Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Dags att sälja företaget? Gör detta innan du kontaktar köpare

Josefin Wallin 19 maj, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Dags att sälja företaget? Gör detta innan du kontaktar köpare

Hur går det till att sälja ett företag? Hur förbereder jag bolagsförsäljningen? Och vad vill köparna veta? Följ vår guide till en lyckad företagsförsäljning här.

Kanske har du alltid haft en tanke om att en dag sälja ditt bolag? Eller så är det någonting du börjat fundera på? Att ha en plan för att i framtiden, eller inom en snar framtid, sälja företaget kallas för en "exitstrategi". Denna strategi syftar till att hitta punkter som kan förbättras i företaget men också företagets styrkor. I den här guiden hjälper vi dig skapa de allra bästa förutsättningarna för när du vill sälja ditt företag.

Sälja företaget: Vart finns pengarna?

En potentiell köpare kommer såklart vilja se hur din vinstmarginal ser ut. Förutom detta är det fördelaktigt om du kan visa att företaget haft en stabil och god ekonomi under en längre tid. Ett välskött företag är alltid mycket enklare att sälja. Ingen vill heller köpa ett företag som är helt beroende av sin ägare. Dokumenterade processer och liknande är därför väldigt viktigt att få till. Ställ dig frågan: Vad skulle en potentiell köpare behöva veta för att kunna driva mitt företag vidare? Svaret på den frågan är också saker du behöver se till att få ner på papper.

Ditt företag på marknaden?

Gör en analys över hur ditt företags position på marknaden ser ut. Denna ska givetvis vara oberoende och lyfta saker såsom hur företaget står sig på marknaden i förhållande till konkurrenterna. Här är det också bra att skriva ner hur branschen ser ut och kan tänkas utvecklas på sikt. Att tydligt kunna förklara vad det är som gör att kunderna väljer företagets tjänster och produkter är värdefullt. Du vill se till att skapa ett underlag som visar trygghet, framtidsutsikter, värde för kunden – och hur möjligheten för lönsamhet framåt ser ut. Kanske saker som är självklara för dig som säljer företaget? Men inte alltid lika självklart för din kund.

Visa er strategi framåt

Okej, kunden kommer även vilja veta hur visionen framåt ser ut. Vilken riktning rör sig företaget mot? Hur är affärsstrategin tänkt – och hur ser er roll på marknaden ut? Här kan du med fördel ta fram en strategisk plan där du lyfter företagets styrkor och hur företaget tar tillvara på möjligheten för tillväxt. Kanske bygger den här planen på saker som du ännu inte gjort, men ser möjligheter med? Även sådana faktorer är positiva för en eventuell köpare. Här visar du på möjliga steg som nästa ägare skulle kunna tänkas jobba vidare med.

Hitta metoder för att föra kunskapen och kontakterna vidare

Många företag är väldigt starkt kopplade till sin ägare. En ägare som i flera års tid skött och styrt allt som har med företaget att göra. Kanske någonting du känner igen? Därmed kan det vara smart att ha en plan för överlämnandet på lite längre sikt. Kanske sitter ägaren (du?) på viktiga kontakter eller värdefull "know-how"? Komponenter nästa ägare behöver ha med sig för att kunna fortsätta driva företaget på ett bra sätt. Kanske sker detta genom utbildning, att ha dokumenterat vissa processer – eller både och? Vissa bolag tillsätter en extern VD några år innan en eventuell försäljning. Detta för att bolaget inte ska vara lika knutet till sin ägare vid en kommande försäljning.

Tips när du vill sälja företaget

  • Ha koll på alla papper! Att ha ordning på avtal och andra viktiga papper som hör till företaget är viktigt. Vid en affärsförsäljning kommer man noga behöva granska det mesta – och tydligt kunna visa upp att allting är i sin ordning.
  • Samla dina dokument. Som redan nämnt är det oerhört viktigt att vid en försäljningsprocess ha god koll på alla papper. Dessutom ska du samla saker såsom mallar, avtal och rutiner på ett enkelt sätt – för att senare kunna överlämna detta till din kund.
  • Visa saker som stöder lönsamheten såsom vinster i årsbokslut och hitta saker som styrker en god och trygg ekonomi på längre sikt.
  • Ha en plan för överlämnandet av värdefulla kontakter och kunskap.
  • Anlita en duktig rådgivare som kan göra oberoende bedömningar.
  • Det är inte enbart dig som kunden gör affärer med – du gör ju också affärer med kunden. Därför är det klokt att också se till att den du säljer till är en kvalificerad och seriös köpare.
  • Vad händer med dig när företaget är sålt? Allting är inte klart i och med en slutförd affär. Här behöver du också ha tänkt över vad du vill göra härnäst – och vilka skattemässiga konsekvenser försäljningen innebär för dig.

Fler tips när du ska sälja företaget hittar du här: 15 tips om du ska sälja ditt företag



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.