Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

De driver eget vid sidan av - och gör succé

27 mars, 2017 4 minuters läsning

Foto: Det startade Heelow tillsammans vid sidan av sina vanliga jobb.

Juristerna Ida och Anna tröttnade på att det inte finns finskor utan klackar för tjejer - så de startade Heelow vid sidan av sina jobb. Nu omsätter de en miljon och har fått Åhléns som kund. Här berättar de hur de hinner.

När Ida Gabre Brånby planerade sitt bröllop stötte hon på ett problem. Hon är i stort sett lika lång som sin man och ville ha finskor med låg eller ingen klack. Men hon hittade inga.IsabelleHesselberg-HeelowStockholm-341

– Jag tänkte att någon borde börja sälja det, berättar hon.

Några år senare var det dags för Idas bästa kompis Anna Eriksson Öhlin att gifta sig – och stöta på samma problem.

– Jag kom ihåg vad Ida pratat om, så jag skickade ett sms till henne: ”Den där affärsidén, ska vi inte ta tag i den?”, säger Anna.

Ida nappade, och redan tre dagar senare var bolaget registrerat. Det fick namnet Heelow och säljer skor med låg klack via sin hemsida och i affärer. De är nu inne på sitt tredje år, och det går bra för dem.

I vår sällar sig Åhléns till raden av butiker som tar in deras skor. De har figurerat i tidningar och bloggar och de omsatte en miljon kronor förra året, en fördubbling jämfört med år ett.

 Trots att båda alltså också arbetar heltid som jurister i Stockholms fastighetsbransch.

– Vi tycker att det var skönt att starta bolaget vid sidan av våra ordinarie anställningar. Från början var vårt skobolag mest en idé vi trodde mycket på – men vi kunde aldrig drömma att vi skulle få en så fantastisk start! säger Anna.

 Båda har varit föräldralediga i perioder, bland annat när bolaget startades vilket gjorde att de hade lite mer tid att lägga på att dra igång allt. Men ändå, blir det aldrig för mycket att göra?

– Vi är båda två oerhört driftiga personer så vi vet att vi hinner med det vi vill hinna med. Men det är klart att det blir stressigt i perioder. Det är en av fördelarna med att vara två. Oftast kör det inte ihop sig för båda samtidigt utan vi försöker avlasta varandra, både jobbmässigt och privat, säger Ida.IsabelleHesselberg-HeelowStockholm-101

– Dessutom är vi bästa vänner, vilket innebär att vi redan innan bolaget startades la mycket tid på att träffas. Nu är skillnaden att vi träffas och jobbar, inflikar Anna.

Nyckeln till att hinna menar de är att vara effektiva och ha en tydlig uppgiftsfördelning. Dessutom köper de in tjänster för sådant som de inte vill lägga tid på själva, som redovisning.

– Det är klart att vi skulle kunna lära oss att bokföra men vi är så mycket bättre på annat och med vår begränsade tid gäller det att lägga den på rätt saker, säger Anna.

De framhåller också att de har ett stort förtroende för varandra. Vilket är en fördel när de ska köpa in nya tjänster eller fatta något viktigt beslut. Då räcker det oftast att en av dem undersöker de olika möjligheterna och tar fram ett beslutsunderlag.

– Sen går det snabbt att fatta beslut. Vi litar helt enkelt på att den andra satt sig in i frågan så bra som möjligt. Hade vi inte haft den inställningen hade vi nog inte ens haft en första kollektion klar vid det här laget, säger Ida.

Anna och Ida har svårt att se nackdelar med upplägget att arbeta heltid och driva eget vid sidan av.

– Men det är viktigt att lägga upp en rimlig ambitionsnivå utifrån den mängden tid vi har. Vi har oerhört mycket idéer och visioner! säger Ida.

 Fördelarna är desto fler:– Den största är att vi inte behöver oroa oss för det ekonomiska vad gäller vårt privatliv. Det innebär dessutom att vi kan fatta de besluten vi vill och känner är rätt för bolagets och varumärkets utveckling istället för det som ger de snabbaste pengarna, säger Anna.

Nu när företaget går så bra har dock Anna precis sagt upp sig från sitt tidigare jobb och kommer att jobba deltid med skobolaget vid sidan om en annan anställning. Men Ida tänker än så länge jobba kvar.

– Jag trivs oerhört bra på mitt jobb så vi får se hur framtiden blir. Ett naturligt steg vore nog att anställa någon framöver. Vi får ofta ansökningar från unga, duktiga tjejer som gillar vårt varumärke så vi kanske får anledning att gå igenom den mappen snart, säger Ida.

Sugen på att starta eget?
Här är Annas och Idas tips:

  • Om du är sugen, så gör det bara!
  • Man behöver inte uppfinna hjulet, oftast räcker det med att göra något som redan finns men lite bättre i någon aspekt.
  • Gör det tillsammans med någon
  • Helst någon som har samma arbetsmoral som du själv. Dubbel glädje när det går bra och någon att deppa tillsammans med vid motgångar.
  • Bestäm hur mycket pengar du vill satsa – och håll dig till det
  • Anna och Ida har hela tiden haft inställningen att de pengarna de investerar i bolaget är lärpengar.

– Skulle vår idé inte flyga är det värsta som kan hända att vi sitter på ett lager skor att bli av med. Att utbilda sig till de lärdomar vi har fått tror vi för det första inte ens går – men oavsett hade det också kostat pengar.

 

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.