Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De sa hej då till sina gamla jobb för att uppfylla en dröm vid 62

Vi har ingen plan B, säger Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 december, 2017 Uppdaterades 21 mars, 2025 4 minuters läsning

Foto: Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Ljudet av tassar och doften av nybakat präglar atmosfären på hundkaféet Flickorna på Färjenäs i Göteborg. I huset, som byggdes 1894, har det drivits kafé sedan 1906. Sedan förra året i regi av Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Det blev snabbt en mysig mötesplats för alla som gillar hundar. Bara i närområdet bor 600 hundar!

På menyn för tvåbenta gäster står allt från köttbullemackor till morotskaka och Afternoon tea. Alla hundar bjuds på hemlagade köttbullar och hembakade hundkex.

– Det går inte att smita förbi med hunden här utanför längre, berättar en gäst. Hunden drar i kopplet och vill in!

Modet att satsa på något nytt väcktes under en resa till Paris för ett par år sedan.

– Hotellet hade en katt som med sin närvaro styrde hela receptionen. Han satt i soffan och var liksom kung. Vi tänkte: Om den här tvåkilosklumpen med sin attityd kan styra ett flott hotell så kan vi också!

Redan första morgonen kläcktes idén till ett kafé där hundar är välkomna. Några tretimmarsfrukostar senare var både affärsplan och företagsnamn klart.– Vi skrev på servetter, det är ju klassiskt. Hotellet hette Castille de Paris och katten hette Elliott. Vårt nystartade företag heter Castelliot AB!

Ett och annat ögonbryn höjdes i vänkretsen inför nyheten om att Lisa sagt upp sig från sitt jobb som näringspolitisk rådgivare på Svensk Handel och att Susanna tagit tjänstledigt från sin tjänst som gymnasielärare – för att ta över ett kafé och välkomna hundar bland gästerna.

– När man sadlar om och tänker nytt vid 62 så tror alla att man ska pensionera sig, säger Lisa. Vi har ingen plan B. Men vi har fått mycket positiv uppmuntran också.

Drömmen om att skapa något tillsammans har Lisa och Susanna delat en längre tid.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med ditt café

– Vi har 56 års vänskap i ryggen, vi har en massa olika erfarenheter och vi älskar hundar. Åldern är en styrka i sig. Man kommer till en punkt i livet där man vill utveckla sig själv och komma vidare. Det är fantastiskt att få brinna så för något och ta eget ansvar fullt ut. Vi har varit trygghetsnarkomaner så länge och kommer inte att bli rika på det här. Men att få förverkliga en dröm är en mycket starkare kraft än oron över det som står i det orangea kuvertet.

Hundens bästa vän är ledord hos ”Flickorna på Färjenäs”. Liksom Krav-märkt, närproducerat och hembakat. En portion catering är redan igång. Säkert blir det föredragskvällar med hundtema framöver, kanske after work, födelsedagsfiranden …

– Vi har tusen idéer, säger Lisa. Men vi tar ett steg i taget. Kanske blir det ett hundpensionat här så småningom.

Text och foto: KICKI LIND

Kalla och Evert fikar.
  • Namn: Lisa Burden och Susann Lindelöf Frisk.
  • Ålder: 63 år.
  • Bor: Göteborg.
  • Gör: Driver hundkafé tillsammans.
  • Läs mer: flickornapafarjenas.se

Vanliga frågor om att starta hundkafé (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är Flickorna på Färjenäs hundkafé?

Flickorna på Färjenäs är ett unikt hundkafé i Göteborg som välkomnar både människor och hundar. Kaféet drivs i en historisk byggnad från 1894 och har varit ett traditionellt kafé sedan 1906. Det som gör verksamheten speciell är att den välkomnar fyrbenta gäster och erbjuder specialanpassade menyer för både människor och hundar.

Hur startade idén till att öppna ett hundkafé i Göteborg?

Idén föddes under en Parisresa där grundarna inspirerades av ett hotell med en dominant katt i receptionen. Detta ledde till insikten att det fanns potential för ett kafé som välkomnar hundar. Affärsplanen utvecklades under några frukostar i Paris, och företaget Castelliot AB bildades för att driva verksamheten.

Vad krävs för att starta ett hundkafé?

För att starta ett hundkafé behöver du kombinera vanlig kaféverksamhet med specialanpassningar för hundar. Viktiga aspekter är att ha rätt lokaler, utveckla menyer för både människor och hundar, samt säkerställa att verksamheten följer alla hygienregler. I fallet Flickorna på Färjenäs fokuserar de på KRAV-märkta och närproducerade råvaror samt hembakat för både två- och fyrbenta gäster.

Är det möjligt att byta karriär och starta café som senior?

Ja, absolut! Grundarna av Flickorna på Färjenäs bevisar att det är möjligt att sadla om vid 62 års ålder. De lämnade trygga karriärer som näringspolitisk rådgivare och gymnasielärare för att förverkliga sin dröm. Deras erfarenhet visar att ålder kan vara en styrka när man startar eget, tack vare den samlade livserfarenheten och kompetensen.

Vad serveras på ett hundkafé?

På Flickorna på Färjenäs serveras traditionellt kafésortiment som köttbullemackor, morotskaka och Afternoon tea för människor. För hundarna erbjuds specialiteter som hemlagade köttbullar och hembakade hundkex. All mat tillagas med fokus på kvalitet och närproducerade råvaror.

Hur utvecklar man ett framgångsrikt hundkafékoncept?

Framgång bygger på att utveckla verksamheten stegvis. Börja med en stark grundidé och bygg sedan ut med kompletterande tjänster. I Flickorna på Färjenäs fall började de med kaféverksamheten och har sedan utökat med catering. De planerar även för föredragskvällar med hundtema och möjligen ett framtida hundpensionat. Nyckeln är att ta ett steg i taget och lyssna på kundernas behov.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.