Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De driver eget vid sidan av - och gör succé

27 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Det startade Heelow tillsammans vid sidan av sina vanliga jobb.

Juristerna Ida och Anna tröttnade på att det inte finns finskor utan klackar för tjejer - så de startade Heelow vid sidan av sina jobb. Nu omsätter de en miljon och har fått Åhléns som kund. Här berättar de hur de hinner.

När Ida Gabre Brånby planerade sitt bröllop stötte hon på ett problem. Hon är i stort sett lika lång som sin man och ville ha finskor med låg eller ingen klack. Men hon hittade inga.IsabelleHesselberg-HeelowStockholm-341

– Jag tänkte att någon borde börja sälja det, berättar hon.

Några år senare var det dags för Idas bästa kompis Anna Eriksson Öhlin att gifta sig – och stöta på samma problem.

– Jag kom ihåg vad Ida pratat om, så jag skickade ett sms till henne: ”Den där affärsidén, ska vi inte ta tag i den?”, säger Anna.

Ida nappade, och redan tre dagar senare var bolaget registrerat. Det fick namnet Heelow och säljer skor med låg klack via sin hemsida och i affärer. De är nu inne på sitt tredje år, och det går bra för dem.

I vår sällar sig Åhléns till raden av butiker som tar in deras skor. De har figurerat i tidningar och bloggar och de omsatte en miljon kronor förra året, en fördubbling jämfört med år ett.

 Trots att båda alltså också arbetar heltid som jurister i Stockholms fastighetsbransch.

– Vi tycker att det var skönt att starta bolaget vid sidan av våra ordinarie anställningar. Från början var vårt skobolag mest en idé vi trodde mycket på – men vi kunde aldrig drömma att vi skulle få en så fantastisk start! säger Anna.

 Båda har varit föräldralediga i perioder, bland annat när bolaget startades vilket gjorde att de hade lite mer tid att lägga på att dra igång allt. Men ändå, blir det aldrig för mycket att göra?

– Vi är båda två oerhört driftiga personer så vi vet att vi hinner med det vi vill hinna med. Men det är klart att det blir stressigt i perioder. Det är en av fördelarna med att vara två. Oftast kör det inte ihop sig för båda samtidigt utan vi försöker avlasta varandra, både jobbmässigt och privat, säger Ida.IsabelleHesselberg-HeelowStockholm-101

– Dessutom är vi bästa vänner, vilket innebär att vi redan innan bolaget startades la mycket tid på att träffas. Nu är skillnaden att vi träffas och jobbar, inflikar Anna.

Nyckeln till att hinna menar de är att vara effektiva och ha en tydlig uppgiftsfördelning. Dessutom köper de in tjänster för sådant som de inte vill lägga tid på själva, som redovisning.

– Det är klart att vi skulle kunna lära oss att bokföra men vi är så mycket bättre på annat och med vår begränsade tid gäller det att lägga den på rätt saker, säger Anna.

De framhåller också att de har ett stort förtroende för varandra. Vilket är en fördel när de ska köpa in nya tjänster eller fatta något viktigt beslut. Då räcker det oftast att en av dem undersöker de olika möjligheterna och tar fram ett beslutsunderlag.

– Sen går det snabbt att fatta beslut. Vi litar helt enkelt på att den andra satt sig in i frågan så bra som möjligt. Hade vi inte haft den inställningen hade vi nog inte ens haft en första kollektion klar vid det här laget, säger Ida.

Anna och Ida har svårt att se nackdelar med upplägget att arbeta heltid och driva eget vid sidan av.

– Men det är viktigt att lägga upp en rimlig ambitionsnivå utifrån den mängden tid vi har. Vi har oerhört mycket idéer och visioner! säger Ida.

 Fördelarna är desto fler:– Den största är att vi inte behöver oroa oss för det ekonomiska vad gäller vårt privatliv. Det innebär dessutom att vi kan fatta de besluten vi vill och känner är rätt för bolagets och varumärkets utveckling istället för det som ger de snabbaste pengarna, säger Anna.

Nu när företaget går så bra har dock Anna precis sagt upp sig från sitt tidigare jobb och kommer att jobba deltid med skobolaget vid sidan om en annan anställning. Men Ida tänker än så länge jobba kvar.

– Jag trivs oerhört bra på mitt jobb så vi får se hur framtiden blir. Ett naturligt steg vore nog att anställa någon framöver. Vi får ofta ansökningar från unga, duktiga tjejer som gillar vårt varumärke så vi kanske får anledning att gå igenom den mappen snart, säger Ida.

Sugen på att starta eget?
Här är Annas och Idas tips:

  • Om du är sugen, så gör det bara!
  • Man behöver inte uppfinna hjulet, oftast räcker det med att göra något som redan finns men lite bättre i någon aspekt.
  • Gör det tillsammans med någon
  • Helst någon som har samma arbetsmoral som du själv. Dubbel glädje när det går bra och någon att deppa tillsammans med vid motgångar.
  • Bestäm hur mycket pengar du vill satsa – och håll dig till det
  • Anna och Ida har hela tiden haft inställningen att de pengarna de investerar i bolaget är lärpengar.

– Skulle vår idé inte flyga är det värsta som kan hända att vi sitter på ett lager skor att bli av med. Att utbilda sig till de lärdomar vi har fått tror vi för det första inte ens går – men oavsett hade det också kostat pengar.

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.