Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Del 1/ Guiden till Starta eget-bidraget

16 juli, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Ni som följt mig här vet att det inte är någon barnlek att söka bidrag. Det är bra, att kraven är höga, men att de är flummiga är inte bra. När man samtidigt ska starta upp en verksamhet, och som jag har haft ett privatliv som varit ganska tungt då jag förlorat min älskade mor, blev ansökningsprocessen en på gränsen till för stor ansträngning.


Men det är en ansträngning som gett resultat. En spännande resa blev det också. Min upplevelse är att reglerna kring Starta eget bidraget, som kan ge dig 88 400 kronor, är så luddigt formulerade att de inte passar demokrati. Ett orättvist system som gynnar den som kan formulera sig och förstå de obegripliga brev och uppmaningar som kommer från de berörda myndigheterna.


Eftersom det är helt upp till de enskilda handläggarna, både på Försäkringskassan, ditt fackförbunds a-kassehandläggare och inte minst den person som handlägger ditt ärende på arbetsförmedlingen, att godkänna din eventuella ersättning, bygger det hela på godtycklig myndighetsutövning.


Nåväl.

Här är listan du måste följa, till punkt och pricka, för att få bidrg för Start av näringsverksamhet:


1. Skriv in dig på arbetsförmedlingen.

a) Inom tre månader om du fått avgångsvederlag. Första arbetslösa dagen om du inte har det. b) Välj en specialarbetsförmedling om det finns inom ditt yrkesområde, ta med handlingar, intyg från arbetsgivare eller dylik som styrker din behörighet. Detta ökar chansen att få en kunnig och engagerad handledare som ytterligare ökar dina chanser att få rätt bidrag. c) Din approach på mötet: Var ärlig med att du vill starta eget, men var också öppen för jobb om möjligheten dyker upp.


2. Sök jobb.

a) Detta är viktigt, även om dina chanser är noll att du får dem, dessa misslyckade försök ska du lägga till dina handlingar och sedan uppge för din handledare.


3. Anmäl arbetslöshet till din a-kassa.

a) Är du inte med i a-kassan får du miniminivån på bidraget, vilket är 223 kronor om dagen. B) Kom ihåg! Du har fullt upp, men rent juridiskt är du arbetslös.


4. Komplettera en miljard intyg till a-kassan.

a) De vill ha komplett intyg, dag för dag, hur ditt senaste år sett ut. Det är din tidigare arbetsgivare tvungen att fylla i, men det kan ta lång tid innan de gör det. Ligg på. Föreslå att du kommer på besök om det drar ut på tiden. Här hittar du blankett för Arbetsgivarintyg. b) Kopia på uppsägningsavtal. c) I fyllda kassakort, vilket inte är helt logiskt då du inte söker a-kasse-ersättning, men de ska ändå fyllas i.


5. Gå på arbetsförmedlingens informationsträffar.

a) Missar du dessa, utan att meddela frånvaro, är dina chanser till bidragen borta.


6. Mer komplettering.

A-kassan kommer att be om fler intyg som de inte bett om tidigare. Nu med vissa hot om att nivån på din ersättning annars blir den lägsta möjliga. Det är bara att behålla lugnet, fylla i och skicka in.


7. Registrera firma.

Bolagsform spelar ingen roll.


8. Gör inga transaktioner.

Låt inga pengar komma in eller ut från ditt företag, innan du blivit godkänd i alla instanser. Inga räkningar, andra lån eller dylikt. Inte en krona.


9. Visa upp din affärsplan.


a) Arbetsförmedlingen, eller någon av deras underkonsulter, vill se din affärsplan, uppbyggd enligt denna modell. Den ska godkännas. Om de inte tror på dig, eller om din budget inte går ihop, får du inget bidrag. Perfekt är om du kan visa: Här är min stol, så här många kunder kommer jag att hinna klippa per dag och jag kommer att gå plus inom x antal månader. B) Här gäller det att vara moderat. För mycket plus, är troligen inte heller bra är min gissning, även om det är realistiskt.


10. Sista af-mötet

Ta med bevis på att du startat företaget. b) Inga pengar får fortfarande komma in eller ut ur företaget, kom ihåg det. c) Härefter skickar handledaren uppmaningen till Försäkringskassan om att du ska få Starta eget-bidrag.


11. Ring återigen till a-kassan.

Fråga om de saknar några handlingar. Du vill hellre komplettera medan ditt ärende är aktivt, än att överklaga, då det kan ta många månader att få en rättelse, även om ditt case är solklart.


12. Du får en chock.

a) Försäkringskassan skickar per automatik ut meddelande om att du får lägsta nivån. Det beror på att de inte fått informationen från a-kassan om vilken nivå du ska ha. Men ta det lugnt, den ändras när a-kassan tagit beslut. Det kan dröja, men det kommer.


13. Skicka in Försäkran om utvecklingsersättning.

a) En blankett som ska skickas till Försäkringskassans inläsningscentral. Sedan ska pengarna komma inom 14 dagar.


Guiden till ansökan om Almi-lån kommer nästa vecka.


Ha en fortsatt härlig sommar till dess,

Hanna

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.