Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De sa hej då till sina gamla jobb för att uppfylla en dröm vid 62

Vi har ingen plan B, säger Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 december, 2017 Uppdaterades 21 mars, 2025 4 minuters läsning

Foto: Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Ljudet av tassar och doften av nybakat präglar atmosfären på hundkaféet Flickorna på Färjenäs i Göteborg. I huset, som byggdes 1894, har det drivits kafé sedan 1906. Sedan förra året i regi av Lisa Burden och Susanna Lindelöv-Frisk.

Det blev snabbt en mysig mötesplats för alla som gillar hundar. Bara i närområdet bor 600 hundar!

På menyn för tvåbenta gäster står allt från köttbullemackor till morotskaka och Afternoon tea. Alla hundar bjuds på hemlagade köttbullar och hembakade hundkex.

– Det går inte att smita förbi med hunden här utanför längre, berättar en gäst. Hunden drar i kopplet och vill in!

Modet att satsa på något nytt väcktes under en resa till Paris för ett par år sedan.

– Hotellet hade en katt som med sin närvaro styrde hela receptionen. Han satt i soffan och var liksom kung. Vi tänkte: Om den här tvåkilosklumpen med sin attityd kan styra ett flott hotell så kan vi också!

Redan första morgonen kläcktes idén till ett kafé där hundar är välkomna. Några tretimmarsfrukostar senare var både affärsplan och företagsnamn klart.– Vi skrev på servetter, det är ju klassiskt. Hotellet hette Castille de Paris och katten hette Elliott. Vårt nystartade företag heter Castelliot AB!

Ett och annat ögonbryn höjdes i vänkretsen inför nyheten om att Lisa sagt upp sig från sitt jobb som näringspolitisk rådgivare på Svensk Handel och att Susanna tagit tjänstledigt från sin tjänst som gymnasielärare – för att ta över ett kafé och välkomna hundar bland gästerna.

– När man sadlar om och tänker nytt vid 62 så tror alla att man ska pensionera sig, säger Lisa. Vi har ingen plan B. Men vi har fått mycket positiv uppmuntran också.

Drömmen om att skapa något tillsammans har Lisa och Susanna delat en längre tid.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med ditt café

– Vi har 56 års vänskap i ryggen, vi har en massa olika erfarenheter och vi älskar hundar. Åldern är en styrka i sig. Man kommer till en punkt i livet där man vill utveckla sig själv och komma vidare. Det är fantastiskt att få brinna så för något och ta eget ansvar fullt ut. Vi har varit trygghetsnarkomaner så länge och kommer inte att bli rika på det här. Men att få förverkliga en dröm är en mycket starkare kraft än oron över det som står i det orangea kuvertet.

Hundens bästa vän är ledord hos ”Flickorna på Färjenäs”. Liksom Krav-märkt, närproducerat och hembakat. En portion catering är redan igång. Säkert blir det föredragskvällar med hundtema framöver, kanske after work, födelsedagsfiranden …

– Vi har tusen idéer, säger Lisa. Men vi tar ett steg i taget. Kanske blir det ett hundpensionat här så småningom.

Text och foto: KICKI LIND

Kalla och Evert fikar.
  • Namn: Lisa Burden och Susann Lindelöf Frisk.
  • Ålder: 63 år.
  • Bor: Göteborg.
  • Gör: Driver hundkafé tillsammans.
  • Läs mer: flickornapafarjenas.se

Vanliga frågor om att starta hundkafé (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är Flickorna på Färjenäs hundkafé?

Flickorna på Färjenäs är ett unikt hundkafé i Göteborg som välkomnar både människor och hundar. Kaféet drivs i en historisk byggnad från 1894 och har varit ett traditionellt kafé sedan 1906. Det som gör verksamheten speciell är att den välkomnar fyrbenta gäster och erbjuder specialanpassade menyer för både människor och hundar.

Hur startade idén till att öppna ett hundkafé i Göteborg?

Idén föddes under en Parisresa där grundarna inspirerades av ett hotell med en dominant katt i receptionen. Detta ledde till insikten att det fanns potential för ett kafé som välkomnar hundar. Affärsplanen utvecklades under några frukostar i Paris, och företaget Castelliot AB bildades för att driva verksamheten.

Vad krävs för att starta ett hundkafé?

För att starta ett hundkafé behöver du kombinera vanlig kaféverksamhet med specialanpassningar för hundar. Viktiga aspekter är att ha rätt lokaler, utveckla menyer för både människor och hundar, samt säkerställa att verksamheten följer alla hygienregler. I fallet Flickorna på Färjenäs fokuserar de på KRAV-märkta och närproducerade råvaror samt hembakat för både två- och fyrbenta gäster.

Är det möjligt att byta karriär och starta café som senior?

Ja, absolut! Grundarna av Flickorna på Färjenäs bevisar att det är möjligt att sadla om vid 62 års ålder. De lämnade trygga karriärer som näringspolitisk rådgivare och gymnasielärare för att förverkliga sin dröm. Deras erfarenhet visar att ålder kan vara en styrka när man startar eget, tack vare den samlade livserfarenheten och kompetensen.

Vad serveras på ett hundkafé?

På Flickorna på Färjenäs serveras traditionellt kafésortiment som köttbullemackor, morotskaka och Afternoon tea för människor. För hundarna erbjuds specialiteter som hemlagade köttbullar och hembakade hundkex. All mat tillagas med fokus på kvalitet och närproducerade råvaror.

Hur utvecklar man ett framgångsrikt hundkafékoncept?

Framgång bygger på att utveckla verksamheten stegvis. Börja med en stark grundidé och bygg sedan ut med kompletterande tjänster. I Flickorna på Färjenäs fall började de med kaféverksamheten och har sedan utökat med catering. De planerar även för föredragskvällar med hundtema och möjligen ett framtida hundpensionat. Nyckeln är att ta ett steg i taget och lyssna på kundernas behov.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.