Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Coca-Cola har världens bästa kontor – i Jordbro

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Kontor Coca-Cola

Foto: Coca-Colas kontor har utsetts till världens bästa. Foto: Hannes Söderlund

Hur skapar man arbetsplatser som attraherar de bästa hjärnorna? Det räcker inte längre med höga löner. Nu handlar det om att erbjuda en miljö som medarbetarna känner sig stolta över. Något som Coca-Cola har fattat. 

Coca-Cola, Skype och TUI anlitade alla Reflex Arkitekter när de skulle inreda sina nya kontor för att vinna kampen om de smartaste hjärnorna. De hade alla sina unika utmaningar och förutsättningar som präglade slutresultatet.

– De här företagen behöver locka till sig eliten. Oavsett om det gäller marknad, sälj eller utveckling. I varje projekt där vi är inblandade börja vi med att ta reda på vem som är brukaren? Vad ska hända i lokalen under arbetsdagen och vilka tekniska hjälpmedel krävs för att lösa arbetsuppgifterna? När vi vet det kan vi bena ut vad som är unikt för varje bolag och skapa en miljö som är anpassad för deras varumärke, säger Peter Sahlin, ny partner på Reflex (tidigare på PS Arkitektur).

[caption id="attachment_28368" align="aligncenter" width="478"] Skypes kontor. Foto: Jason Strong[/caption]

Storytelling om Skype


När de skulle ta fram inredningen till Skype handlade mycket om att sätta varumärket. Det fanns en logotype men ingen designmanual. Projektets mål var att skapa personliga arbetsstationer för 300

personer på 4500 kvadratmeter.

– I det här fallet arbetade vi mycket med storytelling. Kontoret blev en berättelse som Skype kan presentera för nya medarbetare och kunder. Tanken var också att vi med hjälp av interiören skulle bidra till en känsla av äkthet och stolthet, fortsätter Peter Sahlin.

Ett annat mål med det nya kontoret var att skapa förutsättningar för kreativa möten.

– Ju mer mobil våra enheter tillåter oss att vara, desto större blir behovet att utforma platser som kan föra oss samman. Vi behöver platser där vi kan mötas på ett spontant sätt, säger Peter Sahlin.

[caption id="attachment_28369" align="aligncenter" width="478"] Historien sitter på väggarna. Foto: Hannes Söderlund.[/caption]

Världens bästa kontor i Jordbro


Även i Coca-Colas fall var det viktigt att använda interiören som ett verktyg för att kunna knyta till sig de smartaste hjärnorna. Men hur gör man det när huvudkontoret ligger i en trist 80-tals byggnad i ett industriområde i Jordbro två mil söder om Stockholm?

– Visionen var att skapa en spektakulär arbetsplats med en wow-faktor som uppmuntrar till kreativa samarbeten, säger Jenny Öberg inredningsarkitekt och partner på Reflex.

I de nya lokalerna har man tagit till vara på företagets olika varumärken. Direkt när man kommer innanför dörren möts man Coca-Colas logotype och en dryckesbar där man kan få en kall dricka. Varumärkena återkommer sedan i inredningen. Ett exempel är de olika rummen med tema som speglar Coca-Cola, Sprite, Fanta eller mineralvattnet Bon Aquas mentalitet.

– Det säger sig självt att är du i ett rum som ska spegla ett mineralvatten så blir det mer stillsamt än i ett rum som präglas av Fantas varumärke. Det var viktigt för oss att våga vara lekfulla. Slutresultatet visar både på variation och olika tempo i lokalerna, fortsätter hon.

För att få underlag till arbetet med det nya kontoret använde man sig av en Leesman analys. Medarbetarna fick svara på en enkät som visade hur de vill jobba och det resulterade i ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Även efter det att arbetet var klart har man fortsatt att genomföra analyserna för att följa upp hur medarbetarna uppfattar sin arbetssituation.

– När vi tittar på resultatet från analysen så kan vi konstatera att vi har lyckats med projektets vision. Medarbetarna är jättenöjda. Coca-Cola rankas faktist bäst i världen i den senaste undersökningen. Man verkar ha vunnit kampen om hjärnorna, fortsätter Jenny Öberg.

[caption id="attachment_28374" align="aligncenter" width="478"] Foto: Jason Strong[/caption]

Kontor för drömmar


Det tredje projektet som Reflex lyfte fram på mässan var det nya kontoret till resebolaget TUI Nordic. En av målsättningarna var att skapa aktivitetsbaserade arbetsytor och implementera ett helt nytt arbetssätt för alla medarbetare. Eftersom TUI jobbar med resor och drömmar ville man att det skulle återspeglas i interiören. Visionen var att skapa ett ”home away from home”.

[caption id="attachment_28370" align="alignright" width="171"] Gymet i TUI:s lokaler. Foto: Jason Strong[/caption]

– Det blir ju lite speciellt eftersom TUI jobbar med människors semesterdrömmar. Tanken är att interiören ska ge associationer till olika delar i en resa. De olika våningsplanen är utformade för att ge en känsla av havet, beachen, piazzan och trädtopparna Det ska vara en miljö som får dig att känna dig inspirerad, välkommen och tanken är att det ska stimulera till bra affärer och effektivitet, säger Peter Sahlin.

Projektets egen resa startade från mitt kontor, min avdelning, gamla vanor och ineffektiva ytor. Och målet var att uppnå en känsla av vårt delade utrymme, öppenhet och effektiva ytor.

– Det aktivitetsbaserade kontor har blivit laddat och baktalat. Men ofta handlar det om att man inte gjort en tillräckligt bra analys och då blir det fel. Vi vill ta tillbaka begreppet om det aktivitetsbaserade konceptet och lyfta fram alla positiva delar i arbetssättet. Dimensionerna ska bygga på verksamheten och individens behov. Du ska alltid kunna hitta en plats som passar för dig och dina arbetsuppgifter. Annars är det inte aktivitetsbaserat, säger Jenny Öberg.

TUI:s egna slutsatserna efter flytten av kontoret visar att man kunde reducera kostnaderna med tre miljoner om året, man minskade ytan med 38 procent och fick ett kvadratmeterpris som var 35 procent lägre än i ett mer centralt läge.

– De här tre exemplen som vi lyfter fram visar vilka möjligheter det finns om man vill lyckas med det aktivitetsbaserade kontoret. Men det är inte säkert att det är rätt för alla, säger Peter Sahlin.

Text: Samuel Karlsson

5 steg för kontor som attraherar

  • Rätt analys
  • Individens behov
  • Verksamhetsanpassat
  • Arbetsro/ samarbete/ mötesplatser
  • Identitet och kultur

Coca-Cola i världstoppen


Resultatet från Coca-Colas Leesman analys visade att kontoret hamned som etta i världen.

Coca-Cola “Workplace impact” (I agree)
  • Jag är stolt över att ta hit besökare - 96%
  • Det är en trevlig arbetsmiljö - 93%
  • Arbetsplatsen gör att vi kan arbeta produktivt - 92%
  • Planerade möten är supporterade - 97%
  • Informella möten är supporterade - 96%
  • Kreativa samarbeten är supporterade - 95%


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.