa kontor – i Jordbro

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 oktober, 2018 5 minuters läsning
Kontor Coca-Cola

Foto: Coca-Colas kontor har utsetts till världens bästa. Foto: Hannes Söderlund

Hur skapar man arbetsplatser som attraherar de bästa hjärnorna? Det räcker inte längre med höga löner. Nu handlar det om att erbjuda en miljö som medarbetarna känner sig stolta över. Något som Coca-Cola har fattat. 

Coca-Cola, Skype och TUI anlitade alla Reflex Arkitekter när de skulle inreda sina nya kontor för att vinna kampen om de smartaste hjärnorna. De hade alla sina unika utmaningar och förutsättningar som präglade slutresultatet.

– De här företagen behöver locka till sig eliten. Oavsett om det gäller marknad, sälj eller utveckling. I varje projekt där vi är inblandade börja vi med att ta reda på vem som är brukaren? Vad ska hända i lokalen under arbetsdagen och vilka tekniska hjälpmedel krävs för att lösa arbetsuppgifterna? När vi vet det kan vi bena ut vad som är unikt för varje bolag och skapa en miljö som är anpassad för deras varumärke, säger Peter Sahlin, ny partner på Reflex (tidigare på PS Arkitektur).

[caption id="attachment_28368" align="aligncenter" width="478"] Skypes kontor. Foto: Jason Strong[/caption]

Storytelling om Skype


När de skulle ta fram inredningen till Skype handlade mycket om att sätta varumärket. Det fanns en logotype men ingen designmanual. Projektets mål var att skapa personliga arbetsstationer för 300

personer på 4500 kvadratmeter.

– I det här fallet arbetade vi mycket med storytelling. Kontoret blev en berättelse som Skype kan presentera för nya medarbetare och kunder. Tanken var också att vi med hjälp av interiören skulle bidra till en känsla av äkthet och stolthet, fortsätter Peter Sahlin.

Ett annat mål med det nya kontoret var att skapa förutsättningar för kreativa möten.

– Ju mer mobil våra enheter tillåter oss att vara, desto större blir behovet att utforma platser som kan föra oss samman. Vi behöver platser där vi kan mötas på ett spontant sätt, säger Peter Sahlin.

[caption id="attachment_28369" align="aligncenter" width="478"] Historien sitter på väggarna. Foto: Hannes Söderlund.[/caption]

Världens bästa kontor i Jordbro


Även i Coca-Colas fall var det viktigt att använda interiören som ett verktyg för att kunna knyta till sig de smartaste hjärnorna. Men hur gör man det när huvudkontoret ligger i en trist 80-tals byggnad i ett industriområde i Jordbro två mil söder om Stockholm?

– Visionen var att skapa en spektakulär arbetsplats med en wow-faktor som uppmuntrar till kreativa samarbeten, säger Jenny Öberg inredningsarkitekt och partner på Reflex.

I de nya lokalerna har man tagit till vara på företagets olika varumärken. Direkt när man kommer innanför dörren möts man Coca-Colas logotype och en dryckesbar där man kan få en kall dricka. Varumärkena återkommer sedan i inredningen. Ett exempel är de olika rummen med tema som speglar Coca-Cola, Sprite, Fanta eller mineralvattnet Bon Aquas mentalitet.

– Det säger sig självt att är du i ett rum som ska spegla ett mineralvatten så blir det mer stillsamt än i ett rum som präglas av Fantas varumärke. Det var viktigt för oss att våga vara lekfulla. Slutresultatet visar både på variation och olika tempo i lokalerna, fortsätter hon.

För att få underlag till arbetet med det nya kontoret använde man sig av en Leesman analys. Medarbetarna fick svara på en enkät som visade hur de vill jobba och det resulterade i ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Även efter det att arbetet var klart har man fortsatt att genomföra analyserna för att följa upp hur medarbetarna uppfattar sin arbetssituation.

– När vi tittar på resultatet från analysen så kan vi konstatera att vi har lyckats med projektets vision. Medarbetarna är jättenöjda. Coca-Cola rankas faktist bäst i världen i den senaste undersökningen. Man verkar ha vunnit kampen om hjärnorna, fortsätter Jenny Öberg.

[caption id="attachment_28374" align="aligncenter" width="478"] Foto: Jason Strong[/caption]

Kontor för drömmar


Det tredje projektet som Reflex lyfte fram på mässan var det nya kontoret till resebolaget TUI Nordic. En av målsättningarna var att skapa aktivitetsbaserade arbetsytor och implementera ett helt nytt arbetssätt för alla medarbetare. Eftersom TUI jobbar med resor och drömmar ville man att det skulle återspeglas i interiören. Visionen var att skapa ett ”home away from home”.

[caption id="attachment_28370" align="alignright" width="171"] Gymet i TUI:s lokaler. Foto: Jason Strong[/caption]

– Det blir ju lite speciellt eftersom TUI jobbar med människors semesterdrömmar. Tanken är att interiören ska ge associationer till olika delar i en resa. De olika våningsplanen är utformade för att ge en känsla av havet, beachen, piazzan och trädtopparna Det ska vara en miljö som får dig att känna dig inspirerad, välkommen och tanken är att det ska stimulera till bra affärer och effektivitet, säger Peter Sahlin.

Projektets egen resa startade från mitt kontor, min avdelning, gamla vanor och ineffektiva ytor. Och målet var att uppnå en känsla av vårt delade utrymme, öppenhet och effektiva ytor.

– Det aktivitetsbaserade kontor har blivit laddat och baktalat. Men ofta handlar det om att man inte gjort en tillräckligt bra analys och då blir det fel. Vi vill ta tillbaka begreppet om det aktivitetsbaserade konceptet och lyfta fram alla positiva delar i arbetssättet. Dimensionerna ska bygga på verksamheten och individens behov. Du ska alltid kunna hitta en plats som passar för dig och dina arbetsuppgifter. Annars är det inte aktivitetsbaserat, säger Jenny Öberg.

TUI:s egna slutsatserna efter flytten av kontoret visar att man kunde reducera kostnaderna med tre miljoner om året, man minskade ytan med 38 procent och fick ett kvadratmeterpris som var 35 procent lägre än i ett mer centralt läge.

– De här tre exemplen som vi lyfter fram visar vilka möjligheter det finns om man vill lyckas med det aktivitetsbaserade kontoret. Men det är inte säkert att det är rätt för alla, säger Peter Sahlin.

Text: Samuel Karlsson

5 steg för kontor som attraherar

  • Rätt analys
  • Individens behov
  • Verksamhetsanpassat
  • Arbetsro/ samarbete/ mötesplatser
  • Identitet och kultur

Coca-Cola i världstoppen


Resultatet från Coca-Colas Leesman analys visade att kontoret hamned som etta i världen.

Coca-Cola “Workplace impact” (I agree)
  • Jag är stolt över att ta hit besökare - 96%
  • Det är en trevlig arbetsmiljö - 93%
  • Arbetsplatsen gör att vi kan arbeta produktivt - 92%
  • Planerade möten är supporterade - 97%
  • Informella möten är supporterade - 96%
  • Kreativa samarbeten är supporterade - 95%


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så minskar du skatten 2025 – gratis skatteguide för företagare (ladda ned)

Att navigera i skattesystemet som företagare kan vara utmanande, men med rätt strategier kan du optimera både ditt företags och din egen ekonomi. Här får du några av de viktigaste tipsen för att minska skatten 2025, och dessutom en kostnadsfri nedladdningsbar guide som ger alla skattetips du behöver.

Talenom Talenom 12 mars, 2025 4 minuters läsning
Minska skatten 2025

Foto: Minska skatten 2025

Om du har ont om tid kan du ladda hem Skatteguiden för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta skattetips på en plats. Rekommenderas! Alright, låt oss titta närmare på några av de viktigaste tipsen för att minska företagets (och din privata) skatt 2025.

Skatteplanering för ägarledda företag

Som ägare av ett fåmansaktiebolag har du möjlighet att påverka din skattesituation genom medvetna val. Genom att förstå och tillämpa rätt strategier kan du inte bara optimera företagets skattesituation utan även gynna din privatekonomi.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Strategier för effektiv skatteplanering

1. Överavskrivningar
Genom att göra överavskrivningar kan du snabbare skriva av värdet på företagets tillgångar, vilket minskar den skattepliktiga vinsten för året. Det är dock viktigt att balansera denna kortsiktiga skattefördel mot behovet av avskrivningar i framtiden.

2. Periodiseringsfonder
Att avsätta medel till en periodiseringsfond möjliggör uppskov av beskattning av en del av vinsten till ett senare år. Detta kan vara fördelaktigt om du förväntar lägre inkomster kommande år. Tänk på att dessa medel måste återföras till beskattning inom en viss tidsram.

3. Koncernbidrag
För företag inom en koncern kan koncernbidrag användas för att utjämna resultat mellan bolag, vilket kan optimera den totala skattesituationen. Det är viktigt att följa gällande regler för att säkerställa att dessa transaktioner hanteras korrekt.

Tips! Verkar det krångligt med smarta skatteupplägg? Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här

<br />

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom.

Påverkan på din privatekonomi

Dina beslut som företagare påverkar direkt din personliga ekonomi. Här är några områden att överväga:

  • Lön vs. utdelning: Valet mellan att ta ut lön eller utdelning påverkar både din skatt och dina sociala förmåner. Lön är pensionsgrundande men beskattas högre, medan utdelning ofta beskattas lägre men inte påverkar pensionen.
  • K10-blanketten: En korrekt ifylld K10-blankett är avgörande för att beräkna hur mycket utdelning som kan tas ut till lägre beskattning. Det är viktigt att förstå reglerna kring gränsbelopp för att optimera din skattesituation.
  • Avdrag för hemmakontor: Om du arbetar hemifrån kan du ha rätt till avdrag för arbetsplats i hemmet. Det är viktigt att känna till vilka kostnader som är avdragsgilla och hur de ska redovisas.
  • Tjänstebil: Att ha en tjänstebil kan påverka både företagets och din personliga beskattning. Det är viktigt att förstå förmånsvärdet och hur det påverkar din skattesituation.

Tips! Här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. En riktigt bra steg-för-steg-guide (inklusive det krångliga med juridik och ekonomi) att hålla i handen hela vägen.

Gratis, nedladdningsbar guide för smartare skatteplanering

För att underlätta din skatteplanering har Talenoms experter sammanställt en omfattande guide med allt du behöver veta för att optimera skatten. Den täcker allt från hantering av periodiseringsfonder till deklaration av kvalificerade andelar genom K10. Oavsett om du är en erfaren företagare eller ny i branschen, kan denna guide hjälpa dig att fatta välgrundade beslut.

Ladda ner guiden och ta kontroll över din skattesituation här.

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer.

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.

Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.