Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Coca-Cola har världens bästa kontor – i Jordbro

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Kontor Coca-Cola

Foto: Coca-Colas kontor har utsetts till världens bästa. Foto: Hannes Söderlund

Hur skapar man arbetsplatser som attraherar de bästa hjärnorna? Det räcker inte längre med höga löner. Nu handlar det om att erbjuda en miljö som medarbetarna känner sig stolta över. Något som Coca-Cola har fattat. 

Coca-Cola, Skype och TUI anlitade alla Reflex Arkitekter när de skulle inreda sina nya kontor för att vinna kampen om de smartaste hjärnorna. De hade alla sina unika utmaningar och förutsättningar som präglade slutresultatet.

– De här företagen behöver locka till sig eliten. Oavsett om det gäller marknad, sälj eller utveckling. I varje projekt där vi är inblandade börja vi med att ta reda på vem som är brukaren? Vad ska hända i lokalen under arbetsdagen och vilka tekniska hjälpmedel krävs för att lösa arbetsuppgifterna? När vi vet det kan vi bena ut vad som är unikt för varje bolag och skapa en miljö som är anpassad för deras varumärke, säger Peter Sahlin, ny partner på Reflex (tidigare på PS Arkitektur).

[caption id="attachment_28368" align="aligncenter" width="478"] Skypes kontor. Foto: Jason Strong[/caption]

Storytelling om Skype


När de skulle ta fram inredningen till Skype handlade mycket om att sätta varumärket. Det fanns en logotype men ingen designmanual. Projektets mål var att skapa personliga arbetsstationer för 300

personer på 4500 kvadratmeter.

– I det här fallet arbetade vi mycket med storytelling. Kontoret blev en berättelse som Skype kan presentera för nya medarbetare och kunder. Tanken var också att vi med hjälp av interiören skulle bidra till en känsla av äkthet och stolthet, fortsätter Peter Sahlin.

Ett annat mål med det nya kontoret var att skapa förutsättningar för kreativa möten.

– Ju mer mobil våra enheter tillåter oss att vara, desto större blir behovet att utforma platser som kan föra oss samman. Vi behöver platser där vi kan mötas på ett spontant sätt, säger Peter Sahlin.

[caption id="attachment_28369" align="aligncenter" width="478"] Historien sitter på väggarna. Foto: Hannes Söderlund.[/caption]

Världens bästa kontor i Jordbro


Även i Coca-Colas fall var det viktigt att använda interiören som ett verktyg för att kunna knyta till sig de smartaste hjärnorna. Men hur gör man det när huvudkontoret ligger i en trist 80-tals byggnad i ett industriområde i Jordbro två mil söder om Stockholm?

– Visionen var att skapa en spektakulär arbetsplats med en wow-faktor som uppmuntrar till kreativa samarbeten, säger Jenny Öberg inredningsarkitekt och partner på Reflex.

I de nya lokalerna har man tagit till vara på företagets olika varumärken. Direkt när man kommer innanför dörren möts man Coca-Colas logotype och en dryckesbar där man kan få en kall dricka. Varumärkena återkommer sedan i inredningen. Ett exempel är de olika rummen med tema som speglar Coca-Cola, Sprite, Fanta eller mineralvattnet Bon Aquas mentalitet.

– Det säger sig självt att är du i ett rum som ska spegla ett mineralvatten så blir det mer stillsamt än i ett rum som präglas av Fantas varumärke. Det var viktigt för oss att våga vara lekfulla. Slutresultatet visar både på variation och olika tempo i lokalerna, fortsätter hon.

För att få underlag till arbetet med det nya kontoret använde man sig av en Leesman analys. Medarbetarna fick svara på en enkät som visade hur de vill jobba och det resulterade i ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Även efter det att arbetet var klart har man fortsatt att genomföra analyserna för att följa upp hur medarbetarna uppfattar sin arbetssituation.

– När vi tittar på resultatet från analysen så kan vi konstatera att vi har lyckats med projektets vision. Medarbetarna är jättenöjda. Coca-Cola rankas faktist bäst i världen i den senaste undersökningen. Man verkar ha vunnit kampen om hjärnorna, fortsätter Jenny Öberg.

[caption id="attachment_28374" align="aligncenter" width="478"] Foto: Jason Strong[/caption]

Kontor för drömmar


Det tredje projektet som Reflex lyfte fram på mässan var det nya kontoret till resebolaget TUI Nordic. En av målsättningarna var att skapa aktivitetsbaserade arbetsytor och implementera ett helt nytt arbetssätt för alla medarbetare. Eftersom TUI jobbar med resor och drömmar ville man att det skulle återspeglas i interiören. Visionen var att skapa ett ”home away from home”.

[caption id="attachment_28370" align="alignright" width="171"] Gymet i TUI:s lokaler. Foto: Jason Strong[/caption]

– Det blir ju lite speciellt eftersom TUI jobbar med människors semesterdrömmar. Tanken är att interiören ska ge associationer till olika delar i en resa. De olika våningsplanen är utformade för att ge en känsla av havet, beachen, piazzan och trädtopparna Det ska vara en miljö som får dig att känna dig inspirerad, välkommen och tanken är att det ska stimulera till bra affärer och effektivitet, säger Peter Sahlin.

Projektets egen resa startade från mitt kontor, min avdelning, gamla vanor och ineffektiva ytor. Och målet var att uppnå en känsla av vårt delade utrymme, öppenhet och effektiva ytor.

– Det aktivitetsbaserade kontor har blivit laddat och baktalat. Men ofta handlar det om att man inte gjort en tillräckligt bra analys och då blir det fel. Vi vill ta tillbaka begreppet om det aktivitetsbaserade konceptet och lyfta fram alla positiva delar i arbetssättet. Dimensionerna ska bygga på verksamheten och individens behov. Du ska alltid kunna hitta en plats som passar för dig och dina arbetsuppgifter. Annars är det inte aktivitetsbaserat, säger Jenny Öberg.

TUI:s egna slutsatserna efter flytten av kontoret visar att man kunde reducera kostnaderna med tre miljoner om året, man minskade ytan med 38 procent och fick ett kvadratmeterpris som var 35 procent lägre än i ett mer centralt läge.

– De här tre exemplen som vi lyfter fram visar vilka möjligheter det finns om man vill lyckas med det aktivitetsbaserade kontoret. Men det är inte säkert att det är rätt för alla, säger Peter Sahlin.

Text: Samuel Karlsson

5 steg för kontor som attraherar

  • Rätt analys
  • Individens behov
  • Verksamhetsanpassat
  • Arbetsro/ samarbete/ mötesplatser
  • Identitet och kultur

Coca-Cola i världstoppen


Resultatet från Coca-Colas Leesman analys visade att kontoret hamned som etta i världen.

Coca-Cola “Workplace impact” (I agree)
  • Jag är stolt över att ta hit besökare - 96%
  • Det är en trevlig arbetsmiljö - 93%
  • Arbetsplatsen gör att vi kan arbeta produktivt - 92%
  • Planerade möten är supporterade - 97%
  • Informella möten är supporterade - 96%
  • Kreativa samarbeten är supporterade - 95%


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.