Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

De automatiserar maximalt – och skalar upp intäkterna

Yasemin Bayramoglu 21 januari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Greger och Jenny Hillman hittade en modell som var skalbar från start.

Jenny och Greger ändrade affärsidé och gick från att rakt av byta sin tid mot pengar till att få nästan bara passiva inkomster.Fördelarna: möjlighet att skala upp intäkterna, mer frihet och ökad flexibilitet.

För ett år sedan sadlade Greger och Jenny Hillman om från att driva en gemensam webbyrå till att bygga Hillman Academy, en utbildningsportal kring digital marknadsföring för företagare.
– Vi ville få full kontroll över våra liv, styra vår tid och samtidigt ha möjlighet att göra skillnad för många. För det är vår passion – att utbilda och hjälpa. Idag är majoriteten av våra inkomster passiva. Vi byter inte tid mot pengar på samma sätt som när vi drev en byrå och gjorde saker på uppdrag. Här är det mer att vi har en tydlig plan och vidareutvecklar tjänsten, säger Greger.

LÄS OCKSÅ: 12 tips som skapar passiva inkomster

Kurserna i Hillman Academy är inte live utan inspelade och systemet är i stort sett automatiserat. I medlemskapet ingår visserligen möjligheten att ställa frågor i ett forum, som Greger och Jenny besvarar inom 48 timmar. Men många av dem har redan färdiga svar som paret kan länka till, eftersom någon redan har ställt samma fråga tidigare. Deltagarna tecknar abonnemang per månad eller år.
– Att affärsmodellen bygger på den typen av medlemskap i stället för att vi säljer enstaka kurser gör att det går att förutse intäkter från månad till månad, säger Greger.

Skalbart direkt


Portalen fyllde nyligen ett år och prognosen är att de i år kommer att nå samma intäktsnivå som med webbyrån. I framtiden tror Greger att de kommer att få en högre omsättning sett till antalet nedlagda timmar, jämfört med byrån. Dessutom kommer de att kunna skala upp affärerna mer än förut, eftersom hur mycket de kan sälja inte står i direkt proportion till hur många timmar de kan lägga ner.
– Vi är bara i början, och det är inte så att det tar stopp här. Det är skillnaden. När vi drev byrå hade vi ett visst antal projekt som vi hade möjlighet att ta varje månad. Det är inte samma begränsning här, utan direkt skalbart.

Arbetsmässigt ser dagarna sällan likadana ut och tid görs för de övriga två passionerna: musik och familj. Greger och Jenny planerar så att de kan jobba mycket i sjok och kan till exempel samla ihop och göra tio videor på en förmiddag som räcker till marknadsföring för en hel månad.
– Ju fler saker som blir automatiserade desto fler moment plockas bort från oss och det frigör tid. Även marknadsföringsmaskineriet kan man automatisera väldigt mycket. Jämfört med webbyrån är vårt arbete nu roligare, det är inte samma press och inte samma deadlines.

Större flexibilitet nu


Även om de lägger tid på att bygga, vidareutveckla och marknadsföra portalen, svara på frågor och hålla kontakt med medlemmar är största fördelen att de nu har en mycket större flexibilitet, slår Greger fast.
– Jag tycker att det är jättekul att jobba och med det här upplägget har vi möjlighet att få ut mer av tiden som vi lägger ner samtidigt som vi kan hjälpa fler företagare. Vi kan vara lediga en vecka, för att sedan kanske jobba extra hårt en annan. Det betyder inte att allt är ”hands off”, men det blir en frihet. Vi har barn, och händer det någonting eller vi vill vara med på någon utflykt, ja då kan vi det.

Greger har även sedan tidigare en saxofonskola online. Där är allt automatiserat, marknadsföring, betalningar och medlemshantering – ja, även siduppdateringarna. Även här tar han betalt per månad och för att behålla sina kunder längre ser han till att de upplever att sidan uppdateras med nya kurser varje månad och nytt material varje vecka. Det sker dock automatiskt, materialet är färdigt sedan länge och Greger har tidsbestämt när det ska bli tillgängligt helt individuellt utifrån hur länge man har varit medlem. Alltså jobbar materialet för Greger medan han kan ägna tiden åt annat.

Söker automatiseringar


I framtiden ser Greger och Jenny möjligheten att låta Hillman Academy växa ytterligare och till exempel ta in hjälp för att redigera filmer och genomföra marknadsföringskampanjer. Att bygga passiva inkomster handlar just om att se om det finns moment som går att automatisera, skala bort – eller att låta någon annan göra jobbet, säger Greger. För även om möjligheten att styra sin arbetstid är det viktigaste för paret blir de ekonomiska bitarna viktiga just därför.
– I ett växande och välmående företag finns det ännu större möjligheter för oss att vara flexibla.

Fördelarna med affärsmodellen är dessutom flera:
– Vi gillar att skapa och hjälpa till, och lärandet får mycket mer spridning när man gör det på nätet än lokalt. Flera hundra personer har gått våra utbildningar. Fråga vilken lärare som helst som gillar sitt jobb – man får en kick av att se någon lyckas.

Greger & Jenny tipsar

  • Sälj abonnemang. Då får du ett jämnare kassaflöde som du kan räkna på och förutse från månad till månad.
  • Automatisera. Marknadsföring, beställningar, betalningar, administration och onboarding av nya kursdeltagare… Automatisera och frigör tid.
  • Återanvänd. Alla ser inte din video på Facebook eller läser ditt blogginlägg. Återanvänd materialet på flera plattformar för att få maximal hävstångseffekt.
  • Jobba i sjok. Planera så att du till exempel kan skriva alla månadens nyhetsbrev på en förmiddag.
  • Schemalägg sociala medier. Skapa en innehållsplanering över vad du ska posta på dina sociala medier och förprogrammera publiceringen antingen via kanalens funktioner eller med hjälp av verktyg som Loomly eller Buffer.

AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.