Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Del 1/ Guiden till Starta eget-bidraget

16 juli, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Ni som följt mig här vet att det inte är någon barnlek att söka bidrag. Det är bra, att kraven är höga, men att de är flummiga är inte bra. När man samtidigt ska starta upp en verksamhet, och som jag har haft ett privatliv som varit ganska tungt då jag förlorat min älskade mor, blev ansökningsprocessen en på gränsen till för stor ansträngning.


Men det är en ansträngning som gett resultat. En spännande resa blev det också. Min upplevelse är att reglerna kring Starta eget bidraget, som kan ge dig 88 400 kronor, är så luddigt formulerade att de inte passar demokrati. Ett orättvist system som gynnar den som kan formulera sig och förstå de obegripliga brev och uppmaningar som kommer från de berörda myndigheterna.


Eftersom det är helt upp till de enskilda handläggarna, både på Försäkringskassan, ditt fackförbunds a-kassehandläggare och inte minst den person som handlägger ditt ärende på arbetsförmedlingen, att godkänna din eventuella ersättning, bygger det hela på godtycklig myndighetsutövning.


Nåväl.

Här är listan du måste följa, till punkt och pricka, för att få bidrg för Start av näringsverksamhet:


1. Skriv in dig på arbetsförmedlingen.

a) Inom tre månader om du fått avgångsvederlag. Första arbetslösa dagen om du inte har det. b) Välj en specialarbetsförmedling om det finns inom ditt yrkesområde, ta med handlingar, intyg från arbetsgivare eller dylik som styrker din behörighet. Detta ökar chansen att få en kunnig och engagerad handledare som ytterligare ökar dina chanser att få rätt bidrag. c) Din approach på mötet: Var ärlig med att du vill starta eget, men var också öppen för jobb om möjligheten dyker upp.


2. Sök jobb.

a) Detta är viktigt, även om dina chanser är noll att du får dem, dessa misslyckade försök ska du lägga till dina handlingar och sedan uppge för din handledare.


3. Anmäl arbetslöshet till din a-kassa.

a) Är du inte med i a-kassan får du miniminivån på bidraget, vilket är 223 kronor om dagen. B) Kom ihåg! Du har fullt upp, men rent juridiskt är du arbetslös.


4. Komplettera en miljard intyg till a-kassan.

a) De vill ha komplett intyg, dag för dag, hur ditt senaste år sett ut. Det är din tidigare arbetsgivare tvungen att fylla i, men det kan ta lång tid innan de gör det. Ligg på. Föreslå att du kommer på besök om det drar ut på tiden. Här hittar du blankett för Arbetsgivarintyg. b) Kopia på uppsägningsavtal. c) I fyllda kassakort, vilket inte är helt logiskt då du inte söker a-kasse-ersättning, men de ska ändå fyllas i.


5. Gå på arbetsförmedlingens informationsträffar.

a) Missar du dessa, utan att meddela frånvaro, är dina chanser till bidragen borta.


6. Mer komplettering.

A-kassan kommer att be om fler intyg som de inte bett om tidigare. Nu med vissa hot om att nivån på din ersättning annars blir den lägsta möjliga. Det är bara att behålla lugnet, fylla i och skicka in.


7. Registrera firma.

Bolagsform spelar ingen roll.


8. Gör inga transaktioner.

Låt inga pengar komma in eller ut från ditt företag, innan du blivit godkänd i alla instanser. Inga räkningar, andra lån eller dylikt. Inte en krona.


9. Visa upp din affärsplan.


a) Arbetsförmedlingen, eller någon av deras underkonsulter, vill se din affärsplan, uppbyggd enligt denna modell. Den ska godkännas. Om de inte tror på dig, eller om din budget inte går ihop, får du inget bidrag. Perfekt är om du kan visa: Här är min stol, så här många kunder kommer jag att hinna klippa per dag och jag kommer att gå plus inom x antal månader. B) Här gäller det att vara moderat. För mycket plus, är troligen inte heller bra är min gissning, även om det är realistiskt.


10. Sista af-mötet

Ta med bevis på att du startat företaget. b) Inga pengar får fortfarande komma in eller ut ur företaget, kom ihåg det. c) Härefter skickar handledaren uppmaningen till Försäkringskassan om att du ska få Starta eget-bidrag.


11. Ring återigen till a-kassan.

Fråga om de saknar några handlingar. Du vill hellre komplettera medan ditt ärende är aktivt, än att överklaga, då det kan ta många månader att få en rättelse, även om ditt case är solklart.


12. Du får en chock.

a) Försäkringskassan skickar per automatik ut meddelande om att du får lägsta nivån. Det beror på att de inte fått informationen från a-kassan om vilken nivå du ska ha. Men ta det lugnt, den ändras när a-kassan tagit beslut. Det kan dröja, men det kommer.


13. Skicka in Försäkran om utvecklingsersättning.

a) En blankett som ska skickas till Försäkringskassans inläsningscentral. Sedan ska pengarna komma inom 14 dagar.


Guiden till ansökan om Almi-lån kommer nästa vecka.


Ha en fortsatt härlig sommar till dess,

Hanna

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.