Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

De matchar småföretagare med studenter

4 april, 2016 2 minuters läsning

Foto: Företaget Bonsai. Från vänster: David Karlsson, Alexander Kurtsson, Erik Hedegren och Jonas Sharma. Foto: Linus Olsson.

Nystartade rekryteringsföretaget Bonsai vill utmana arbetsmarknaden för småjobb. De har nyligen släppt en egen app och före nyår ska de finnas i landets samtliga studentstäder.

David Karlsson, Alexander Kurtsson, Jonas Sharma och Erik Hedegren läser sista året på Chalmers entreprenörsskola i Göteborg. Där såg de att många studenter ofta har tid över till extrajobb. Samtidigt var det krångligt för småföretag att få hjälp med enklare uppdrag. I februari i år lanserade de därför webbplatsen och appen Bonsai.

– Vi har inspirerats av delningsekonomin och har byggt upp tjänsten kring en digital plattform, säger David Karlsson som är en av grundarna.

LÄS MER: Gör som Erik – haka på delningstrendenVad kan småföretagare ha för nytta av er?
– Vissa saker är inte effektivt rent organisatoriskt att utföra själv och då kan det vara bra att ge uppdraget till någon annan. Som att skruva ihop IKEA-möbler vid en kontorsflytt eller att göra en företagspresentation i Powerpoint, något som många yngre personer behärskar väldigt väl, säger David Karlsson. Alternativkostnaden genom att lösa det internt är ofta högre än vårt timpris och då kan man fokusera på det värdeskapande istället.

[caption id="attachment_20518" align="alignright" width="264"]Så här kan det se ut i Bonsais app. Så här kan det se ut i Bonsais app.[/caption]

Vad är typiska jobb hos er?
– Den genomsnittliga tiden på de efterfrågade jobben ligger på runt sex timmar och ofta handlar det om enklare saker som bärhjälp, möbelmontering och översättningar. Men en del av våra studenter jobbar med längre projekt inom programmering, CAD och liknande. För ett tag sedan använde ett företag tjänsten som en ren rekryteringssatsning där de betalade oss för att skicka relevanta studenter till dem på intervju. Studenterna fick i sin tur betalt för att gå på jobbintervju.

LÄS MER: LISTA – 10 affärsidéer under 50 000 kronor Vad är skillnaden mellan er och till exempel Academic Work?
– Processen går mycket fortare eftersom uppdragen ofta är enkla. Och hos oss kan en småföretagare få hjälp så kort tid som en timme om det behovet finns, säger Erik Hedegren.

Hur går det konkret till när småföretagare vill hitta tillfällig personal?
– Man skapar ett konto hos oss, och fyller i en uppdragsbeskrivning som är medvetet avskalad och enkel, till exempel portkod eller klädkod om jobbet gäller ett event. Studenten kontaktas via vår app och efteråt får man som köpare av tjänsten fylla i en kort recension så att vi internt kan utvärdera personen som utförde uppdraget.

LÄS MER: 5 tips: Gör som Gunnar – delegera rättHur går det för er?
– Det går över förväntan sedan lanseringen i februari, säger David Karlsson. Ett 50-tal studenter per vecka anmäler sig som arbetskraft och vi intervjuar dem via Skype. Många pratar om en flexibel arbetsmarknad och nu riktar vi blickarna även utanför Göteborg och en stor marknad finns förstås i Stockholm. Vi har också fått flera investeringserbjudanden vilket känns som ett kvitto på att vi gör något bra. Vi siktar på fem miljoner i omsättning i år.


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.