Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Coworkingens framtid är nu

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 16 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Coworking

Foto: Trenden med coworking växer så det knakar. Foto: Getty Images

Allt fler coworking-aktörer etablerar sig på den svenska fastighetsmarknaden. Frågan är om utbudet är mättat eller om det bara är början på en större revolution av vårt sätt att arbeta.

Enligt JLL:s globala undersökning av flexibla kontorslösningar så utgör renodlade coworkingytor idag cirka 0,8 procent av stocken i Stockholm. Det kan jämföras med 4,5 procent i Amsterdam. I slutet av 2018 beräknar man att den totala volymen kommer uppgå till cirka 3,5 miljoner kvadratmeter i de topp 20 marknader som man följer. Undersökningen visar också att det här året kommer vara det starkaste hittills sett till volymen av nya coworkingaktörer som öppnar. Jämfört med 2017 är det en ökning med 30 procent.

coworking


Om Stockholm och Sverige följer den internationella trenden finns det med andra ord utrymme för ännu fler coworkingytor. Under ett seminarium på Business arena samlades aktörer och representanter från fastighetsbranschen för att diskutera konceptets utmaningar och möjligheter i framtiden.

– Vi tror på en fortsatt expansion. Det finns många fördelar med coworking-konceptet. Du får en flexibilitet i ditt hyresavtal och en dynamik som gör att du kan ta snabba beslut. Våra avtal löper på fyra månader och du kan snabbt uppgradera eller nedgradera din kontorsyta, säger Paul Linderoth, CCO, på Convendum som var en av talarna under seminariet.

Frihet med coworking



Den som hyr in sig i ett coworkingkontor köper sig fri från all administration av lokalerna. Hela infrastrukturen finns redan på plats och syftet är att skapa en problemfri och kreativ arbetsplats.

– Du ska inte behöva tänka på det där tråkiga. Det kan handla om triviala saker som att byta en lampa eller fylla på tonern i en skrivare. Dessutom får du en socialkontext. Du kan enkelt nätverka och skapa nya samarbeten med andra som delar är medlemmar i samma kontor, fortsätter Paul Linderoth.

En av dem som hyrt in sig hos en coworkingaktör är Nils Berglund som är grundare och CEO för Vyer Technologies. I deras fall har det varit en fördel att kunna utöka kontorsytan och antalet platser när de expanderat.

– Vi ar vuxit hela tiden och vi får enkelt in en ny person när det behövs. Det är en bra stöttepelare när du startar din verksamhet. Det är som en stor fritidsgård, säger han.

Inte bara för mindre aktörer



Cecilia Gunnarsson, som är Head of Research på JLL, lyfte under seminariet fram att det inte bara är mindre bolag och startups som lockas av coworkingkonceptet.

– Tittar man på globalnivå är det faktiskt medelstora och stora bolag som söker sig till de här aktörerna. Det kan exempelvis handla om att man hyr in sig på en coworkingyta på en central adress för att ha en hubb för personal och kundmöten samtidigt som huvudkontoret ligger på en plats där kvadratmeterpriset är lägre, säger hon

Henrik Lundmark som är fastighetschef på Diös lyfte fram samarbetet med andra operatörer som står för kontorens innehåll som en viktig faktor.

– Det är helt avgörande att vi jobbar med duktiga aktörer som kan skapa ett relevant innehåll på platsen över tid. För hyresgästen är inte kontor bara en facilitet av arbetsplatsen utan också ett HR-verktyg. Idag efterfrågar många något mer än bara ett skrivbord där de kan gå och sätta sig. Vi vill vara del av ett socialt sammanhang. Den som hyr in sig på en coworkingyta tittar ofta mer på människors behov än antalet kvadratmeter, säger han.

Det verkar som konceptet är här för att stanna men vad händer då i framtiden?

– De mjuka värdena blir allt viktigare. Vi är sociala varelser och det handlar om att kunna erbjuda det bästa innehållet för att locka hyresgästerna.  Jag tror att trenden med coworkingytor bara har börjat, säger Henrik Lundmark.

Han får medhåll från Paul Linderoth som även ha ser ett behov av att utveckla konceptet.

– Vi märker en ökad efterfrågan på det vi kallar för longstay. Arbetet är en mötesplats där man odlar sociala relationer. Då är det ett naturligt steg att man ska kunna vistas längre på sin arbetsplats om man till exempel flyger in från en annan ort, säger han.

Text: Samuel Karlsson



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 28 maj, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.