Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

De automatiserar maximalt – och skalar upp intäkterna

Yasemin Bayramoglu 21 januari, 2019 5 minuters läsning

Foto: Greger och Jenny Hillman hittade en modell som var skalbar från start.

Jenny och Greger ändrade affärsidé och gick från att rakt av byta sin tid mot pengar till att få nästan bara passiva inkomster.Fördelarna: möjlighet att skala upp intäkterna, mer frihet och ökad flexibilitet.

För ett år sedan sadlade Greger och Jenny Hillman om från att driva en gemensam webbyrå till att bygga Hillman Academy, en utbildningsportal kring digital marknadsföring för företagare.
– Vi ville få full kontroll över våra liv, styra vår tid och samtidigt ha möjlighet att göra skillnad för många. För det är vår passion – att utbilda och hjälpa. Idag är majoriteten av våra inkomster passiva. Vi byter inte tid mot pengar på samma sätt som när vi drev en byrå och gjorde saker på uppdrag. Här är det mer att vi har en tydlig plan och vidareutvecklar tjänsten, säger Greger.

LÄS OCKSÅ: 12 tips som skapar passiva inkomster

Kurserna i Hillman Academy är inte live utan inspelade och systemet är i stort sett automatiserat. I medlemskapet ingår visserligen möjligheten att ställa frågor i ett forum, som Greger och Jenny besvarar inom 48 timmar. Men många av dem har redan färdiga svar som paret kan länka till, eftersom någon redan har ställt samma fråga tidigare. Deltagarna tecknar abonnemang per månad eller år.
– Att affärsmodellen bygger på den typen av medlemskap i stället för att vi säljer enstaka kurser gör att det går att förutse intäkter från månad till månad, säger Greger.

Skalbart direkt


Portalen fyllde nyligen ett år och prognosen är att de i år kommer att nå samma intäktsnivå som med webbyrån. I framtiden tror Greger att de kommer att få en högre omsättning sett till antalet nedlagda timmar, jämfört med byrån. Dessutom kommer de att kunna skala upp affärerna mer än förut, eftersom hur mycket de kan sälja inte står i direkt proportion till hur många timmar de kan lägga ner.
– Vi är bara i början, och det är inte så att det tar stopp här. Det är skillnaden. När vi drev byrå hade vi ett visst antal projekt som vi hade möjlighet att ta varje månad. Det är inte samma begränsning här, utan direkt skalbart.

Arbetsmässigt ser dagarna sällan likadana ut och tid görs för de övriga två passionerna: musik och familj. Greger och Jenny planerar så att de kan jobba mycket i sjok och kan till exempel samla ihop och göra tio videor på en förmiddag som räcker till marknadsföring för en hel månad.
– Ju fler saker som blir automatiserade desto fler moment plockas bort från oss och det frigör tid. Även marknadsföringsmaskineriet kan man automatisera väldigt mycket. Jämfört med webbyrån är vårt arbete nu roligare, det är inte samma press och inte samma deadlines.

Större flexibilitet nu


Även om de lägger tid på att bygga, vidareutveckla och marknadsföra portalen, svara på frågor och hålla kontakt med medlemmar är största fördelen att de nu har en mycket större flexibilitet, slår Greger fast.
– Jag tycker att det är jättekul att jobba och med det här upplägget har vi möjlighet att få ut mer av tiden som vi lägger ner samtidigt som vi kan hjälpa fler företagare. Vi kan vara lediga en vecka, för att sedan kanske jobba extra hårt en annan. Det betyder inte att allt är ”hands off”, men det blir en frihet. Vi har barn, och händer det någonting eller vi vill vara med på någon utflykt, ja då kan vi det.

Greger har även sedan tidigare en saxofonskola online. Där är allt automatiserat, marknadsföring, betalningar och medlemshantering – ja, även siduppdateringarna. Även här tar han betalt per månad och för att behålla sina kunder längre ser han till att de upplever att sidan uppdateras med nya kurser varje månad och nytt material varje vecka. Det sker dock automatiskt, materialet är färdigt sedan länge och Greger har tidsbestämt när det ska bli tillgängligt helt individuellt utifrån hur länge man har varit medlem. Alltså jobbar materialet för Greger medan han kan ägna tiden åt annat.

Söker automatiseringar


I framtiden ser Greger och Jenny möjligheten att låta Hillman Academy växa ytterligare och till exempel ta in hjälp för att redigera filmer och genomföra marknadsföringskampanjer. Att bygga passiva inkomster handlar just om att se om det finns moment som går att automatisera, skala bort – eller att låta någon annan göra jobbet, säger Greger. För även om möjligheten att styra sin arbetstid är det viktigaste för paret blir de ekonomiska bitarna viktiga just därför.
– I ett växande och välmående företag finns det ännu större möjligheter för oss att vara flexibla.

Fördelarna med affärsmodellen är dessutom flera:
– Vi gillar att skapa och hjälpa till, och lärandet får mycket mer spridning när man gör det på nätet än lokalt. Flera hundra personer har gått våra utbildningar. Fråga vilken lärare som helst som gillar sitt jobb – man får en kick av att se någon lyckas.

Greger & Jenny tipsar

  • Sälj abonnemang. Då får du ett jämnare kassaflöde som du kan räkna på och förutse från månad till månad.
  • Automatisera. Marknadsföring, beställningar, betalningar, administration och onboarding av nya kursdeltagare… Automatisera och frigör tid.
  • Återanvänd. Alla ser inte din video på Facebook eller läser ditt blogginlägg. Återanvänd materialet på flera plattformar för att få maximal hävstångseffekt.
  • Jobba i sjok. Planera så att du till exempel kan skriva alla månadens nyhetsbrev på en förmiddag.
  • Schemalägg sociala medier. Skapa en innehållsplanering över vad du ska posta på dina sociala medier och förprogrammera publiceringen antingen via kanalens funktioner eller med hjälp av verktyg som Loomly eller Buffer.

AV EBBA ARNBORG


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.