Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Dagen då Lars webbtjänst Egrannar slog igenom i Stockholm

19 september, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Småföretagaren Lars Wallgren drömde om att hans webbtjänst Egrannar skulle bli omskriven i tidningen Södermalmsnytt, som läses av många tänkbara kunder.– Och visst kom jag med i Södermalmsnytt. Plus i fem tidningar till. Jag är nöjd, säger han.  På en och samma dag kunde 230 000 stockholmare läsa om Lars webbtjänst.
PR är ett viktigt verktyg när Lars Wallgren marknadsför sin webbtjänst Egrannar.Lars Wallgren marknadsför webbtjänsten Egrannar med hjälp av PR. ”Jag är nöjd”, säger han.PR för Egrannar i Södermalmsnytt. Webbtjänsten Egrannar fick fin PR på en helsida i lokala Stockholms-tidningen Södermalmsnytt.
Egrannar på  Södermalmsnytt webb 23 aug 2014Här är artikeln på Södermalmsnytts webb…Egrannar på Östermalmsnytt, Vårt Kungsholmen, ÅrstaEnskede, LiljeholmenÄlvsjö, Vi i Vastastan, webb, 23 aug 2014…och lika stor exponering blev det i alla de här tidningarna, både på papper och webb. Samtliga är gratisutdelade i Stockholm och har en sammanlagd upplaga på 230 000 exemplar (gäller papperstidningarna).
  • Hur gjorde du?

– PR-arbete är något som tar mycket längre tid än man tror. Det handlar om uthållighet. Jag har inte riktigt tid att hålla fokus på PR-arbetet, så därför har jag tagit hjälp med det av en PR-byrå. Det som gjorde att Egrannar blev omskriven i alla de här tidningarna var en pressrelease som vår PR-byrå skickade ut, säger Lars.

De sex tidningarna görs av samma redaktion. En del artiklar kommer med i en av tidningarna, medan andra kommer med i flera. I fallet med Egrannar gjorde redaktionen tydligen bedömningen att artikeln – en helsida med bild – var intressant för många.
  • Vad stod det i den?

– Hur Egrannar gör det möjligt för människor att samarbeta bättre och enklare inom sin bostadsrättsförening. Och att grannar som man känner umgås man med på ett mycket trevligare sätt än grannar man inte känner.
  • Varför jobbar ni med just PR? Det finns ju flera sätt att synas.

– Annonsering ger förhållandevis lite för oss. När vi lyckas få en bra artikel i en tidning som läses av våra målgrupper så märker vi att vi får en bra efterfrågan på Egrannar.

Han tror att det beror på att man är mer mottaglig för innehållet i en artikel än i en annons.

– I normalfallet är det artiklar man är ute efter, inte annonser, säger Lars.

Ändå använder Lars Wallgren viss annonsering som ett sätt att berätta om Egrannar:

– Vi annonserar i en branschtidning där vi vet att målgruppen finns.

Andra sätt att marknadsföra Egrannar är via ett nyhetsbrev som Lars och hans medarbetare med jämna mellanrum skickar ut till kunder och andra intresserade.

– Vi har också sökmotoroptimerat sajten. Det är viktigt. Det gäller det att hamna högt upp bland sökresultaten när folk googlar.
  • Vad är nästa mål med PR-arbetet?

– Att komma in i dels i lokaltidningar i andra städer, och dels i rikspress, som Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, och affärspress, som Dagens Industri, säger Lars Wallgren.

 

Egrannars townhousesFAKTA /EgrannarEgrannar är en webbtjänst för bostadsrättsföreningar. Tjänsten, som är gratis, underlättar kommunikationen i huset och gör att grannar lättare kan lära känna varandra och förenklar arbetet för styrelsen.

FAKTA /Tidningarna

Den sammanlagda upplagan för de sex gratisutdelade tidningarna Södermalmsnytt, Östermalmsnytt, Vårt Kungsholmen, tidningen Årsta/Enskede, tidningen Liljeholmen/Älvsjö och Vi i Vasastan, är strax över 230 000. Till detta ska läggas tidningarnas webbsidor. Hur många som läst artikeln om Egrannar på internet har vi inte lyckats ta fram siffror på.

Lokaltidningens ställning är stark – många läser nyheter som handlar om närområdet med stort intresse.

Källa: Tidningsstatistik

(Denna text publiceras också på prkiosken.se)

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.