Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De sa hej då till sina gamla jobb för att uppfylla en dröm vid 62

Vi har ingen plan B, säger Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 december, 2017 Uppdaterades 21 mars, 2025 4 minuters läsning

Foto: Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Ljudet av tassar och doften av nybakat präglar atmosfären på hundkaféet Flickorna på Färjenäs i Göteborg. I huset, som byggdes 1894, har det drivits kafé sedan 1906. Sedan förra året i regi av Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Det blev snabbt en mysig mötesplats för alla som gillar hundar. Bara i närområdet bor 600 hundar!

På menyn för tvåbenta gäster står allt från köttbullemackor till morotskaka och Afternoon tea. Alla hundar bjuds på hemlagade köttbullar och hembakade hundkex.

– Det går inte att smita förbi med hunden här utanför längre, berättar en gäst. Hunden drar i kopplet och vill in!

Modet att satsa på något nytt väcktes under en resa till Paris för ett par år sedan.

– Hotellet hade en katt som med sin närvaro styrde hela receptionen. Han satt i soffan och var liksom kung. Vi tänkte: Om den här tvåkilosklumpen med sin attityd kan styra ett flott hotell så kan vi också!

Redan första morgonen kläcktes idén till ett kafé där hundar är välkomna. Några tretimmarsfrukostar senare var både affärsplan och företagsnamn klart.– Vi skrev på servetter, det är ju klassiskt. Hotellet hette Castille de Paris och katten hette Elliott. Vårt nystartade företag heter Castelliot AB!

Ett och annat ögonbryn höjdes i vänkretsen inför nyheten om att Lisa sagt upp sig från sitt jobb som näringspolitisk rådgivare på Svensk Handel och att Susanna tagit tjänstledigt från sin tjänst som gymnasielärare – för att ta över ett kafé och välkomna hundar bland gästerna.

– När man sadlar om och tänker nytt vid 62 så tror alla att man ska pensionera sig, säger Lisa. Vi har ingen plan B. Men vi har fått mycket positiv uppmuntran också.

Drömmen om att skapa något tillsammans har Lisa och Susanna delat en längre tid.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med ditt café

– Vi har 56 års vänskap i ryggen, vi har en massa olika erfarenheter och vi älskar hundar. Åldern är en styrka i sig. Man kommer till en punkt i livet där man vill utveckla sig själv och komma vidare. Det är fantastiskt att få brinna så för något och ta eget ansvar fullt ut. Vi har varit trygghetsnarkomaner så länge och kommer inte att bli rika på det här. Men att få förverkliga en dröm är en mycket starkare kraft än oron över det som står i det orangea kuvertet.

Hundens bästa vän är ledord hos ”Flickorna på Färjenäs”. Liksom Krav-märkt, närproducerat och hembakat. En portion catering är redan igång. Säkert blir det föredragskvällar med hundtema framöver, kanske after work, födelsedagsfiranden …

– Vi har tusen idéer, säger Lisa. Men vi tar ett steg i taget. Kanske blir det ett hundpensionat här så småningom.

Text och foto: KICKI LIND

Kalla och Evert fikar.
  • Namn: Lisa Burden och Susann Lindelöf Frisk.
  • Ålder: 63 år.
  • Bor: Göteborg.
  • Gör: Driver hundkafé tillsammans.
  • Läs mer: flickornapafarjenas.se

Vanliga frågor om att starta hundkafé (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är Flickorna på Färjenäs hundkafé?

Flickorna på Färjenäs är ett unikt hundkafé i Göteborg som välkomnar både människor och hundar. Kaféet drivs i en historisk byggnad från 1894 och har varit ett traditionellt kafé sedan 1906. Det som gör verksamheten speciell är att den välkomnar fyrbenta gäster och erbjuder specialanpassade menyer för både människor och hundar.

Hur startade idén till att öppna ett hundkafé i Göteborg?

Idén föddes under en Parisresa där grundarna inspirerades av ett hotell med en dominant katt i receptionen. Detta ledde till insikten att det fanns potential för ett kafé som välkomnar hundar. Affärsplanen utvecklades under några frukostar i Paris, och företaget Castelliot AB bildades för att driva verksamheten.

Vad krävs för att starta ett hundkafé?

För att starta ett hundkafé behöver du kombinera vanlig kaféverksamhet med specialanpassningar för hundar. Viktiga aspekter är att ha rätt lokaler, utveckla menyer för både människor och hundar, samt säkerställa att verksamheten följer alla hygienregler. I fallet Flickorna på Färjenäs fokuserar de på KRAV-märkta och närproducerade råvaror samt hembakat för både två- och fyrbenta gäster.

Är det möjligt att byta karriär och starta café som senior?

Ja, absolut! Grundarna av Flickorna på Färjenäs bevisar att det är möjligt att sadla om vid 62 års ålder. De lämnade trygga karriärer som näringspolitisk rådgivare och gymnasielärare för att förverkliga sin dröm. Deras erfarenhet visar att ålder kan vara en styrka när man startar eget, tack vare den samlade livserfarenheten och kompetensen.

Vad serveras på ett hundkafé?

På Flickorna på Färjenäs serveras traditionellt kafésortiment som köttbullemackor, morotskaka och Afternoon tea för människor. För hundarna erbjuds specialiteter som hemlagade köttbullar och hembakade hundkex. All mat tillagas med fokus på kvalitet och närproducerade råvaror.

Hur utvecklar man ett framgångsrikt hundkafékoncept?

Framgång bygger på att utveckla verksamheten stegvis. Börja med en stark grundidé och bygg sedan ut med kompletterande tjänster. I Flickorna på Färjenäs fall började de med kaféverksamheten och har sedan utökat med catering. De planerar även för föredragskvällar med hundtema och möjligen ett framtida hundpensionat. Nyckeln är att ta ett steg i taget och lyssna på kundernas behov.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.