Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Deklarera enskild firma eller aktiebolag för första gången? Så här gör du!

Visma Spcs 25 april, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Deklarera enskild firma och aktiebolag 2023

Alla företag måste deklareras en gång per år – precis som privatpersoner lämnar in inkomstdeklarationen. Enskild firma och aktiebolag deklareras lite olika – och här går vi steg-för-steg igenom vad som gäller för de båda bolagsformerna. Och om du deklarerar första gången, var lugn – det är enklare än det låter (om du använder rätt verktyg!)

Japp, det kan vara både enkelt och smidigt att deklarera. Är det sant? Absolut, med moderna bokförings- och deklarationsprogram (t.ex. Visma eEkonomi som smidigt fixar deklarationen) är det i princip bara att hämta, klicka, godkänna, skicka – i alla fall för företagare som har valt rätt system från början. Blir du nyfiken? Fortsätt läsa.

I den här guiden går vi igenom:

  1. Hur du deklarerar enskild firma 2023
  2. Hur du deklarerar aktiebolag 2023
  3. Hur du sparar pengar genom smart skatteplanering före och efter årsbokslutet

(Psst! Om du vill se de viktigaste nyheterna i deklarationen 2023, rekommenderar vi Nyheterna i deklarationen 2023. Men öppna den i en annan flik, för att inte tappa fokus på deklarationstipsen här nedanför.)

Alright, låt oss gå igenom hur du deklarerar ditt företag för första gången(eller om du gjort det förut, men vill fräscha upp minnet). Och missa inte tipsen på slutet om hur du skatteplanerar smart, så du får så mycket pengar på kontot som möjligt.

Tips! Vill du bli en riktig mästare på deklaration? Nu kan du få Vismas Deklarationsguide – helt kostnadsfritt här. Rekommenderas!

Vad är det som ska deklareras?

Enkelt förklarat, hur mycket pengar ditt företag tjänade under förra året. Money, money, money. Inkomstdeklarationen ska ju lämnas in av alla enskilda personer, liksom av företagare. Och här är det viktigt att vi skiljer mellan fysiska och juridiska personer.

Aktiebolag lämnar till exempel in sin egen deklaration, medan mindre företagsformer som enskild firma och delägare i handelsbolag redovisas som bilagor till din personliga inkomstdeklaration (du vet, den gula blanketten som kommer varje år).

I deklarationen rapporterar du företagets ekonomiska ställning vid räkenskapsårets slut. Det innefattar företagets tillgångar, skulder, inkomster och utgifter. Vi vet, det kan kännas som ett stort jobb. Fast det behöver det inte vara, alls. Det här är uppgifter som är enkla att få fram genom ett smart bokföringsprogram (till exempel Visma eEkonomi). Det ska ju vara lätt att göra rätt!

Snabbt förklarat: Balansrapporten visar företagets tillgångar och skulder, medan resultatrapporten visar företagets inkomster och utgifter. Tillsammans leder dessa rapporter till en balansräkning och en resultaträkning. Det är inte så komplicerat, och skönt nog sköter programmet det mesta. Så du kan istället fokusera på din passion, ditt företag.

Och du – längst ned berättar vi exakt hur enkel det kan vara att deklarera. Du kommer knappt tro dina ögon!

Deklarera enskild firma 2023

Om du har enskild firma räcker det med ett förenklat årsbokslut om ditt företag har en omsättning på mindre än tre miljoner kronor. Om omsättningen är större behövs ett vanligt bokslut.

Om du har en enskild firma ska du lämna in en NE-blankett tillsammans med Inkomstdeklaration 1 (din privata, alltså). Blanketten måste lämnas in senast den 2 maj 2023 (det fixar du enkelt och smidigt digitalt).

Tips! Spana också in Skatteexpertens bästa deklarationstips 2023 – som du hittar här. Dessa bör du läsa för att inte göra något av de vanliga misstagen.

Deklarera aktiebolag 2023

Om du har aktiebolag ska du skapa en årsredovisning för att avsluta den löpande bokföringen. Mindre aktiebolag använder oftast K2-reglerna för att förenkla årsredovisningen (det gör de allra flesta och du behöver inte tänka så mycket mer på det, om du inte har mer avancerade periodiseringar etc).

Inkomstdeklaration 2 är den huvudsakliga blanketten som gäller för aktiebolag (men vem använder fysiska blanketter längre, smarta program sköter ju allt digitalt!). Delägarna i fåmansbolag deklarerar sina kvalificerade andelar på K10-blanketten(japp, programmet kan hjälpa dig med den också!).

Om ditt räkenskapsår följer kalenderåret måste Inkomstdeklaration 2 lämnas in senast den 1 augusti 2023. Om du har ett annat räkenskapsår kan du hitta ditt inlämningsdatum på Skatteverkets hemsida. Om du vill få anstånd med deklarationen och få mer tid, lär vi dig hur här.

Tips! Gör avdragsjobbet och deklarationen enkelt – välj ett bokföringsprogram som också löser deklarationen smidigt, exempelvis Visma eEkonomi.

Är det krångligt att skatteplanera?

Skatteplanering – det känns väl både klurigt och tråkigt? Är det värt att lägga tid på att sänka skatten? Såklart det är. Speciellt i tuffa tider behöver du fokusera på varje sparad krona och på en bra likviditet. Och då är skatteplanering guld värd. Och faktiskt inte så svårt! Med ett bra deklarationsprogram kan du testa olika val, och se direkt hur det påverkar skatten. Bra va!

Psst! Spana också in den här listan på avdragen företagare inte får missa.

Skatteplanering före årsbokslutet

Det finns faktiskt möjligheter att påverka inkomster och skatter genom bokföringen och deklarationen. Helt lagligt förstås! Före bokslutet kan du påverka företagets resultat genom att välja olika avskrivningsmetoder och värderingsmodeller för hur inventarier och lager ska värderas och skrivas av. Om ditt företag har höga vinster kan du även välja att tidigarelägga investeringar för att minska beskattningen. Smart!

Skatteplanering efter årsbokslutet

När du deklarerar ditt företag finns möjlighet att skjuta upp beskattningen av en del av vinsten till kommande år. Periodiseringsfonder kan användas för att sätta av upp till 30 procent av en enskild firmas vinst, medan aktiebolag kan använda periodiseringsfonder och tantiem(Tantiem? Det är en resultatbaserad ersättning som ibland betalas ut av fåmansföretag till företagsledare eller andra nyckelpersoner).

Det handlar inte om att undvika skatt utan om möjligheten att skjuta upp den för smartare likviditetsplanering. Det som inte skattas nu måste skattas i framtiden, och det kan bli aktuellt med räntekostnader. Glöm inte det!

Tips! En smart sak att ha koll på är brytpunkten för statlig skatt. Om du vet att intäkterna kommer att minska nästa år, kan det vara smart att skjuta vinsten framåt för att slippa eller minska den statliga skatten i år (dvs du jämnar ut vinsterna mellan åren och får då mindre total skatt.).

Psst! Vill du ha en lista på alla avdrag i deklarationen 2023, hittar du dem här – tydligt förklarade av Visma Spcs skatteexpert.

Är det svårt att deklarera?

Nej, egentligen inte alls – så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på företaget. Deklarationen ska programmet sköta (så välj rätt program för att spara tid och energi). Om du deklarerar för första gången är det extra smart att välja rätt från början.

Så här fungerar ett riktigt smart deklarationsprogram

  1. Hämta
    När det är dags för deklaration har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Så då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror.
  2. Klicka
    Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är liksom bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma eEkonomi).
  3. Godkänn
    Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!
  4. Skicka!
    Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags att köra Hämta, Klicka, Godkänn, Skicka igen.

Så skön kan din verklighet också bli! Fokusera på din passion och såklart på lite smart skatteplanering – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar. Det ska ditt program sköta!

Psst? Hur hittar jag ett program som gör allt detta?
Visma eEkonomi är ett komplett program redan från början med bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Så att du med enskild firma eller aktiebolag deklarerar snabbt och smidigt. Eller som vi säger: Hämta, klicka, godkänn, skicka. Läs mer om Visma eEkonomi – bokförings- och deklarationsprogrammet för din passion – här.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.