Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De skapade plattformen de själva saknade – nu gör den succé

25 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Gänget bakom Resrc

Som egenföretagare slet de för att hitta uppdrag. Så de skapade Resrc – ”Blocket för konsulter”. Nu förmedlar de konsultuppdrag för miljarder och har utsetts till ett av Sveriges hetaste startups.Grundarna till Resrc fick idén att skapa en marknadsplats för konsultuppdrag när de själva arbetade som egenföretagare.

– För rekryteringsbranschen finns LinkedIn, för bilbranschen finns Bytbil och för fastighetsbranschen finns Hemnet. Vi såg att en liknande marknadsplats behövdes även för att samla konsultbranschens aktörer, säger Resrc vd Manuel de Verdier.

Han och de övriga grundarna: Daniel Asvelius, Magnus de Verdier, Nils Lager, Jakob Cardell och Benny Silfvergren möttes på Madeo, som vid den tiden var nordens ledande konsultmäklare.

– Så vi är väl medvetna om utmaningarna med att hitta ett konsultuppdrag. Många egenföretagare lägger mellan 10 och 20 timmar per månad på att hitta sitt nästa uppdrag. Omräknat till ett konsultarvode blir det här snabbt ganska stora pengar som man går miste om – och det är det problemet vi vill lösa, berättar Manuel.

Resultatet blev en plattform där konsultköpare och mäklare kan annonsera lediga uppdrag, och där konsulter – enmansföretagare liksom stora konsultbolag – kan lägga bud och erbjuda sina tjänster. I standardutförande är tjänsten gratis för både köpare och säljare. Den som vill ha tillgång till extra uppdrag kan betala 995 kr i månaden för att bli premiummedlem.

– Vår uttalade målsättning är att eliminera ”obeläggningen” inom konsultbranschen, det vill säga den tid en konsult ofrivilligt går utan uppdrag, säger Manuel.

Sedan lanseringen 2013 har bolaget gjort en riktig succéresa. De fick en plats på STINGs acceleratorprogram och utsågs till ett av 2015 års hetaste startups av Internetworld. Antalet bolag som använder tjänsten har växt från 2 500 i början av 2015 till cirka 7 500 i dag. Runt 18 000 uppdrag annonserades ut förra året. Dessutom uppgick värdet på de förmedlade uppdragen under 2015 till runt 15 miljarder kronor.

– Men vi vet också att en stor andel av uppdragen förlängs så totalt sett ligger värdet på över 20miljarder kronor för 2015, säger Manuel.

Han menar att nyckeln till framgången består av flera faktorer.

– Främst är det förstås idén och timing – det blir allt vanligare att konsulter startar eget samtidigt som konsultköparna köper allt mindre på relation och i större utsträckning fokuserar på att hitta den bästa kandidaten.  En annan viktig faktor är så klart teamet – även den bästa av idéer kan misslyckas med fel personer ombord, säger Manuel.

För att växa har Resrc arbetat med sociala nätverk, och idag sker mycket av tillväxten genom att befintliga användare tipsar sina egna kontakter.

– Inledningsvis var vi väldigt aktiva själva för att hålla nere kostnaderna men över tid har vi dragit allt större nytta av de inbyggda marknadsföringsverktyg som många sociala nätverk erbjuder. Vi har också lärt oss att ta till vara på vår egen tid – vi insåg ganska snabbt att personliga möten var fel väg att gå och har istället fokuserat på att nå ut via marknadsföring, säger Manuel.

Bland kunderna finns stora aktörer som bemanningsbolagen Proffice och Poolia, och konsultbolagen Sigma och Combitech. Rådet till andra småföretag för att våga kontakta stora bolag med sin affärsidé är att utgå från hur man kan hjälpa dem.

– All försäljning handlar om att lösa ett problem åt någon – och har man en lösning spelar det inte så stor roll om den som har problemet är en stor eller en liten aktör. I Resrc fall visste vi redan från början att både små och stora aktörer hade en liknande problembild, säger Manuel.

Manuels tips till andra småföretagare:

Våga ändra riktning


Man kan tro att man har en färdig idé som man bara ska implementera, men så är sällan fallet. Det gäller att pröva sin idé om och om igen och hela tiden se vilken del av den som verkligen fungerar. Det är lätt att bli lite ”kär” i hela idén och därmed få på sig skygglappar, vilket är livsfarligt. Samtidigt är det viktigt att fokusera på de delar av idén som ger intäkter här och nu.

Våga säga nej


Det är lätt att hamna i en situation där en potentiell kund erbjuder sig att köpa något som ligger utanför ditt fokusområde. Ofta har man startat sitt företag för att man trodde på en idé och om man går allt för långt bort från den idén kan det bli svårt att ta sig tillbaka.

Kliv utanför ditt eget nätverk


Man kan tro att man har en perfekt grogrund, men det är ofta klokt att expandera sitt nätverk för att få in fler innovationsmottagliga i det.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.